، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۲۷-۳۳

عنوان فارسی رابطه باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی با عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دبیرستانی
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف پژوهش، بررسی رابطه باورهای انگیزشی (خودکارآمدی، ارزشگذاری درونی، اضطراب امتحان) و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی (راهبردهای شناختی، خودتنظیمی) با عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان مقطع متوسطه شهر اصفهان بود. روش: در این پژوهش 120 دانش‌آموز پایه سوم دبیرستان به صورت تصادفی انتخاب شدند. برای بررسی متغیرهای پژوهش از پرسشنامه راهبردهای انگیزشی یادگیری (MSLQ) و برای اندازه‌گیری عملکرد تحصیلی از معدل نمرات سال دوم دانش‌آموزان استفاده شد. یافته‌ها: تحلیل چند متغیری (رگرسیون) نشان داد که خودتنظیمی، خودکارآمدی و اضطراب امتحان، بهترین پیش‌بینی کنندگان عملکرد تحصیلی می‌باشند ( 0/05>p). نتایج تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) نشان داد که بین دانش‌آموزان دختر و پسر در زمینه اضطراب امتحان تفاوت معنی‌داری وجود دارد (0/003>p). نتایج همچنین حاکی از آن بود که در سایر متغیرهای پژوهش تفاوت معناداری بین دانش‌آموزان دختر و پسر وجود ندارد. نتیجه‌گیری: به نظر محققان شایسته است معلمان و مربیان با فراهم آوردن شرایط مناسب برای رشد خودکارآمدی و کاهش اضطراب امتحان و با آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، به دانش‌آموزان فرصت بیشتری برای یادگیری بدهند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اضطراب امتحان، عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دبیرستانی، خودکارآمدی، آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، عملکرد تحصیلی، رابطه باورهای انگیزشی

عنوان انگلیسی Study of the Relationship Between Motivational Beliefs and Self- Regulated Learning Strategies, and Academic Performance Among High School Students
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The purpose of this research was to study the relationship of motivational beliefs (self-efficacy, intrinsic value, test anxiety) and self-regulated learning strategies (cognitive strategies, self-regulation) with academic performance in high-school students in Isfahan city. Method: In this research 120 students in third grade of high school were selected randomly. Motivational Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ) was used to assess the motivational beliefs and self-regulated learning strategies. Students' average scores in the second grade was used to assess the academic performance. Results: Regression analysis showed that self-regulation, self-efficacy and test anxiety are the best predictors of academic performance (p< 0.05). The results of Multivariate Analysis of Variance showed a significant difference in test anxiety between girls and boys (p< 0.003). The results also showed that there were no significant difference in the rest of research variables among girls and boys. Conclusion: Authors believe that providing proper situation by teachers, in which self-efficacy grows, test, test anxiety decreases, and by teaching self - regulating learning strategies, students could be provide with better learning opportunities.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد باقر کجباف | Mohammad Bagher Kajbaf
گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان،اصفهان، ایران.

حسین مولوی | Hosein Moulavi
گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

علیرضا شیرازی تهرانی | Alireza Shirazi Tehrani
سازمان آموزش و پرورش استان اصفهان، اصفهان، ایران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-110&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات