، جلد ۴، شماره ۳، صفحات ۶۵-۷۳

عنوان فارسی تبیین و ارزیابی دیدگاه سازنده‌گرایی
چکیده فارسی مقاله هدف این مقاله معرفی و ارزیابی یکی از جدیدترین دیدگاه‌های یادگیری به نام سازنده‌گرایی (constructivism) است. اگر چه سازنده گرایی در سال‌های اخیر شهرت زیادی کسب کرده است، اما ایده این نظریه جدید نیست. جنبه‌هایی از این دیدگاه را می‌توان در کارهای ارسطو، افلاطون و سقراط یافت. فلاسفه جدیدتر مثل جان لاک‏، کانت و پستالوزی نیز نظریاتی ارائه نموده‌اند که در شکل‌گیری این دیدگاه مؤثر بوده است.  پیاژه نقش اساسی‌تری در پی‌ریزی مبانی این دیدگاه نقش اساسی‌تری داشته است،‌ تا این حد که به عنوان پدر سازنده‌گرایی شناخته شده و مبنایی را برای سازنده گرایی مدرن فراهم ساخته است. در عین حال برونر و ویگوتسکی نیز دارای نظریات قابل توجهی در این خصوص می‌باشند. از زمانی که ارنست فون گلاسرزفیلد‏‌، سازنده‌گرایی  افراطی را در یازدهمین کنفرانس بین المللی روان شناسی آموزش ریاضیات ارائه کرد، این  دیدگاه شهرت بین‌المللی یافت. در این مقاله تلاش شده است دیدگاه مذکور تبیین گردد و مورد ارزیابی قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سازنده‌گرایی ویگوتسکی، دیدگاه، نظریه، دانش، پیاژه، معلمان، جدیدترین دیدگاه‌های یادگیری، کودک، دانش‌آموزان

عنوان انگلیسی Constructivism: an Introduction and Evaluation
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this paper is to introduce and evaluate constructivism. Despite the recent interest in the concept, the idea is not new. Some aspects of it could be observed in the works by Plato and Aristotle. More recent philosophers, such as John Locke, Kant, and Pestalozzi have developed theories that were influential in the development of the theory. However, Piaget is regarded as the father of modern constructivism. With the introduction of "radical constructivism", by Ernest Glasersfield, the idea became widespread.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی اکبر شیخی فینی | Ali Akbar Sheikhi fini
دانشگاه هرمزگان، هرمزگان، ایران


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-556&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات