|
، جلد ۲، شماره ۱، صفحات ۱۰-۱۸
|
|
|
عنوان فارسی |
تحلیل محتوای کتابهای ریاضی مقطع ابتدایی بر اساس دیدگاه برنامه درسی جروم برونر |
|
چکیده فارسی مقاله |
در فرایند برنامهریزی درسی،تهیه و تدوین محتوای آموزشی مناسب، بخصوص در نظام آموزشی متمرکز از جایگاه ویژهای برخوردار است. ریاضیات یکی از دروس مهم و اساسی دورهء ابتدایی است که متأسفانه با افت تحصیلی و نگرش منفی دانشآموزان روبرو شده است،از اینروست که تهیه و تدوین محتوای کتابهای درسی ریاضی با توجه به ملاکهایی که موجد یادگیری معنیدار است یک ضرورت محسوب میشود. یکی از متخصصان بنام در این زمینه جروم برونر است،وی که از صاحب نظران روانشاسی شناختی است و به فرایند یادگیری توجه دارد نه به حصول آن معتقد است که محتوای آموزشی باید به گونهای طراحی و تدوین شود که تفکر را پرورش دهد.در این مقاله با بررسی دیدگاههای برونر 14 مؤلفه برای تدوین محتوا استخراج گردیده و با 505 مفهوم مطروحه در کتابهای ریاضی مقطع دبستان تطبیق داده شد.میزان این انطباق به ترتیب زیر بدست آمد: مؤلفه 1:شروع درس با طرح سال(91%)،مؤلفه 2:غیر معمول بودن سوال (23%)،مؤلفه 3:تشویق به مسألهسازی(4%)،مؤلفه 4:شروع درس با توجه به مفاهیم قبلی(57%)،مولفه 5:ارجاع مکرر به مفاهیم قبلی(35%)،مؤلفه 6: برجسته کردن نکات اصلی جدید(47%)،مؤلفه 7:تنظیم محتوا از ساده به پیچیده(74%)،مؤلفه 8:کشف تشابه مفاهیم(38%)،مؤلفه 9:کشف تضاد مفاهیم(5%)،مؤلفه 10:تشویق به حدس زدن(9%)،مؤلفه 11:تهییج آگاهی (19%)،مؤلفه 12:فعال نمودن فراگیر(4%)،مؤلفه 13:تشویق به کار گروهی (1%)،مؤلفه 14:استفاده از منابع کمکی(2%). در انتها،جهت مطالعهء عمیقتر از«روش تحلیل عاملی به روش اکتشافی» استفاده شد و 14 ملاک استخراج شده از دیدگاه برونر بر اساس همبستگی درونی آنها در پنج گروه قرار گرفته و بر اساس مفهوم آن گروه،نامگذاری گردیدند که عبارتند از: 1-تفکر شهودی(شامل مؤلفههای 9،10،8،2،11)2-مساله سازی 2L(شامل مؤلفههای 3،12،14)3-درک روابط(شامل مؤلفههای 4،5،7) 4-ایجاد انگیزهء یادگیری(شامل مولفههای 6،1)5-کار گروهی(شامل مؤلفهء 13). تحلیل محتوای کتابهای ریاضی مقطع دبستان نشان داد که تدوین محتوای این کتابها عمدتا با ملاکهای مطروحهء برونر فاصله دارند،از اینرو لازم است برنامهریزان و مؤلفین کتابهای ریاضی در تهیه و تدوین محتوای این کتابها این عوامل را مورد توجه قرار دهند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تحلیل محتوای کتابهای ریاضی مقطع، محتوای کتابهای ریاضی مقطع ابتدایی، تدوین محتوای کتابهای درسی ریاضی، محتوا، محتوای کتابهای ریاضی مقطع دبستان، برونر، کتابهای ریاضی، کتابهای درسی ریاضی، دیدگاه برنامه درسی جروم برونر، تدوین محتوای کتابهای ریاضی مقطع |
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مهدی دوایی | دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرکزی تهران، تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-602&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|