|
، جلد ۲، شماره ۳، صفحات ۲۹-۳۴
|
|
|
عنوان فارسی |
درمان اختلال بیش فعالی کم توجهی ADHD با رویکرد شناختی رفتاری |
|
چکیده فارسی مقاله |
اختلال بیش فعالی کم توجهی (Attention Deficit-Hyperactivity Disorder) یا به اختصار ADHD بیماری شایعی است که بروز آن در مدارس ابتدایی بین 2 تا 20 درصد می باشد. مبتلایان، در بخش هایی از مغز که با توجه و تمرکز و تنظیم فعالیت های حرکتی مرتبط است، دچار نقص های جزیی اما مشکل زا هستند. مشکل اصلی مبتلایان، ناتوانی در تنظیم رفتار است که موجب بروز مشکلات عدیده در منزل، مدرسه و در ارتباط با همسالان می گردد. این اختلال در زمینه های اقتصادی، شغلی و شخصیتی آثار منفی قابل توجهی بر فرد و اجتماع می گذارد. برای درمان ADHD باید از ترکیب روش های دارویی و غیر دارویی بهره جست. رویکردهای شناختی رفتاری که آموزش والدین و آموزگاران را در بر می گیرد، بخش مهمی از درمان را تشکیل می دهد. این روش ها که شامل آموزش برای شناخت صحیح بیماری و آموزش روش های شناختی ـ رفتاری برای یاری و مدیریت این کودکان است، اثر بسزایی در افزایش کارایی آنها داشته است. با استفاده از مطالعات قبلی و توجه به عوامل فرهنگی از سال 1377، برنامه جامعی توسط بخش فوق تخصصی روانپزشکی کودک و نوجوان بیمارستان روزبه تدوین و اجرا شده است که در مقاله حاضر اصول درمان شناختی ـ رفتاری مزبور ذکر می گردد. بررسی اولیه درمان مزبور، موفقیت آن را تایید نموده است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
کودکان، ADHD، رفتار، والدین، درمان اختلال بیشفعالی کمتوجهی، مدرسه، کودکان ADHD |
|
عنوان انگلیسی |
Cognitive-Behavior Therapy in Attention Deficit Hyperactivity Disorder |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Attention Deficit - Hyperactivity Disorder (ADHD) is a common disorder. Reports on the incidence of ADHD is about 2 to 20 percent of elementary school children. Affected children suffer minimal – but problematic - brain damages in parts of CNS relating attention, concentration and motor behaviors. Inability to organizing behavior – as their principal deficit - causes numerous problems at home, school and in relationship with peers. ADHD has significant adverse effects on economic areas, occupational areas and personality formation of patient and on the society as well. A combination of pharmacotherapeutic and psychotherapeutic interventions are essential for treatment. Cognitive behavior therapy including psychoeducation of parents and teachers make an important part of therapy. Communicating proper knowledge about the disease and the cognitive behavior methods for supporting affected children hassignificant effect in promoting global functioning. Considering previous studies and cross cultural issues, a comprehensive therapeutic program is represented and discussed. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
الهام شیرازی | Elham Shirazi دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
جواد علاقبندراد | Javad Alaghbandrad دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-617&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|