، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۶-۱۶

عنوان فارسی بررسی رابطه ابعاد خودپنداره با سلامت عمومی و مؤلفه‌های آن در دانشجویان دانشگاه شیراز
چکیده فارسی مقاله این پژوهش به بررسی رابطه خودپنداره‌های علمی، اجتماعی، ورزشی و ارزشی با سلامت عمومی و مؤلفه‌های آن (شامل سلامت جسمانی، اضطراب، کارکرد اجتماعی و افسردگی) در دانشجویان دانشگاه شیراز پرداخته و تفاوت‌های جنسی در سلامت عمومی و مؤلفه‌های آن را مورد مطالعه قرار داده است. نمونه مورد مطالعه، شامل 182 دانشجو بود که به طور تصادفی از سه دانشکده ادبیات و علوم انسانی، علوم تربیتی و روان‌شناسی و مهندسی انتخاب شدند. ابعاد خودپنداره به وسیله پرسشنامه P.M.S.P.S. و سلامت عمومی و مؤلفه‌های آن به وسیله پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ) اندازه‌گیری شد. نتایج نشان داد که از خودپنداره‌های مختلف فقط خودپنداره ارزشی دارای رابطه منفی و معناداری با افسردگی است. همچنین دانشجویانی که خودپنداره ارزشی بالاتری داشتند، از سلامت عمومی بیشتری نیز برخوردار بودند. عامل جنس با سلامت عمومی و مؤلفه‌های آن رابطه معناداری نشان نداد. علاوه بر این، یافته‌ها حاکی از آن بود که دانشجویان دانشکده مهندسی به لحاظ سلامت عمومی و ابعاد آن (به استثنای کارکرد اجتماعی)، بهترین وضعیت و دانشجویان دانشکده ادبیات و علوم انسانی، بیشترین مشکلات را دارند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خودپنداره دانشجویان، ابعاد خودپنداره با سلامت عمومی، افسردگی، سلامت عمومی، اجتماعی، اضطراب، دانشجویان دانشگاه شیراز، پرسشنامه

عنوان انگلیسی The Relationship Between Self Concept, and General Health in University Students
چکیده انگلیسی مقاله This paper has studied the relationship between dimensions of self concept (i.e. academic social, physical, and evaluative) and general health as well as its components (including physical health, anxiety, social functioning, and depression). Subjects were 182 Shiraz University students that were assessed using the following instruments: Pyryt Mendaglio self-perception Survey (PMSPPS) to evaluate the dimensions of self-concept, and the 28 item version of General Health Questionnaire (GHQ-28) to assess the levels of general health and its components. The results showed that only evaluative self-concept was correlated (negatively) with depression. Students with higher evaluative self-concept had scored better in general health. There was no effect of sex on the findings.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله راضیه شیخ‌الاسلامی | Razieh Sheykh Aleslam
دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.

مرتضی لطیفیان | Morteza Latifian
دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-415&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات