، جلد ۲، شماره ۳، صفحات ۷۷-۷۸

عنوان فارسی مهار خشم با روش شناختی- رفتاری در کودکان دبستانی (بررسی نتایج درمان)
چکیده فارسی مقاله مهار خشم با روش شناختی-رفتاری در کودکان دبستانی‌ (بررسی نتایج درمان) الهام شیرازی‌ مشکلات ناشی از خشم مانند رفتارهای‌ مقابله ای (oppositional)،خشونت،ناکامی‌ و پرخاشگری‌های فیزیکی و لفظی از دلایل‌ عمده ارجاع کودکان به مراکز مشاوره و درمان بوده است. در این تحقیق،10 جلسه گروه درمانی‌ شامل سه مرحله شناخت هیجان‌ها،افزایش‌ مهارت‌های شناختی و تمرین‌های نمایشی‌ برای مهار خشم تشکیل و نتایج آن با گروه‌ کنترل که تنها بازی‌های تفریحی انجام‌ می‌دادند،مقایسه شد. کودکان گروه درمان در مقایسه با گروه‌ کنترل کمتر خشمگین و دچار عواقب ناشی‌ از خشم شده بودند و کوشش بیشتری برای‌ مهار بیان خشم می‌کردند. کلا کودکان به الگوبرداری و تمرین رفتارهای‌ مناسب بیشتر علاقه داشتند،در انجام دادن‌ تکالیف همکاری نمی‌کردند،برخی به‌ بررسی دلایل بروز خشم و تفکر مرحله به‌ مرحله،علاقه بیشتری نشان می‌دادند و برخی‌ به ارزیابی برانگیختگی خشم و آرام بخشی‌ تمایل بیشتری داشتند. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که‌ مداخلات شناختی-رفتاری بر مهار بیان‌ خشم و آموزش راه‌های مناسب بیان خشم به‌ کودکان موثر بودند؛اما بر احساس خشم‌ اثری نداشتند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مهار خشم، کودکان، بررسی نتایج درمان، بیان خشم، پرخاشگری، شناخت، تمرین روش‌های مهار خشم

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله الهام شیرازی |



نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-622&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات