|
، جلد ۳، شماره ۳، صفحات ۲۸-۳۹
|
|
|
عنوان فارسی |
پرسشنامه مصاحبه ای دانش فراشناختی حل مسأله: آماده سازی، اجرای مقدماتی و بررسی شاخص های روان سنجی |
|
چکیده فارسی مقاله |
"برای بررسی این سؤال که آیا بین دانش فراشناختی گروههای دارای توانایی متفاوت(دانش آموزان ناموفق در حل مسألههای کلامی و دانش آموزان قوی و ضعیف در حل مساله آونگ)تفاوت وجود دارد از نتایج مطالعه کریمی و سالاری فر میتوان استفاده کرد. نتایج حاکی از آن است که«پرسشنامه»که به منظور سنجش دانش فراشناختی حل مسأله دانش آموزان ایرانی طراحی شده است،از شاخصهای روان شناختی مناسبی برخوردار است: 1- پرسشنامه مصاحبهای دارای روایی صوری و محتوایی است. در ادامه،یافتههای فوق با توجه به نتایج تحقیقات مشابه بررسی میشود: الف)در مورد یافتههای مربوط به روایی همگرا،هیچ پژوهشی در دست نیست؛با وجود این این یافته،با توجه به چارچوب نظری و مفهوم سازیهای ارائه شده از سازه دانش فراشناختی و طبقات آن(به ویژه نظریه فلاول)،قابل تبیین است. ج)یافتههای تحقیقات مشابه در باره متفاوت بودن عملکرد گروههای توانایی،با یافتههای این پژوهش هماهنگ است: سونسن طی تحقیقی عملکرد حل مسأله دانشآموزانی را که با استفاده از پرسشنامه مصاحبهای دانش فراشناختی حل مسأله،به دو گروه فراشناخت بالا و پایین تقسیم شده بودند مقایسه کرد و نشان داد که گروه فراشناخت بالا،در مقایسه با گروه فراشناخت پایین،عملکرد بهتری در تکالیف حل مسأله داشت و از توانایی تولید فرضیه و آزمون راه حلهای جانشین برخوردار بود. سونسن در دو مطالعه نیز از روش فوق برای بررسی همسانی درونی پرسشنامه مصاحبهای دانش فراشناختی استفاده کرد و ضرایب زیر را به دست آورد: (a@0/87) و (r@0/95) با توجه به نتایج میتوان گفت پرسشنامه مصاحبهای دانش فراشناختی،روا و پایاست و ابزار مناسبی برای سنجش دانش فراشناختی حل مسأله به شمار میرود و در تحقیقات مربوط به این موضوع،قابل استفاده است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
فرهاد کریمی |
محمد حسین سالاری فر |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-646&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|