، جلد ۵، شماره ۳، صفحات ۴۷-۵۴

عنوان فارسی اثر آموزش موسیقی بر توانایی‌های هوشی خردسالان
چکیده فارسی مقاله هدف: در این مطالعه، تأثیر آموزش موسیقی در افزایش توانایی‌های شناختی کودکان بررسی شده است. روش: 30 کودک پنج و شش ساله که در ترم اول کلاس‌های موسیقی کودک در آموزشگاه‌های موسیقی درجه یک و دو شهر تهران شرکت می‌کردند‏، با 30 کودک گروه گواه  (از مهد کودک) مقایسه شدند. گروه گواه از نظر سن، جنس، میزان تحصیلات مادر و سطح درآمد خانواده با گروه آزمایشی همسان‌سازی شد. در ابتدا، همه کودکان تحت آزمون هوش استنفورد – بینه قرار گرفتند و سپس کودکان گروه آزمایشی به مدت سه ماه و هر هفته یک بار در کلاس‌های موسیقی کودکان شرکت داده شدند. پس از سه ماه از همه کودکان پس آزمون گرفته شد. یافته‌ها: تحلیل نتایج نشان داد که گروه آزمایشی از نظر میزان افزایش توانایی استدلال عمومی (که با معیار ضریب هوشی و با نمره کل آزمون هوش استنفورد-بینه سنجیده ‌شد) با گروه گواه تفاوت معنی‌داری دارد. در ارزیابی خرده آزمون‌ها نیز مشاهده شد که آموزش موسیقی سبب افزایش توانایی استدلال کلامی و تقویت حافظه کوتاه مدت کودکان گردیده است، ولی درمورد توانایی استدلال دیداری/ انتزاعی، با وجود افزایش میانگین نمره‌های خام هر دو گروه در پس آزمون (نسبت به پیش آزمون)،  در میزان تغییرات دو گروه تفاوت معنی‌داری دیده نشد. نتیجه‌گیری: از این مطالعه می‌توان نتیجه گرفت که آموزش موسیقی ممکن است در رشد برخی توانایی‌های شناختی کودکان مؤثر باشد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله موسیقی کودکان، آموزش موسیقی، آموزش موسیقی بر توانایی‌های هوشی، هوشی، توانایی، آزمون، گروه گواه، افزایش توانایی‌های شناختی کودکان، آزمون هوش استنفورد

عنوان انگلیسی The Effect of Music Instruction on the Cognitive Abilities of Preschool Children
چکیده انگلیسی مقاله Objective: To determine the effects of music instruction on the enhancement of cognitive abilities of preschool children. Method: Thirty students of music classes at the age of 5 to 6 years at the beginning of the course of music were assigned to the experimental group. Another thirty kindergarten children with no music instruction, were enrolled as the control group. The experimental group participated in a 12 week, music curriculum. Results: Statistical analysis showed significant gains for participants receiving music instruction in general reasoning ability. Also they scored significantly higher than the "no music" group on the verbal reasoning and short-term memory subtests. The numerical and visual/abstract reasoning abilities did not differ for the two groups at the end of the course. Conclusion: These data support the findings on the usefulness of music instruction on similar skills enhancements in preschool children.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله هیلدا میربها | Hilda Mirbaha
دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.

حسین کاویانی | Hosein Kaviani
گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم‌پزشکی تهران، تهران، ایران.

مهرانگیز پورناصح | Mehrangiz Pournaseh
مرکز مشاوره چالش‌ مهر، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-255&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات