|
، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۱۷-۲۴
|
|
|
عنوان فارسی |
مطالعه حافظه کوتاه مدت و بلند مدت در انواع نارساخوانی سطحی و عمیق در کودکان دبستانی شهر تهران |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف این تحقیق، فراهم آوردن اطلاعات در مورد حافظه کودکان نارساخوان جهت اطلاعرسانی به مدارس عادی و مراکز اختلالات یادگیری و پیش دبستانی، برای آگاهی از عملکرد این کودکان و اجرای برنامههای مناسب، به منظور کاهش مشکلات خواندن آنها میباشد. بدین منظور کلیه دانشآموزانی که به مراکز اختلالات یادگیری شماره 1 و 2 شهر تهران مراجعه کرده و بر اساس ارزیابیهای متخصصان این مراکز، نارساخوان تشخیص داده شده بودند، به عنوان نمونه مطالعاتی انتخاب گردیدند. پس از آن، گروه دانشآموزان عادی با روش همتا کردن نمونهها، از مناطق 20 گانه آموزش و پرورش شهر تهران به صورت تصادفی انتخاب شدند. سپس آزمون حافظه کوتاه مدت و بلند مدت برای هر یک از دانشآموزان اجرا شد. نتایج نشان داد که بین حافظه کوتاه مدت دو گروه نارساخوان سطحی و عمیق تفاوت معنیدار آماری وجود ندارد، ولی هر دو گروه با گروه عادی تفاوت معناداری نشان دادند. بین حافظه بلند مدت هر سه گروه نیز تفاوت مشاهده شد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
حافظه نارساخوان، حافظه کوتاهمدت، کودکان، اطلاعات، گروه نارساخوان سطحی و عمیق، حافظه بلندمدت، مراکز اختلالات یادگیری، دانشآموزان |
|
عنوان انگلیسی |
Short- Term & Long-Term Memory in Deep and Surface Dyslexia Among Elementary School Children in Tehran |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The purpose of this study was to evaluate short term and long term memory of children with dyslexia. A sample of 60 elementary students referred to two learning disability center in Tehran and diagnosed with dyslexia was recruited in the study (A group of 30 with deep and another of with surface dyslexia). A control group consisting of 30 normal comparison subjects was included as well. There were no difference, in short term memory between those with surface dyslexia and those with deep dyslexia; however both, these groups performed significantly worse than the control group. In long term memory there were significant differences between the there groups. The findings of this study could help developing specific methods to improve reading disability among these children. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
فاطمه نظامآبادی عاشوری | Fatemeh Nezamabadi Ashoori مرکز مشاوره چالشمهر، تهران، ایران.
رضا کرمی نوری | Reza Karami Nouri دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
حسن عشایری | دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-416&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|