Function and Disability Journal، جلد ۱، شماره ۴، صفحات ۱-۷

عنوان فارسی مقایسه ارتباط کلامی و غیرکلامی کودکان ناشنوا بدون کاشت حلزون و کودکان ناشنوای برخوردار از کاشت حلزون پس از ۱۲ تا ۲۴ ماه
چکیده فارسی مقاله
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Comparison of Verbal and Non-Verbal Communication Between Deaf Children with no Cochlear Implantation and Deaf Children 12-24 Months After Cochlear Implantation
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: It has been shown that cochlear implant significantly improves verbal communication in deaf children. The aim of the current study was to investigate and compare the verbal and non-verbal communication abilities in two groups of deaf children: without cochlear implant (CI), and children using CI for 12-24 months. The results were then compared with typically-developing children as the control group. Methods: 87 children participated in this cross-sectional, descriptive analytical study, (14 deaf children without CI, 25 children with CI that their hearing ages were 12 to 24 months and 48 normal children aged 12 to 24 months). A reliable verbal and non-verbal checklist was completed by parents and nonparametric method was used for data analyzing.    Results: The results indicated that non-verbal communication skills were similar in all groups with no significant difference (P>0.05). However, verbal abilities in deaf children without CI were significantly impaired compared to the children with CI and control group (P< 0.05). Furthermore, there was no significant difference between the verbal communication scores of children with CI and normal children (P>0.05).  Conclusion: It can be expected that deaf children who receive CI, will reach the verbal communication abilities of 12-24-month-old typically children, at least 12 to 24 months post-implantation   
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Non-Verbal and verbal communication, Deaf children, Cochlear implantation, Typically-Developing children

نویسندگان مقاله ناهید جلیله وند | Nahid Jalilevand
PhD, Department of Speech Therapy, School of Rehabilitation Sciences, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دکتری آسیب‌شناس گفتار‌وزبان، گروه آسیب‌شناسی گفتار‌وزبان، دانشکدۀ علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

مونا ابراهیمی پور | Mona Ebrahimipour
PhD, Department of Speech Therapy, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran
دکتری آسیب‌شناس گفتار‌وزبان، گروه گفتاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران

مسعود متصدی زرندی | Masoud Motasaddi Zarandi
PhD, .Department of Otolaryngology, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دکتری گوش‌و‌حلق‌و‌بینی، گروه گوش‌و‌حنجره، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

محمد کمالی | Mohamad Kamali
PhD , Department of Rehabilitation Management, School of Rehabilitation Sciences, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دکتری آموزش بهداشت ، گروه مدیریت توانبخشی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

لیلا فیاضی | Leyla Fayazi
PhD Student in Linguistics, Department of Speech & Language Pathology, Special Education Organization, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری زبان‌شناسی، آسیب‌شناس گفتار‌وزبان، سازمان آموزش استثنایی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://fdj.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-27-11&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده گفتاردرمانی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات