، جلد ۵، شماره ۳، صفحات ۱۷-۲۳

عنوان فارسی بررسی رابطه روان‌پریشی‌گرایی، استقلال-وابستگی میدانی و خلاقیت دانشجویان دانشگاه اصفهان
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف از این تحقیق، بررسی رابطه بین روان‌پریشی‌گرایی، استقلال – وابستگی میدانی و تداعی لغات (خلاقیت) بود. روش: بدین منظور، از میان دانشجویان دانشگاه اصفهان، 50 پسر و 60 دختر در دو مرحله با روش خوشه‌ای و تصادفی ساده انتخاب شدند. برای بررسی سبک شناختی استقلال – وابستگی میدانی ادراکی دانشجویان، از پرسشنامه روان‌پریشی‌گرایی، آزمون مجموعه اشکال پنهان شده (GEFT) و برای ارزیابی خلاقیت از آزمون تداعی لغات استفاده شد. یافته‌ها: نتایج تحلیل واریانس نشان داد که بین نمرات روان‌پریشی‌گرایی و تداعی لغات (خلاقیت)، رابطه منفی معنی‌دار وجود دارد ولی بین استقلال-وابستگی میدانی و تداعی لغات رابطه معنی‌دار نبود. همچنین میانگین نمرات تداعی لغات (خلاقیت) در دختران و پسران دانشجو به طور معناداری متفاوت بود  که نشان دهنده برتری پسران نسبت به دختران در این زمینه بود و تفاوت بین میانگین نمرات استقلال - وابستگی میدانی و  روان‌پریشی‌گرایی دختران و پسران دانشجو معنی‌دار نبود. نتیجه‌گیری: شناسایی وجوه متفاوت ویژگی‌های شخصیتی و شناختی افراد خلاق از اهمیت خاصی برخوردار است و بر اساس نقاط ضعف و قوت آنان باید برنامه‌ها و امکانات آموزشی مناسب تدوین شود.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خلاقیت تداعی لغات، خلاقیت دانشجویان دانشگاه اصفهان، نمرات روان‌پریشی‌گرایی، استقلال، ارزیابی خلاقیت از آزمون تداعی، آزمون تداعی لغات، وابستگی، روان‌پریشی‌گرایی،

عنوان انگلیسی The Relationship Between Psychoticism, Field Dependence- Independence and Word Association in Isfahan University Students
چکیده انگلیسی مقاله Objective: To determine the relationship between psychoticism, field dependence–independence and word association (as a measure for creativity or remote associations) in Isfahan University students. Method: Fifty male and 60 female students were randomly selected and Eysenck Psychoticism Questionnaire (EPQ), Group Embedded Figures Test (GEFT) and Word Associations Test (WAT) were administered to them. It was hypothesized that there would be significant associations between all the three variables. Results: The results of analysis of variance showed that the relationship between psychoticism and word association was significant showing an inverse relation. However, the relation between field dependence-independence and word association was not significant. Also, there was a meaningful difference between the means of word association in male and female students. However, the differences between the means of male and female students in field dependence-independence and in psychoticism were not significant. Conclusion: Elucidation of the personality and cognitive characteristics of creative people is of utmos importance, and could help with appropriate educational planning for this group.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمدباقر کجباف | Mohammad Bagher Kajbaf
گروه روانشناسی، دانشگاه اصفهان؛ دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان، اصفهان، ایران.

مجتبی خلیلی | Mojtaba Khalili
آموزش و پرورش، اصفهان، ایران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-223&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات