، جلد ۴، شماره ۳، صفحات ۴۲-۴۹

عنوان فارسی دانش فراشناختی و حل مساله ریاضی در دانش‌آموزان: نقش جنسیت و عملکرد تحصیلی
چکیده فارسی مقاله هدف این پژوهش، بررسی دانش فراشناختی و حل مساله ریاضی دانش آموزان دوره راهنمایی، با توجه به سطوح مختلف تحصیلی و جنسیت بوده است. دانش فراشناختی شامل آگاهی از نقاط قوت و ضعف خود، هدف و ماهیت تکلیف  و راهبردهای مورد نیاز برای کاربرد آنها در برخورد با تکالیف مختلف است. منظور از حل مسأله ریاضی نیز حل مسایل غیر معمول است؛ یعنی مسایلی که اطلاعات صورت مسأله برای حل آن کفایت نمی‌کند و حل آن به فعالیت‌های ذهنی سطوح بالا نیازمند است. نمونه مورد مطالعه شامل دانش آموز ( پسر دختر) کلاس دوم راهنمایی شهر شیراز بود. اطلاعات از طریق دو پرسشنامه دانش فراشناختی‏، حل مساله ریاضی و معدل کل پایان سال دانش آموزان جمع‌آوری شد. تحلیل نتایج نشان داد که دختران و پسران در استفاده از دانش فراشناختی و حل مساله ریاضی تفاوت ‌معناداری ندارند، ولی هنگامی که تاثیر متغیرهای فوق با توجه به عملکرد تحصیلی مورد مطالعه قرار گرفت، نتایج متفاوتی حاصل شد. مقایسه عملکرد تحصیلی گروه‌های قوی، متوسط و ضعیف در دانش فراشناختی و حل مسأله ریاضی حاکی از تفاوت معنادار گروه‌های قوی و ضعیف بود. بر اساس نتایج پژوهش، زمانی که جنسیت مورد توجه قرار می‌گیرد، میان گروه‌های مختلف تحصیلی با توجه به متغیرهای مورد مطالعه، تفاوت قابل ملاحظه‌ای مشاهده می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانش فراشناختی فراشناختی و حل مساله ریاضی، دانش فراشناختی و حل مساله، حل مساله ریاضی، دانش، حل مساله ریاضی تفاوت، حل مساله ریاضی تفاوت معنی‌داری، زمینه حل مساله ریاضی تفاوت، دانش‌آموزان، اطلاعات

عنوان انگلیسی Metacognitive Knowledge and Mathematical Problem Solving: The Role of Gender and Performance Achievement
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study was comparing students' metacognitive knowledge and mathematical problem solving with regard to their performance achievement and gender. Mathematical problem solving in this study was mathematical non routine problem solving. Non-routine problem is a problem that given information isnt enough for its solving. Solving these kind of problems need higher cognitive activities. The sample contained 119 subject (60 boys and 59 girls) in second grade middle school in Shiraz. Data came from a metacognitive knowledge test, and a mathematical problem solving test. Data analysis showed that there wasn't significance diffrence between girls and boys in metacognitive knowledge and mathematical problem solving. But there was significant diffrence between performance achievement of low achieving and high achieving groups of students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله معصومه صمدی | Masoume Samadi
پژوهشکده تعلیم و تربیت، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-553&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات