|
، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۱۰-۲۰
|
|
|
عنوان فارسی |
هنجاریابی خرده آزمونهای جور کردن ابزار و شکل مجموعه آزمونهای استعداد عمومی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: این تحقیق با هدف تعیین روایی، پایایی و هنجاریابی آزمونهای جور کردن ابزار و جور کردن شکل، از مجموعه آزمون استعداد عمومی (GATB) انجام شده است. روش: جامعه تحقیق را کلیه دانشآموزان پایه اول دبیرستان شهر اصفهان تشکیل میدهند که از میان 32771 دانش آموز، 1200 دانشآموز به صورت خوشهای تصادفی انتخاب و از 1200 دانشآموز انتخابی، 600 دانشآموز دختر پایه اول دبیرستان و 600 دانشآموز پسر پایه اول دبیرستان به طور تصادفی گزینش شدند. آزمونهای جور کردن ابزار و شکل به وسیله دانشآموزان منتخب اجرا شد. نتایج به وسیله روشهای آماری آلفای کرونباخ، ضریب همبستگی دو رشتهای، روش تحلیل عاملی و محاسبه نمرات استاندارد Z و IQ انحرافی با میانگین 100 و انحراف معیار 15، نمرهt و نمرههای نه بخشی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: همه سؤالهای آزمون جور کردن شکل از قوه تمیز کافی برخوردار بودند و فقط این ضریب در سؤالهای 1، 3 و 34 تا 60 کم به نظر آمد که دلیل آن در سؤالهای 34 تا 60 کم بودن زمان پاسخگویی بود. سؤالهای 15، 21 و 28 تا 49 آزمون جور کردن ابزار، از قوه تمیز کافی برخوردار بودند و این تمیز در سایر سؤالها کم و یا حتی صفر بود. به منظور برآورد پایایی آزمونهای جور کردن ابزار و شکل از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. ضرایب آلفای به دست آمده به ترتیب برابر با 0/90 و 0/87 بودند. جهت بررسی روایی سازه آزمونهای جور کردن ابزار و شکل و پاسخ به این پرسش که هر کدام از آزمونها چند عاملی است، از تحلیل عامل استفاده شد. نتایج نشان داد که آزمونهای دو گانه استعداد عمومی (آزمون جور کردن ابزار و جور کردن شکل) از روایی سازه کافی و قابل قبول برخوردار است. نتیجهگیری: با انجام این مطالعه، از دو مجموعه 31 و 28 سؤالی این ابزار با هنجارهای به دست آمده میتوان برای مشاوره تحصیلی در آموزش و پرورش مورد استفاده کرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آزمون جور، جورکردن ابزار و شکل مجموعه، مجموعه آزمون استعداد عمومی، نمرههای استعداد عمومی آزمون جورکردن، آزمونهای جورکردن ابزار و شکل، ضریب تمیز سؤالهای آزمون جورکردن |
|
عنوان انگلیسی |
Standardization of General Aptitude Test Batteries in High School Students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: The purpose of this article was to determine the validity, reliability and standardization of Tool Matching and Form Matching Tests from General Aptitude Test Batteries. Method: The study population was the entire first grade students of Isfahan high schools. In this study 1200 subjects (600 first grade girl students and 600 first grade boy students) were selected randomly from 32771 students. Tool Matching and Form Matching Tests were tested on the subjects. Results: Discrimination power of the Form Matching Test Questions was adequate except in the questions number 1, 3 and 34 to 60. The reason for low discrimination coefficient of questions 34 to 60, was the short time for answering. The discrimination power for Tool Matching Test in questions 15, 21 and 28 to 49 was adequate, but it was low or nil in the other questions. Chronbach alpha was used to evaluate the reliability of Tool Matching and Form Matching Tests; the Chronbach alpha were 0.90 and 0.87, respectively. Factor analysis was used for the evaluation of the validity of these tests. The results showed that the Tool Matching and Form Matching Tests from General Aptitude Test Batteries have adequate and acceptable validity. Conclusion: Using the results of this study two sets of the instrument containing 31 and 28 questions with accompanying norms are available for use in educational consultations. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
حمیدرضا عریضی | Hamid Reza Areizi دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
صفورا یزدچی | Safoura Yazdchi سازمان آموزش و پرورش، اصفهان، ایران.
احمد عابدی | Ahmad Abedi سازمان آموزش و پرورش، اصفهان، ایران.
زرین السادات خادمی | Zarin Sadat khademi
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-86&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|