|
، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۶۷-۷۴
|
|
|
عنوان فارسی |
جایگاه مشاوران مدارس و موانع مشاوره: نقد کیفی |
|
چکیده فارسی مقاله |
در این تحقیق، با کاربرد روششناسی کیفی، تلاش شده است تا به نقد جایگاه مشاوران مدارس و موانع مشاوره روانشناختی پرداخته شود. شیوه دستیابی به انگارههای ذهنی مشاوران مدارس کار در گروههای متمرکز، بحث گروهی و ذهنانگیزی (بارش افکار) بود. یافتهها در چند محور طبقهبندی شدند: جایگاه کنونی مشاوران مدارس، نگرش مسئولان به مشاوران، نگرش دانشآموزان به مشاوران، نگرش مشاوران به خود و رشته خود، آمیختن نقش مشاور با نقشهای دیگر، نگرش اجتماع و شیوههای ارتقای جایگاه مشاوران در مدارس. نتایج، این فرض را «که عدم شکلگیری ساختارهای ذهنی مناسب، باعث عملکرد معیوب مشاوره روانشناختی شده است»، تأیید میکند. تجزیه و تحلیل یافتهها، کاوش برای رسیدن به راه حلها و پیشنهادها، است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
مشاوره، مشاوران مدارس و موانع مشاوره، مشاوره روانشناختی، نگرش، شیوههای ارتقای جایگاه مشاوران، ارتقای جایگاه مشاوران در مدارس |
|
عنوان انگلیسی |
School Counselors and Obstacles to Counseling a Qualitative Critique |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The present study applied a qualitative method to evaluate the position of school counseling staff and identify the obstacles of psychological counseling system in Tehran high schools. Working with focus groups, running group discussions and the use of brain storming technique allowed researchers to examine and categorize the counselors' ideas and beliefs. The findings were classified into different categories: the ongoing position of school counselors; the attitudes of the management towards the counselors; the students' attitudes towards the counselors; the counselors' own attitudes towards themselves and their profession; the counseling role contrasted by other expected roles; the attitude and expectations; and the ways needed to improve the counselors' position in schools. The results emphasize the assumption that "the malfunctioning of psychological counseling system is largely affected by immature mental constructs." |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
حسین کاویانی | Hossein Kaviani گروه روانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
مریم نوریزاده | Maryam Nourizadeh مؤسسه مطالعات علوم شناختی، تهران، ایران.
مهرانگیز پورناصح | Mehrangiz Pournaseh مرکز مشاوره چالش مهر، تهران، ایران.
سیمین قدس میرحیدری | Simin Ghods Mirheydari وزارت آموزش و پرورش، تهران، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-420&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|