، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۳۷-۴۷

عنوان فارسی تأثیر شیوه «آموزش به خود دستور دادن» بر عملکرد حل مسأله ریاضی و میزان توجه دانش‌آموزان دختر تکانشی
چکیده فارسی مقاله هدف این پژوهش، بررسی تأثیر شیوه آموزش به خود دستور دادن (خودآموزی) بر عملکرد حل مسأله ریاضی و میزان توجه (عملکرد در آزمون‌های رمزگردانی وکسلر و همتایابی اشکال آشنا[MFFT]  Matching Familiar Figures Test) در دانش‌آموزان تکانشی شهر جیرفت بود. آزمودنی‌ها، 24 دانش‌آموز دختر پایه اول راهنمایی با سبک شناختی تکانشی بودند که از طریق اجرای MFFT  و به روش نمونه‌گیری چند مرحله‌ای انتخاب و به طور تصادفی به سه گروه هشت نفره (آزمایش، گواه 1 و گواه 2) تقسیم شدند. ابزارهای جمع‌آوری اطلاعات عبارت بودند از: آزمون‌های همتایابی اشکال آشنا، خرده آزمون رمزگردانی، آزمون معلم ساخته حل مسأله ریاضی، و آزمون هوش کتل.  گروه آزمایشی طی شش جلسه دو ساعته، راهبردهای حل مسأله ریاضی را از طریق شیوه به خود دستور دادن دریافت نمود، گروه 1 تحت آموزش سنتی قرار گرفت و در گروه گواه 2 مداخله‌ای نشد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیره، نشانگر تأثیر شیوه آموزشی بر عملکرد حل مسأله ریاضی گروه آزمایشی بود (0/001=p).  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله عملکرد حل مسأله ریاضی آزمون همتایابی اشکال آشنا، حل مسأله ریاضی، آموزش، آزمون، نمرات پس‌آزمون حل مسأله ریاضی، میزان توجه دانش‌آموزان دختر تکانشی، تکانشی، راهبردهای حل مسأله ریاضی، آزمون حل مسأله ریاضی

عنوان انگلیسی The Effect of Self-Instruction Training on Attention and Performance in Mathematical Problem Solving
چکیده انگلیسی مقاله The aims of the present study were to investigate the effect of self instruction training on mathematical problem solving performance as well as attention among impulsive female students in Jiroft (Kerman province, Iran). Subjects included 24 female students who had impulsive cognitive style. Data were collected using Matching Familiar Figure Test (MFFT), the encoding subscale of WISC, and a, Mathematical Problem Solving test. There were one experimental and two control groups (8 subjects in each group). The experimental group received self-instruction training in mathematical problem solving strategies. The two control groups received traditional education or receive no intervention at all. Results showed the effectiveness of self-instruction training on mathematical problem solving performance.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فروغ بختیاری اسفند قه | Forogh Bakhtiari Esfandagheh
دانشگاه آزاد اسلامی جیرفت، کرمان، ایران.

حسین مولوی | Hossein Molavi
دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-418&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات