نشریه پرستاری ایران، جلد ۳۵، شماره ۱۳۷، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی ارزیابی مدیریت خطر از دیدگاه کارکنان دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال ۱۴۰۰
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: دانشگاه‌ها موظف به تولید سرمایه انسانی مورد نیاز برای پیشبرد توسعه اجتماعی هستند. این امر با خطراتی همراه است، بنابراین رهبران آموزشی باید از مدیریت خطر استقبال کنند و سیاست‌های مناسب را برای مواجه با این خطرات اجرا کنند. مدیریت خطر از نظر تحقیقات دانشگاهی، دوره‌ها و مقاطع تحصیلی مورد توجه بسیاری در دانشگاه‌هاست. این در حالی است که در بیشتر جنبه‌های مدیریت دانشگاه‌ها، مدیریت خطر وجود ندارد. شیوع اخیر همه‌گیری ویروس کرونا بر موسسات آموزش عالی در سراسر جهان تأثیر گذاشته است. با این حال، مدیریت خطر در دانشگاه‌ها آنطور که می‌بایست توجه لازم را به خود جلب نکرده است. با توجه به ماهیت پویای محیط های تکنولوژیکی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی که دانشگاه‌ها در آن قرار دارند، این مراکز با بیشماری از فقدان قطعیت‌ها روبرو هستند که تمایل به ایجاد مجموعه‌ای بسیار پیچیده از خطرات بالقوه دارند. این خطرات بالقوه، اگر به درستی پیش‌بینی و مدیریت نشوند، می‌توانند به چالش‌های جدی برای دانشگاه‌ها تبدیل شوند. با توجه به اینکه نقش مدیریت خطر در برخورد با مخاطرات احتمالی بسیار مهم می باشد و لازم است کارکنان دانشگاه اطلاعات کافی در زمینه تدابیر انجام شده در این خصوص داشته باشند تا بتوانند در موارد لازم به یاری مسئولین دانشگاه شتافته و نقش درستی در این زمینه ایفا کنند، این مطالعه با هدف تعیین مدیریت خطر از دیدگاه کارکنان دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1400 انجام شد. روش پژوهش: پژوهش حاضر به شیوه مقطعی از نوع توصیفی است که نمونه‌های آن 224 نفر از کارکنان اداری دانشگاه علوم پزشکی ایران بودند که به روش مستمر  انتخاب شدند. بازه نمونه‌گیری به مدت یک ماه از اول آذرماه 1400 تا پایان آن ماه بود. پرسشنامه مدیریت خطر زابلی و همکاران (1389) که جهت بررسی روایی محتوای دو پرسشنامه اصلی از نظرات متخصصان، شامل سه نفر از اعضای هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی استفاده شد. سپس نظر داوران تا حدی که وفاداری به ابزار اصلی خدشه‌دار نشود، در پرسشنامه‌ها منظور شد. پایایی پرسشنامه با تحلیل 20 پرسشنامه اول پایایی ابزار مجدد مورد بررسی قرار گرفت و این نمونه از پژوهش خارج  شد. بر همین اساس ضریب الفای کرونباخ (α=0/98)  پایایی این ابزار را تایید نمود. پرسشنامه در اختیار کارکنانی که حداقل یکسال سابقه کار در دانشگاه داشتند قرار گرفت. مدیریت خطر در شش حیطه، که حیطه‌ی اول آن مربوط به میزان شناخت کارکنان از مدیریت خطر، حیطه دوم وضعیت سامان‌دهی مدیریت خطر، حیطه سوم وضعیت سیاست‌ها و رویه‌ها، حیطه چهارم وضعیت آموزش خطر، حیطه پنجم جایگاه مدیریت خطر و نهایتاً حیطه ششم نظارت بر تحلیل، ارزشیابی و کنترل خطر که در مجموع پرسشنامه در 45 سوال در مقیاس لیکرت 5 گزینه‌ای مورد بررسی قرار گرفت و در سه سطح ضعیف (امتیاز کمتر از 3)، متوسط (امتیاز 3 تا 4) و خوب (امتیاز بیشتر از 4) طبقه‌بندی شد. اطلاعات به دست آمده با نرم‌افزار SPSS نسخه 26 در دو بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی تجزیه ‌و‌ تحلیل شد. در بخش آمار توصیفی از جداول توزیع فراوانی برای متغیرهای کیفی پژوهش و شاخص‌های عددی کمینه، بیشینه، میانگین و انحراف معیار برای متغیرهای کمی پژوهش استفاده شد. جهت بررسی ارتباط بین متغیرهای فردی با مدیریت خطر از آزمون تی مستقل، آنالیزواریانس و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که اکثریت کارکنان (59/4 %) مورد پژوهش زن بودند و اکثریت (48/7%) در رده سنی 36-45 سال بودند. اکثریت کارکنان (72/8%) از کارکنان مورد پژوهش متاهل بودند. بیشتر این افراد (54/4 %) در ستاد مرکزی دانشگاه مشغول به خدمت بودند. بیش از نیمی از کارکنان (53/1%) تحصیلات دانشگاهی در سطح کارشناسی داشتند و تنها 12/5% آنها دوره‌های مدیریت خطر را گذرانده بودند. نتایج نشان داد که مدیریت خطر در حیطه‌ی میزان شناخت کارکنان از مدیریت خطر با میانگین (0/84±2/60) بالاترین و در حیطه‌ی نظارت برتحلیل، ارزیابی وکنترل خطر با میانگین (0/87±2/38) پایین‌ترین میانگین نمره را در بین سایر حیطه‌ها کسب نمودند. نمره کل مدیریت خطر (0/82±2/44) بود که نشان می‌دهد مدیریت خطر از دیدگاه کارکنان بخش اداری دانشگاه علوم پزشکی ایران در سطح ضعیف قرار دارد. آزمون‌های آماری نشان داد که مدیریت خطر با متغیرهای جنسیت (P=0/02)،گذراندن دوره مدیریت خطر (P< 0/001) و تحصیلات (P< 0/02) ارتباط آماری معنی‌داری داشت. به طوریکه میانگین نمره کسب شده در مردان بالاتر از زنان و همچنین در کارکنانی که دوره مدیریت خطر را گذرانده بودند نیز بالاتر از سایر کارکنان بود. مقایسه دو به دو توکی همچنین نشان‌دهنده آن بود که میانگین نمره کسب شده در کارکنان با تحصیلات در سطح کارشناسی ارشد به طور معنی‌داری بالاتر از کاردانی بود (P< 0/03) و در سایر سطوح این اختلاف معنی‌دار نبود. نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش نشان داد در مجموع کارکنان دانشگاه علوم پزشکی ایران مدیریت خطر در این دانشگاه را در سطح ضعیفی ارزیابی نموده‌اند. لذا جهت استقرار مدیریت خطر در دانشگاه، در همه حیطه‌ها نیاز به اهتمام بیشتری است. به منظور نظارت مناسب و صحیح برتحلیل، ارزیابی وکنترل خطر، مدیران ارشد باید امکانات و ابزارهای لازم برای ارزیابی، تحلیل وکنترل خطر را فراهم کرده و ناظرانی که آموزش کافی دیده‌اند را بکار گیرند تا در صورت اجرای نامناسب مدیریت خطر اقدامات کنترلی خود را انجام دهند و دانشگاه را در مسیر درستی در جهت دستیابی به اهداف استراتژیک خود قرار دهند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مدیریت خطر، کارکنان، دانشگاه

عنوان انگلیسی Risk Management Evaluation in Staff’s Perspective of Iran University Medical Sciences in 2021.
چکیده انگلیسی مقاله Background: Risk management is a rapidly growing field in most organizations around the world. Universities are responsible for generating the human capital needed to promote social development. This is associated with risks, so training leaders must embrace risk management and implement appropriate policies to address these risks. Risk management in terms of academic research, courses and degrees is very important in universities. However, in most aspects of university management, there is no evidence for risk management. The recent outbreak of the coronavirus has affected higher education institutions around the world. However, risk management in universities has not received as much attention as it should. Given the dynamic nature of the technological, political, economic, and social environments in which universities are located, these centers face a myriad of uncertainties that tend to create a very complex set of potential risks. These potential risks, if not properly managed and managed, can become serious challenges for universities. it is necessary for the university staff to have sufficient information about the measures taken in this regard so that they can help the university officials in necessary cases and has the important roles in this regard. This study was conducted to determine the risk management Evaluation in Staff's Perspective of Iran University Medical Sciences in 2021. Method: The present study is a descriptive cross-sectional study with samples of 224 administrative staff of Iran University of Medical Sciences who were selected by continuous method. Zaboli et al.'s Risk Management Questionnaire (2010) which was used to assess the validity of the content of the two main questionnaires from the views of experts, including three faculty members of the School of Nursing and Midwifery. The judges' opinions were then included in the questionnaires to the extent that loyalty to the main tool was not compromised. The reliability of the questionnaire was evaluated by analyzing the first 20 questionnaires of the reliability of the tool again and this sample was excluded from the study. Accordingly, Cronbach's alpha coefficient (α = 98) confirmed the reliability of this tool. Risk management was classified into six dimensions, the first dimension of which is related to the level of employees' knowledge of risk management, the second dimension of risk management status, the third dimension of policies and procedures, the fourth dimension of training status Risk, the fifth dimension was the position of risk management and finally the sixth dimension was monitoring, analysis, evaluation and risk control. In total, the questionnaire was examined in 45 questions on a 5-point Likert scale and was classified into three levels: poor (score less than 3), moderate (score 3 to 4) and good (score more than4). The data were analyzed using SPSS software (descriptive and inferential statistics). the numerical indices of minimum, maximum, mean and standard deviation for the quantitative variables of the research were used. Friedman test was used to examine the relationship between domains and independent t-test, analysis of variance and Pearson correlation coefficient were used to examine the relationship between individual variables and risk management. Results: The results showed that the majority of employees (59.4%) were women and the majority (48.7%) were in the age group of 45-36 years. The majority of employees (72.8%) were married. Most of participants (54.4%) worked in administrative headquarters. More than half of the employees (53.1%) had a university degree at the undergraduate level and only 12.5% ​​of them had completed risk management courses. The results showed that Risk management in the field of knowledge of employees with risk management with an average of 2.60±0/84 highest and in the field of monitoring, analysis, assessment and control of risk with an average of 2.38±0/87 had the lowest average score among other areas. The total score of risk management was 2.44±0/82, which indicates that the understanding of the administrative staff of Iran University of Medical Sciences was poor. The result of Friedman test showed that there is a statistically significant relationship between employees' knowledge of risk management and all areas of risk management (p = 0.00). Statistical tests showed that risk management had a statistically significant relationship with the variables of gender (P = 0.02), risk management (p < 0.001) and education (p = 0.02). The mean score was higher in men than women and also in employees who had passed the risk management course was higher than other employees. Two-to-two Tukey comparison also showed that the average score obtained by employees with master's degree education was significantly higher than associate degree (p = 0.03) and at other levels this difference was not significant. Conclusion: In this study, different areas of risk management were evaluated from the perspective of employees. It was also evaluated whether the individual variables of employees are related to risk management. The results of data analysis showed that risk management in the university from a staff perspective in all areas is at a weak level and needs more attention. Given that the area of ​​employee knowledge of risk management is related to other areas and can affect other areas, and also given that a high percentage of participants did not know about most areas, it is necessary to pay special attention to risk management in university educational programs in order to familiarize employees with it. In this regard, the development of educational programs, the adoption of policies and procedures and the establishment of monitoring programs to implement risk management should be seriously pursued in the university. Given that the field of risk monitoring, assessment and control has the lowest average score among other areas, in order to properly monitor the analysis, risk assessment and control, senior managers should provide the necessary facilities and tools for risk assessment, analysis and control. And well-trained observers to take control measures if the risk management is not implemented properly and put the university on the right track to achieve its strategic goals.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Risk Management, Staff, University

نویسندگان مقاله حسن رمضان پور سرگز | Hasan Ramazanpour sargiz
Master of Nursing Management, School of Nursing and Midwifery, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
گروه مدیریت پرستاری، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

مرضیه عادل مهربان | Marzieh Adel Mehraban
Department of Nursing Management, School of Nursing and Midwifery, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
گروه مدیریت پرستاری، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران ، ایران

شیما حقانی | Shima Haghani
Department of Nursing Management, School of Nursing and Midwifery, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3073-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده کیفی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات