، جلد ۴، شماره ۳، صفحات ۱۱-۲۵

عنوان فارسی بررسی انواع حافظه در دانش‌آموزان دختر حافظ قرآن و غیر حافظ قرآن
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف بررسی انواع حافظه (رویدادی و معنایی) در دانش آموزان دختر حافظ قرآن و غیر حافظ قرآن انجام شده است. در این مطالعه، در چهارچوب طرحی نیمه آزمایشی 60 نفر حافظ قرآن، 60 نفر مبتدی و 60 نفر غیر حافظ قرآن در سه پایه تحصیلی (دبستان، راهنمایی و دبیرستان) از هر پایه 20 نفر، به طور تصادفی، در پژوهش شرکت داده شدند. روش نمونه‌گیری چند مرحله‌ای و ابزار آزمایش جهت بررسی حافظه رویدادی (episodic memory) شامل تکالیف رمز گردانی کلامی و عملی، تکالیف یادآوری آزاد و یادآوری سرنخی بود. در بررسی حافظه معنایی (semantic memory) از آزمون سیالی کلمات (حروف الفبایی و مقوله‌های معنایی) استفاده گردید. بر اساس نتایج این پژوهش، حافظان قرآن نه تنها در حافظه معنایی بلکه در حافظه رویدادی نیز از دو گروه کنترل عملکرد بهتری داشتند، اما چنین تفاوتی در انواع حافظه رویدادی و معنایی بین مبتدیان و غیر حافظان قرآن مشاهده نشد. این نتایج در انواع نمره‌گذاری جملات کامل، اسامی و افعال به طور جداگانه و نمره گذاری به روش سخت و آسان به دست آمد. همچنین نتایج حاکی از آن است که با افزایش پایه‌ تحصیلی، عملکرد حافظان قرآن در انواع تکالیف حافظه رویدادی و حافظه معنایی افزایش می‌یابد، لذا مهارت در حفظ قرآن، حافظه اطلاعات غیر قرآنی را نیز افزایش می‌دهد و این مهارت با افزایش سن تأثیر بیشتری بر حافظه می‌گذارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله حافظ قرآن دانش‌آموزان دختر حافظ قرآن، حافظه، غیر حافظ قرآن، حافظ قرآن و غیر حافظ، دختر حافظ قرآن و غیر، دانش‌آموزان، اطلاعات، حافظه

عنوان انگلیسی Episodic and Semantic Memories Among Quran Reciters
چکیده انگلیسی مقاله The present research studied two types of memory states (episodic and semantic) in female Quran reciters and non - Quran reciters. This study included 180 Quran reciters, beginner and non-Quran reciters among female students in 3 educational grades: primary, secondary and high school. There were 60 subjects in each group and 20 subjects in each grade. fu episodic memory task; subjects learned sentences either verbally or by action. Then, subjects retrieved the sentences in free recall and cued recall tests. In semantic memory tasks, subjects were given two types of tests: letter frequency and category frequency. The main hypothesis were: 1) fu episodic memory, there is no difference between Quran reciter and non- Quran reciter students. 2) fu semantic memory, Quran reciter students perform better than beginner and nonQuran reciter students. The results showed that Quran reciter students had a better memory performance in both episodic and semantic tasks compared to other students. This finding was obtained in different types of scoring: sentences/verb and noun; strict and lenient. Superior memory for Quran learners increased by age (grade). These findings indicated that skill for learning Quran enhances memory for non-Quran information and this effect becomes more prominent by increasing of age.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله کبری نصرتی | Kobra Nosrati
دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران

رضا کرمی نوری | Reza Karami Nouri
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-550&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات