|
، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۲۷-۳۳
|
|
|
عنوان فارسی |
رابطه باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی با عملکرد تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: هدف پژوهش، بررسی رابطه باورهای انگیزشی (خودکارآمدی، ارزشگذاری درونی، اضطراب امتحان) و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی (راهبردهای شناختی، خودتنظیمی) با عملکرد تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه شهر اصفهان بود. روش: در این پژوهش 120 دانشآموز پایه سوم دبیرستان به صورت تصادفی انتخاب شدند. برای بررسی متغیرهای پژوهش از پرسشنامه راهبردهای انگیزشی یادگیری (MSLQ) و برای اندازهگیری عملکرد تحصیلی از معدل نمرات سال دوم دانشآموزان استفاده شد. یافتهها: تحلیل چند متغیری (رگرسیون) نشان داد که خودتنظیمی، خودکارآمدی و اضطراب امتحان، بهترین پیشبینی کنندگان عملکرد تحصیلی میباشند ( 0/05>p). نتایج تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) نشان داد که بین دانشآموزان دختر و پسر در زمینه اضطراب امتحان تفاوت معنیداری وجود دارد (0/003>p). نتایج همچنین حاکی از آن بود که در سایر متغیرهای پژوهش تفاوت معناداری بین دانشآموزان دختر و پسر وجود ندارد. نتیجهگیری: به نظر محققان شایسته است معلمان و مربیان با فراهم آوردن شرایط مناسب برای رشد خودکارآمدی و کاهش اضطراب امتحان و با آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، به دانشآموزان فرصت بیشتری برای یادگیری بدهند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اضطراب امتحان، عملکرد تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی، خودکارآمدی، آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، عملکرد تحصیلی، رابطه باورهای انگیزشی |
|
عنوان انگلیسی |
Study of the Relationship Between Motivational Beliefs and Self- Regulated Learning Strategies, and Academic Performance Among High School Students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: The purpose of this research was to study the relationship of motivational beliefs (self-efficacy, intrinsic value, test anxiety) and self-regulated learning strategies (cognitive strategies, self-regulation) with academic performance in high-school students in Isfahan city. Method: In this research 120 students in third grade of high school were selected randomly. Motivational Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ) was used to assess the motivational beliefs and self-regulated learning strategies. Students' average scores in the second grade was used to assess the academic performance. Results: Regression analysis showed that self-regulation, self-efficacy and test anxiety are the best predictors of academic performance (p< 0.05). The results of Multivariate Analysis of Variance showed a significant difference in test anxiety between girls and boys (p< 0.003). The results also showed that there were no significant difference in the rest of research variables among girls and boys. Conclusion: Authors believe that providing proper situation by teachers, in which self-efficacy grows, test, test anxiety decreases, and by teaching self - regulating learning strategies, students could be provide with better learning opportunities. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
محمد باقر کجباف | Mohammad Bagher Kajbaf گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان،اصفهان، ایران.
حسین مولوی | Hosein Moulavi گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
علیرضا شیرازی تهرانی | Alireza Shirazi Tehrani سازمان آموزش و پرورش استان اصفهان، اصفهان، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-110&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|