مجله اطلاع رسانی پزشکی نوین، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۲۹۴-۳۰۵

عنوان فارسی طراحی الگوی نظری بی‌اشتهایی اطلاعاتی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی همدان با استفاده از نظریه داده‌بنیاد
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر با هدف تبیین بی‌اشتهایی اطلاعاتی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی همدان انجام شد. در بی‌اشتهایی اطلاعاتی، افراد شدیداً دریافت و مصرف اطلاعات را محدود می‌کنند و فرصت برای دریافت اطلاعات جدید را از دست ‌داده و اغلب به چند منبع اطلاعاتی محدود اکتفا می‌کنند. روش ها پژوهش از نوع مطالعات کیفی با رویکرد نظریه داده‌بنیاد بود. در سال تحصیلی 1397-1398 گردآوری داده‌ها با استفاده از مصاحبه عمیق نیمه‌ساختاریافته صورت گرفت. نمونه‌گیری به‌صورت هدفمند و گلوله برفی تا حد اشباع نظری ادامه یافت. برای انجام این پژوهش با 27 نفر مصاحبه شد. این افراد شامل اعضای هیئت‌علمی رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی، اعضای هیئت‌علمی رشته روان‌شناسی و دانشجویان بودند. دانشجویان دانشگاه علوم‌پزشکی همدان باید سال دوم پزشکی عمومی و بالاتر می‌بودند. فرایند کدگذاری بر متن مصاحبه‌ها انجام شد و مقوله‌های اصلی استخراج شدند. تحلیل مصاحبه‌ها طی 3 مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی و با استفاده از نرم‌افزار مکس‌کیو‌دی‌ا نسخه 12 انجام شد. یافته ها ویژگی شخصیتی، وضعیت روانی، شناختی، انگیزه و مهارتی دانشجو از شرایط علّی بی‌اشتهایی اطلاعاتی است. نظام آموزش عالی، ویژگی رشته تحصیلی و جامعه شرایط مداخله‌گر این رفتار اطلاعاتی هستند. شرایط زمینه‌ای، شامل ویژگی‌ها و ماهیت اطلاعات، ویژگی‌های منابع اطلاعاتی و مسائل و مشکلات متأثر از عصر اطلاعات است. نتیجه گیری از‌آنجایی‌که بی‌اشتهایی اطلاعاتی پیامدهای زیان‌بار اجتماعی، علمی و اقتصادی به دنبال دارد، بنابراین با شناسایی این رفتار اطلاعاتی و ارتقای مهارت‌هایی همچون سواد اطلاعاتی و مدیریت اطلاعات شخصی و تفکر انتقادی می‌توان بی‌اشتهایی اطلاعاتی را کاهش داد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بی‌اشتهایی اطلاعاتی، اجتناب از اطلاعات‌، چشم‌پوشی از اطلاعات، دانشجویان پزشکی

عنوان انگلیسی Designing the Model of Information Anorexia Among Medical Students in the Hamedan University of Medical Sciences Using Grounded Theory
چکیده انگلیسی مقاله Objective People with information anorexia severely limit the acquisition and use of information and lose the opportunity to receive new information, and often rely on a few limited sources of information. This study aims to investigate the information anorexia of medical students in Hamedan University of Medical Sciences (HUMS). Methods The is qualitative study based on grounded theory conducted in 2019. By using purposive and snowball sampling method, 27 samples were selected for this study including faculty members of knowledge and information sciences, faculty members of psychology, and students in general medicine (second-year or higher) in HUMS. In-depth semi-structured interviews were used to collect data. The coding process (Open, axial, and selective coding) was conducted after interviews and the main categories were extracted. Data analysis was carried out in MAXQDA version 12 software. Results The causal factors of information anorexia were the students' physiological/cognitive/motivational status and skills. Intervening factors were the higher education system, students' field of study, and society. Contextual factors were the characteristics of information, characteristics of information sources, and the issues affected by the information age.  Conclusion Since information anorexia in medical students can lead to harmful social, scientific and economic consequences, it is important to identify and reduce it by promoting the students' skills such as information literacy, personal information management, and critical thinking.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Information anorexia, Information avoidance, Information ignorance, Medical students

نویسندگان مقاله فرحناز نادربیگی | Farahnaz Naderbeigi
Department of Knowledge and Information Science, Faculty of Humanities, Hamedan Branch, Islamic Azad University, Hamedan, Iran.
گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران.

علیرضا اسفندیاری مقدم | Alireza Isfandyari-Moghaddam
Department of Knowledge and Information Science, Faculty of Humanities, Hamedan Branch, Islamic Azad University, Hamedan, Iran.
گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران.


نشانی اینترنتی http://jmis.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-580-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات