|
، جلد ۵، شماره ۴، صفحات ۵۷-۶۳
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر سبکهای گرفتن قلم بر میزان خوانایی، دقت و سرعت نوشتاری دانشآموزان ابتدایی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: این مطالعه با هدف بررسی تأثیر سبکهای گرفتن قلم بر خوانایی، دقت و سرعت نوشتاری دانشآموزان پایه دوم ابتدایی انجام شد. روش: در یک مطالعه مقطعی، از جامعه مورد مطالعه، 120 دانشآموز پسر پایه دوم ابتدایی شهر تهران، پس از بررسی برتری طرفی و پیشرفت تحصیلی به عنوان نمونه انتخاب شدند. این دانشآموزان بر اساس سبک گرفتن قلم، در سه گروهِ سبک گرفتن قلم با سه انگشت پویا (a)، سبک گرفتن قلم با چهار انگشت (b) و سایر سبکهای گرفتن قلم (c) طبقهبندی شدند. سپس با استفاده از چک لیست میزان خوانایی دست خط، آزمون هماهنگی بینایی – حرکتی بیری (VMI)، ویگوریمتر و زمان سنج، به ترتیب، میزان خوانایی خط، دقت نوشتاری، قدرت گرفتن دست و سرعت نوشتاری دانشآموزان ارزیابی گردید. دادهها از طریق روشهای آمار توصیفی و استنباطی تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که سبکهای مختلف گرفتن قلم، بر میزان خوانایی خط و سرعت نوشتاری سه گروه تأثیر نداشته، اما بر میزان دقت نوشتاری و قدرت گرفتن دست دانشآموزان مؤثر بوده است. نتیجهگیری: عملکرد دانشآموزان دارای سبک گرفتن قلم با سه انگشت پویا، در دقت نوشتاری و قدرت گرفتن دست نسبت به دو گروه دیگر بهتر بود، اما عملکرد دانشآموزان هر سه گروه، در میزان خوانایی خط و سرعت نوشتن یکسان بود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Dysfunctional Beliefs and Thought-Control Strategies in Patients With Non-Clinical Obsessive-Compulsive Disorder |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: To investigate the dysfunctional beliefs and thought-control strategies used by the individuals with non-clinical obsessive-compulsive disorder (i.e. no history of seeking medical care for their obsessive-compulsive disorder (QCD)) in comparison with normal individuals. Method: The participants in this cross-sectional study were 30 people diagnosed with QCD based on DSM-IV criteria, and 30 normal people. All the participants were tested with the Dysfunctional Attitude Scale (DAS) and the Thought Control Questionnaire (TCQ). Results: In all sub-scales of the DAS (except for the Effecting sub-scale) as well as in the total score, the non-clinical QCD participants scored significantly higher than the control group. In other words, the QCD group had more dysfunctional attitudes than the control group. Also, the results on thought-control strategies showed that the QCD people used punishment, worry, re-assessment and social control more. Conclusion: These findings imply that the individuals with non-clinical QCD may use irrational thoughts and non adaptive strategies, when faced with obsessive thoughts and actions. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
رضا صمدی کلی | Reza Samadi Kolli دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران.
کامبیز پوشنه | Kambiz Poushaneh دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد تهران، تهران، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-277&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|