، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۵۷-۶۴

عنوان فارسی نگاهی به تفکر و زبان
چکیده فارسی مقاله هدف: نگارنده در این مقاله در صدد است رابطه تفکر و زبان را در قالب آموزه‌ها و رویکردهای علوم‌شناختی از قبیل رویکرد حوزه‌ای به زبان، زبان‌شناسی شناختی، روان‌شناسی زبان و معناشناسی توصیف نماید. روش: روش این مقاله از نوع مروری است. یافته‌ها و نتیجه‌گیری: این رویکردها علیرغم برخی اختلافات نظری و روش‌شناختی، در بازنمایی زبان به صورت تعامل عملکردهای ذهنی و محیطی اشتراک نظر دارند. در این تعامل،‌ انگیزه‌های روانی نقطه آغاز تفکر محسوب می‌شوند و در واقع پیکره ذهنی کلام (سخن) را شکل می‌بخشند و سپس مرحله تولید کلام آغاز می‌شود. در فرآیند پیچیده انتقال از تفکر به کلام،‌ نقش کلام تنها صورت خارجی بخشیدن به تفکر نیست، بلکه تفکر در کلام کامل می‌شود. از لحاظ وجوه افتراق این رویکردها نیز به استقلال و تعاملِ حوزه‌های زبان و ذهن با یکدیگر در رویکرد حوزه‌ای زبان، تعامل عوامل محیطی و کارکردهای شناختی در بازنمایی زبان و پیوندهای پیچیده و چند وجهی تکوینی بین زبان و مغز در رویکرد نوروساینس می‌توان اشاره نمود.    
کلیدواژه‌های فارسی مقاله زبان تفکر، فکر، مغز، کلام، رویکرد، ذهن، کارکردهای شناختی در بازنمایی زبان، تعامل، تعامل حوزه‌های زبان و ذهن

عنوان انگلیسی Thinking and Language: an Overview
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The author is trying to describe the relationship between thinking and language through cognitive science approaches such as cognitive linguistics, semantics, modularity of mind, and psychology of language. Method: This is a review article. Results & Conclusion: In spite of some theoretical and methodological controversies, these approaches have a same opinion about the interaction between mind and the environment. Psychological motivations are the beginning point of thinking in this interaction. Then, speech production begins. In this process the language not only makes an external form for the thought, but also makes it complete. The approaches differ with each other in terms of the degree of independence or interactions of the language and the brain (modular approach), interaction between environmental factors and cognitive functions (language representation), and complex and multidimensional connection between language and brain (neuroscience).
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فردوس آقاگل‌زاده | Ferdous Agha Golzadeh
گروه زبان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-133&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات