، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۱-۹

عنوان فارسی نقایص کارکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه - بیش‌فعالی
چکیده فارسی مقاله هدف: این بررسی با هدف مقایسه کارکردهای اجرایی (EF) در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه - بیش فعالی (ADHD) با کودکان طبیعی انجام شده است. روش: بیست کودک مبتلا به ADHD (بر اساس ملاک‌های DSM-IV-TR) با 19 کودک سالم، به وسیله آزمون‌های برج لندن (نگاشت کامپیوتری)، عملکرد مداوم و استروپ مقایسه شدند. یافته‌ها: در آزمون برج لندن، عملکرد کودکان مبتلا به (ADHD) ضعیف‌تر از کودکان طبیعی‌ بود. از نظر آماری، این اختلاف به ویژه در سطوح 2 و 3 آزمون برج لندن معنی‌دار بود. در آزمون عملکرد مداوم، از لحاظ آماری، خطای ارتکاب در کودکان مبتلا به (ADHD) به طور معنی‌داری بیشتر از گروه کودکان طبیعی بود. خطای حذف در کودکان (ADHD) بیشتر از گروه طبیعی بود، ولی از نظر آماری معنی‌دار نبود. در آزمون استروپ، از نظر شاخص تمایز، یعنی اختلاف زمان نقاط و زمان رنگ‌ها، بین دو گروه  اختلاف قابل ملاحظه‌ای مشاهده نشد، ولی زمانی که برای نام بردن رنگ‌ها لازم بود در کودکان (ADHD) در هر سه کارت به طور معنی‌داری بیشتر از گروه کنترل بود. نتیجه‌گیری: این مطالعه نشان داد که کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا به (ADHD) در مقایسه با کودکان طبیعی، دارای  درجاتی از اختلال است که این نقص به ویژه در مهار پاسخ‌ها بیشتر نمایان می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آزمون برج لندن کودکان، کودکان مبتلا به اختلال نقص، اختلال نقص توجه، ADHD، نقایص کارکردهای اجرایی در کودکان، کودکان مبتلا، آزمون، آزمون استروپ، اختلال

عنوان انگلیسی Executive Functions in Children With Attention Deficit Hyperactivity Disorder
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The purpose of this study was to compare the executive functions in children with attention deficit hyperactivity disorder to normal children. Method: Twenty children which were diagnosed as having ADHD according to DSM-IV were compared with 19 healthy children in terms of executive functions using the computerized version of Tower of London, Continuous Performance Test (CPT), and Stroop Color Test. Results: In the Tower of London task, the performance of ADHD children was worse than that in normal children, which was significant at level 3 and 1 of the Tower of London task (p< 0.05). In the Continuous Performance Test, the commission errors in ADHD children were significantly more than that in normal group (p< 0.01). The omission errors in ADHD children were higher but not significantly. In the Stroop Color Test, there was no significant difference between two groups in terms of difference index (which is the subtraction of dots time from colors time), but the time taken to name the colors was significantly higher in ADHD group in all three cards. Conclusion: Some aspects of executive functions such as planning and inhibition were impaired in ADHD children compared to normal children. In this study we did not find any significant difference in attention index in CPT.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهدی تهرانی‌دوست | Mehdi Tehrani Doust
گروه روان‌پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ پژوهشکده علوم شناختی، تهران، ایران.

رضا رادگودرزی | Reza Rad Goudarzi
پژوهشکده علوم شناختی، تهران، ایران.

میترا سپاسی | Mitra Sepasi
گروه روان‌پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.

جواد علاقبند راد | Javad Alaghband Rad
گروه روان‌پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ پژوهشکده علوم شناختی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-79&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات