، جلد ۴، شماره ۴، صفحات ۱-۹

عنوان فارسی تهیه ابزار ارزیابی بازشناسی کلمه‌های کتاب فارسی پایه اول ابتدایی و بررسی روایی و پایایی آن در تهران
چکیده فارسی مقاله بازشناسی کلمه یکی از انواع مهارت‌های تحلیل کلمه است. آزمون‌ها و ابزارهایی که برای سنجش این مهارت تهیه می‌شوند، یکی از اجزای اصلی آزمون‌های خواندن را تشکیل می‌دهند. به دلیل اهمیت نقش ارزیابی و تشخیص در روند آموزش و درمان، تهیه این آزمون‌ها مورد توجه‌ بسیاری از متخصصان خواندن می‌باشد. لذا این مطالعه با هدف تهیه ابزار ارزیابی بازشناسی کلمه و بررسی روایی (validity) و پایایی (reliability) آن برای دانش‌آموزانی طراحی شده که پایه اول ابتدایی را گذرانده‌اند. منبع گزینش کلمه‌های ابزار فوق، کتاب فارسی پایه اول ابتدایی است. معیار انتخاب کلمه‌ها مولفه‌هایی مانند بسامد، تعداد هجا، مقوله دستوری، ساختار، قاعده‌مندی، الگوی هجایی و مقوله معنایی کلمه‌هاست. بدین منظور توزیع فراوانی متغیرهای مذکور در کتاب فارسی مشخص گردید. با استناد به نتایج این بررسی، نظر آموزگاران و نتیجه مطالعه مقدماتی، محققّ کلمه‌هایی را پیشنهاد کرد. بعد از اعمال نظر 20 نفر از صاحب نظران، از میان کلمه‌های پیشنهادی، 45 کلمه به عنوان کلمه‌های هدف انتخاب شدند. بدین ترتیب با بررسی هدف و محتوای این ابزار و استفاده از نظر داوران با صلاحیت، روایی محتوایی (content validity)  ابزار مورد مطالعه قرار گرفت. علاوه بر این، به منظور بررسی پایایی ابزار، پژوهش چهار مرتبه با فواصل 10-7 روز به وسیله دو آسیب‌شناس گفتار و زبان روی 60 دانش‌آموز (30 دختر و 30 پسر) پایه دوم ابتدایی اجرا، و پاسخ‌های آنها روی نوار کاست ضبط و زمان اجرا نیز ثبت شد. یافته‌های حاصل از بررسی پایایی درونی (internal reliability) نشان داد که ضریب تشخیص 12 کلمه از 45 کلمه فوق برای ارزیابی مهارت بازشناسی کلمه پایین است. بررسی نمره دانش‌آموزان و درجه دشواری هر کلمه بیانگر آن بود که کلمه‌های مذکور بسیار ساده بودند، لذا این کلمه‌ها از مجموع کلمه‌های ابزار حذف شدند و تعداد نهایی 33 کلمه گردید. هماهنگی کلمه‌های ابزار ارزیابی با حذف کلمه‌های ضعیف افزایش یافت. مطالعه پایایی بیرونی (external reliability)  نشان داد که همبستگی (correlation)‌ بین نمره‌های دانش‌آموزان در اجراهای متوالی معنادار می باشد (0/01< P). با وجود این، نتایج تحلیل واریانس دو طرفه حاکی از آن است که با تکرار آزمون، آزمودنی‌های دختر و پسر آموزش گرفته‌اند و لذا نمره آنها در اجراهای متوالی افزایش یافت. نمره‌های دانش‌آموزان دختر تا اجرای سوم و دانش‌آموزان پسر تا اجرای آخر افزایش یافت، به طوری که باعث ایجاد تفاوت معنادار در زمان بازشناسی کلمه‌ها در اجراهای مختلف بین گروه دختر و پسر گردید.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ابزار ارزیابی بازشناسی کلمه ابزار ارزیابی بازشناسی کلمه‌های کتاب، ارزیابی بازشناسی کلمه‌های کتاب فارسی، کلمه، بازشناسی کلمه، بازشناسی کلمه‌های کتاب فارسی پایه، پایایی، آزمون، خواندن، کلمه‌های ابزار ارزیابی بازشناسی کلمه

عنوان انگلیسی A Tool for the Assessment of Word Recognition in First Grade Farsi Books
چکیده انگلیسی مقاله Since the assessment and diagnosis in education and intervention of reading is of great importance, many of the reading experts are interested in presenting tools for assessment of abilities such as word recognition. Therefore in this study we have developed a tool to assess word recognition for pupils who have passed first elementary grade and we have analyzed its validity and reliability. All the words which have chosen are among the words which are in the text of Farsi book's (first grade). The criteria of word selection are the same independent variables such as frequency, number of syllable, grammatical category, word structure, regularity, syllable pattern and semantic category. In order to choose the target words, we have identified distribution of mentioned variables in the book. According to these findings, the interpretation of teachers and results of pilot study, some words were suggested by the researchers. Forty-five words were selected when certified specialists presented their best choices. The content validity of the tool were studied by certified specialists for analysis of the reliability of this tool, the investigation was performed by two certified speech and language pathologists in an interval of 7-10 days among 60 pupils (30 girls & 30 boys) of second grade and their responses and reaction time were recorded. The internal findings of reliability showed, the identification quotient of 12 words of 45 mentioned words reflected these words were so simple therefore the words were eliminated. Thus, the remaining words became 33. Pearson test for studying external reliability revealed the correlation between pupils' scores in sequenced performances was of value (p< 0.01). However, repeated measure analysis showed if the test is frequently performed, pupils (girls & boys) were trained gradually. We pointed out than the results were different in girls and boys so that it is of important that girls performed better than boys in each performance. However, boys showed this progress up to end of the activity.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مریم خدامی | Maryam Khodami
دانشکده توان‌بخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران

رضا کرمی نوری | Reza Karami Nouri
دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-537&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات