|
، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۲۵-۳۶
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر توجه متمرکز و تقسیمشده بر حافظه کلامی و عملی دانشآموزان نارساخوان و عادی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف از پژوهش حاضر، مقایسه فرآیندهای توجه دانشآموزان نارساخوان و عادی بر پایه دومحور توجه متمرکز (focused) و توجه تقسیم شده (divided)و بررسی تأثیر این شرایط بر کارکرد آنها در تکالیف حافظه عملی و کلامی (verbal) است. اساس این پژوهش، مدل کرمی نوری و همکاران (1994) است؛ با این تفاوت که مدل ذکر شده، روی افراد عادی انجام شده است. در این پژوهش 56 دانشآموز (دختر و پسر) نارساخوان و عادی پایه چهارم شرکت داشتند. به منظور انتخاب گروه نمونه، از دو روش نمونهگیری چند مرحلهای و قضاوتی یا هدفمند استفاده شده است. ابزارهای مورد استفاده عبارتاند: تکالیف اولیه (کلامی و عملی)، تکالیف ثانویه، آزمون هوش ریون، آزمون آناگرام، آزمون یادآوری آزاد و آزمون یادآوری یا سرنخ. طرح پژوهش از نوع طرح پس آزمودنی با دو گروه مستقل (نارساخوان و عادی) میباشد. نتایج نشان داد که رمزگردانی عملی مؤثرتر از رمزگزدانی کلامی است و به یادآوری بهتری نیز میانجامد. همچنین توجه متمرکز به بهبود عملکرد حافظه منجر میشودو تأثیر آن بر رمزگردانی عملی بیشتر از رمزگردانی کلامی است و اراده سرنخ میتواند با تسهیل بازیابی، یادآوری اطلاعات در کودکان نارساخوان را بهبود بخشد. به ویژه در هر گروه استفاده از سرنخ اسم در تکالیف یادآوری همراه با رمزگردانی عملی، بر سرنخ فعل ارجح بود و شرایط توجه متمرکز بهتری را دربر داشت. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
نارساخوان حافظه، اطلاعات، رمزگردانی، توجه متمرکز، سرنخ، دانشآموزان نارساخوان، تکالیف، توجه متمرکز و تقسیمشده |
|
عنوان انگلیسی |
The Effect of Focused and Divided Attention on the Verbal and Action Memory of Dyslexic and Normal Students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Based on the model by Kormi-Nouri et al (1994) this study examined the effect of focused and divided attention on the verbal and action memory of dyslexic versus normal students. Fifty dyslexic and normal students were included. Subjects were assessed using verbal and action memory tasks, free recall test, cued recall rest, and an Anagram test. The results indicated that action encoding is more efficient than verbal encoding. In addiction, focused attention improves memory performance and has greater effect on action encoding than verbal encoding. In dyslexic children, presentation of cues improved recall through its effect on facilitation of retrieval. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
فریبا جعفریان نمینی | Fariba Jafarian Namini دانشگاه آزاد اسلامی، ایران.
رضا کرمی نوری | Reza Kormi Nouri دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
مجید یوسفی لویه | Majid yousefi Louyeh دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-417&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|