، جلد ۵، شماره ۴، صفحات ۵۰-۶۲

عنوان فارسی تأثیر پردازش شناختی و پردازش مجدد هولوگرافیک بر بهبود دانش‌آموزان دارای علایم پس‌آسیبی (پس از سانحه)
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف این مطالعه، بررسی تاثیر پردازش شناختی و پردازش مجدد هولوگرافیک بر بهبود دانشآموزان دارای علایم پسآسیبی است.  روش: طرح مطالعه حاضر شبه آزمایشی است و جامعه آماری آن را دانشآموزان پسر مقاطع اول، دوم و سوم دبیرستانهای شهر ارومیه در سال تحصیلی 90-89 بعد از اجرای پرسش نامه تشکیل دادند(N=10286 ).  برای (SCL-90 R ) غربالگری حوادث آسیبزا و آزمون 90 سئوالی فهرست علایم SCL-90R یکهزار نفر، 129 نفر با تجربه آسیب و نمره بیش از 90 در آزمون شناسایی و از بین آنها 60 نفر به تصادف انتخاب و بعد از مصاحبه بالینی در سه گروه درمان پردازش مجدد هولوگرافیک (N=20) و گروه درمان پردازش شناختی(N=20) و گروه پلاسیبو (N=20) به تصادف جای گرفتند. هر سه گروه در مراحل پیش و پسآزمون به چکلیست علایم آسیب کودکان پا سخ داده و داده های به دست آمده با استفاده از آزمون های مانکوا و بونفرونی تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد که در نمره کلی آزمون چکلیست علایم آسیب کودکان (به ویژه در ابعاد اضطراب، افسردگی، اختلال استرس پس از سانحه و تجزیه) بین سه گروه تفاوت آماری معنادار وجود دارد. نتیجه گیری : بر اساس این نتایج، روشهای پردازش شناختی و پردازش مجدد هولوگرافیک در کاهش نشانههای کلی آسیب شناختی دانشآموزان آسیبدیده به یک اندازه اثر بخش بودند ولی پردازش شناختی بر افسردگی مرتبط با آسیب و پردازش مجدد هولوگرافیک بر اضطراب، اختلال استرس پس از سانحه و تجزیه مرتبط با آسیب اثر بیشتری داشتند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پردازش شناختی، پردازش مجدد هولوگرافیک، آسیب، علایم پس‌آسیبی

عنوان انگلیسی Impact of cognitive processing and holographic reprocessing on posttraumatic symptoms improvement amongst Iranian students
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The aim of current study was to examine the impact of cognitive processing and holographic reprocessing on posttraumatic symptoms improvement. Method:This semi-experimental study targeted a sample size comprising boy students at first, second and third high school grades in Uromia (N=10286). Having utilized traumatic events screening inventory and SCL-90 R on 1000 randomly selected subjects, 129 students were recognized to have experienced traumatic events. The clinical interviews were conducted on sixty who were likewise randomly selected. Then, the selected sample was randomized into three groups subjected to cognitive processing therapy, holographic reprocessing and placebo. In pre- and post-test settings, these groups responded to the traumatic symptoms checklist. Collected data were analyzed via MANCOVA and BONFRONY tests. Results: Our results indicated a significant deference among the three groups with regard to total traumatic symptoms checklist score and especially for anxiety, depression, posttraumatic stress disorder, and dissociation dimensions. Conclusion: according to these results, the two the rapeutic approached appeared to be equally effective in reducing total posttraumatic symptoms. However, cognitive processing was a more effective method for trauma-related depression and holographic reprocessing a more effective approach for trauma-related anxiety, dissociative symptoms and PTSD.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Cognitive Processing, Holographic Reprocessing, Trauma, Posttraumatic Symptoms

نویسندگان مقاله سجاد بشرپور | Sajjad Basharpoor
Assisstant Professor of Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

محمد نریمانی | Mohammad Narimani
Professor of Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

حسین قمری‌گیوی | Hossein Gamarigive
Associated Professor, Department of Educational Scinces, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

عباس ابوالقاسمی | Abbas Abolgasemi
Associated Professor of Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-279&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات