، جلد ۴، شماره ۴، صفحات ۲۶-۳۱

عنوان فارسی حافظه کلامی و بصری در ADHD: مقایسه کودکان تحت درمان و بدون درمان ریتالین
چکیده فارسی مقاله اختلال نقص توجه همراه با بیش فعالی [Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD)] یکی از اختلالات رایج روان‌شناختی کودکان است. در این مطالعه، حافظه فوری و تأخیری کلامی و حافظه فوری و تأخیری بصری در کودکان دچار ADHD تحت درمان و بدون درمان با داروی ریتالین (متیل فنیدیت) بررسی شده است. به همین منظور 24 پسر 12-6 ساله‌ مبتلا به اختلال ADHD‌ تحت درمان دارویی و بدون درمان دارویی، با استفاده از مقیاس ارزیابی والدین کانرز و مصاحبه بالینی به وسیله روان‌پزشک انتخاب و حافظه کلامی و بصری آنها بررسی گردید. برای بررسی حافظه فوری و تأخیری کلامی، از آزمون فراخوانی داستان و برای بررسی حافظه بصری (فوری و تأخیری)، از آزمون مخصوص حافظه کلامی و حافظه فوری بصری کیم‌کاراد استفاده شد. نتایج نشان داد که عملکرد کودکان دچار ADHD تحت درمان، در زمینه‌های حافظه فوری کلامی و حافظه فوری بصری بهتر از عملکرد کودکان دچار ADHD بدون درمان بوده است که این اثر احتمالی «درمان دارویی» را مطرح می‌کند. این در حالی است که عملکرد کودکان دچار ADHD تحت درمان، در زمینه حافظه تاخیری کلامی و بصری تقریباً همانند کودکان دچار ADHD بدون درمان بوده است. پس می‌توان چنین احتمال داد که کودکان دچار ADHD نواقصی در حافظه فعال دارند که درمان دارویی می‌تواند آنها را رفع کند. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله حافظه درمان، کودکان دچار ADHD، ریتالین، حافظه کلامی و بصری، پردازش اطلاعات، کلامی، فراخوانی، حافظه فوری بصری، حافظه فوری

عنوان انگلیسی Verbal and Visual Memories in Children with ADHD on Ritalin Vs No Treatment
چکیده انگلیسی مقاله Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) is one of the common psychiatric disorders in children. The typical symptoms include hyperactivity, in attention and impulsivity. These children have difficulties in working memory due to deficits in attention. In this study both verbal well as visual subtests of immediate and delayed memories on 24 boys (6-12yn) were examined. The subjects were randomized into two groups based on whether they took methylphenydate or not. The diagnoses and clinical assessments were based on psychiatric clinical interviews along with using the Conners Rating Scale (parents version). The Story Recall Test, the special verbal memory test and visual immediate memory tests were used for the study. Our findings indicate that the treatment group of ADHD children did better functions on immediate memory (both verbal as well as visual). The results have implications for the crucial role of executive dysfunction in the pathogenesis of ADHD.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مرجان علیرضایی مطلق | Marjan Ali Rezaei Motlagh
دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران

جواد علاقبندراد | Javad Alaghbandrad
گروه روان‌پزشکی، دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

علیرضا مرادی | Alireza Moradi
دانشگاه تربیت معلم تهران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-540&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات