، جلد ۵، شماره ۴، صفحات ۱۵-۲۹

عنوان فارسی اثر تازگی در حافظه بیماران دارای ضایعات مغزی و افراد بهنجار سالمند و جوان
چکیده فارسی مقاله هدف:‌ در این پژوهش، با استفاده از آزمون حافظه بازشناسی، «اثر تازگی» بین گروه سالمند دارای ضایعه مغزی در ناحیه پیشانی چپ و گیجگاهی چپ و گروه سالمند سالم از یک طرف و بین گروه سالمند سالم و گروه جوان سالم از طرف دیگر مقایسه شد. روش: این پژوهش مداخله‌ای (تجربی) با دو آزمایش انجام شد. در آزمایش اول سه آزمودنی با ضایعه مغزی، 10 سالمند سالم و 10 جوان سالم و در آزمایش دوم 30 آزمودنی سالمند سالم و 30 آزمودنی جوان سالم مقایسه شدند. ابزار مورد استفاده در این مطالعه، فهرست جملات و کلمات (در شش بخش) بود که در دو مرحله برای بررسی یادگیری با قصد قبلی و بدون قصد قبلی انجام شد. داده‌ها با روش تحلیل واریانس و آزمون t بررسی شدند. یافته‌ها: یافته‌های این پژوهش نشان داد که افراد دارای ضایعه مغزی در ناحیه پیشانی چپ و گیجگاهی چپ، اثر تازگی را نشان نمی‌دهند، ولی این اثر در گروه سالمند سالم دیده می‌شود. یعنی افراد بیمار در بازشناسی کلمات، موارد جدید را بهتر از موارد آشنا شناسایی نمی‌کنند. مقایسه سالمندان سالم و جوانان سالم نیز نشان داد که اثر تازگی در جوانان بارز‌تر است. یعنی جوانان اطلاعات کلامی جدید را بهتر از اطلاعات قدیم بازشناسی می‌کنند و اختلاف بین بازشناسی موارد جدید و قدیم در جوانان بیشتر از سالمندان است. نتیجه‌گیری: این یافته‌ها از فرضیه‌های رمزگردانی اطلاعات جدید و اختصاص مناطق مغزی معین به اطلاعات جدید حمایت می‌کند. همچنین نشان  می‌دهد که اثر تازگی در گروه جوانان به طور معنی‌دارتری بیشتر از گروه سالمندان  است.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Novelty Effect on Memory of the Patients With Brain Lesions, Normal Elderly and Normal Youths
چکیده انگلیسی مقاله Objective: This study compared the novelty effect in the elderly with left frontal and left temporal lobe brain lesions with two groups of normal elderly and normal youths. Method: Two tests were performed: in the first test, 3 probands with brain lesion, 10 normal elderly and 10 normal youths; and in the second test, 30 normal elderly and 30 normal youths were compared. The test instrument was the list of words and phrases (6 blocks). The test was taken in two steps for intentional learning and un-intentional learning. Results: The individuals with the left temporal and left frontal brain damage did not show the novelty effect, but the effect was observed in the normal elderly probands; that means the patients with brain damage do not recall the novel items better than familiar ones. Comparing the normal elderly with the normal young participants we found out that the novelty effect was more prominent in the youths. That is, the young individuals can recognize novel verbal information better than familiar information and there was a significant difference between the novelty effect performance in the young individuals and the old. Conclusion: These findings support the novelty encoding hypothesis and the presence of specifically allocated brain areas to the novel information. It also shows that the novelty effect is significantly prominent in the young.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عبدالحسین صادقی مرشت | abdolhossein Sadeghi Marasht
دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

رضا کرمی نوری | Reza Kormi Nouri
دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-270&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات