نشریه پرستاری ایران، جلد ۳۵، شماره ۱۳۷، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی ارتباط بین تنیدگی اخلاقی، خستگی ناشی از شفقت و تعارض کار-خانواده در پرستاران: بررسی نقش خود متمایز سازی به عنوان یک متغیر میانجی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: بسیاری از پرستاران به دلیل ماهیت حرفه پرستاری و فعالیت زیاد کاری درگیر تعارض کار-خانواده هستند؛ بررسی عوامل مرتبط تعارض با کار-خانواده می‌تواند به کاهش و یا کنترل این تعارض کمک کند. خستگی ناشی از شفقت و تنیدگی اخلاقی ازجمله عواملی هستند که می‌تواند بر تعارض کار-خانواده پرستاران تأثیر بگذارند. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش میانجی خود متمایزسازی در ارتباط بین تنیدگی اخلاقی، خستگی ناشی از شفقت و تعارض کار-خانواده در پرستاران انجام شد. روش بررسی: این مطالعه یک پژوهش توصیفی از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمام پرستاران متأهل شاغل در 8 بیمارستان دولتی  شهر کرمان  درسال 1398 بود که از این بین 159 نفر به عنوان نمونه به شیوه در دسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های خستگی ناشی از شفقت، پرسشنامه تنیدگی اخلاقی، پرسشنامه تعارض کار-خانواده و پرسشنامه خودمتمایزسازی استفاده  شد. داده‌های جمع آوری شده با استفاده از تحلیل معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که خستگی ناشی از شفقت، تنیدگی اخلاقی و خود متمایز سازی می‌توانند به طور معنی‌داری تعارض کار-خانواده را در پرستاران پیش بینی کنند (0/05>p). خود متمایز سازی نه تنها به طور مستقیم با کاهش تعارض کار و خانواده ارتباط دارد بلکه به طور غیر مستقیم با کاهش دادن تنیدگی اخلاقی و خستگی ناشی از شفقت نیز می‌تواند تعارض کار و خانواده را تحت تأثیر قرار دهد (0/05>p). نتیجه گیری: با توجه به یافته‌ها می‌توان نتیجه گرفت که با آموزش مهارت خودمتمایزسازی به پرستاران احتمالاً می‌توان به کاهش پیامد‌های خستگی ناشی از شفقت و تنیدگی اخلاقی و درنتیجه کاهش تعارض کار-خانواده در آن‌ها کمک کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خود متمایز سازی،خستگی ناشی از شفقت، تنیدگی اخلاقی، تعارض خانواده، پرستاران

عنوان انگلیسی The relationship between Moral Distress, Compassions Fatigue and Work-family conflict in nurse: The Role of Self-Differentiation as a Mediator
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Many nurses are involved in work-family conflict due to the nature of the nursing profession and overwork; investigating the factors related to work-family conflict can help reduce or control this conflict. Compassion fatigue and moral distress are some of the factors that may affect the work-family conflict of nurses. The purpose of this study was to determine the mediatory role of self-differentiation in relation between compassion fatigue, moral distress and work-family conflict among nurses of Kerman City. Materials and Method: This is a descriptive study which uses structural equation modeling. The statistical population of this study includes all married nurses of 8 public hospitals in Kerman City. A total of 159 nurses were selected via available sampling method. Data gathered using compassion fatigue questionnaire, the moral distress questionnaire, the work-family conflict questionnaire and the self-differentiation inventory and analyzed using structural equation modeling. Results: The findings showed that compassion fatigue, moral distress and self-differentiation can significantly predict work-family conflict in nurses (p < 0.05). Self-differentiation is not only directly related to work-family conflict, but can also indirectly affect work-family conflict by reducing moral distress and compassion fatigue. Conclusion: Based on the findings, it can be concluded that teaching self-differentiation skills can probably help nurses to reduce the consequences of fatigue due to compassion and moral stress and thus reduce work-family conflict.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Self-Differentiation, Compassion fatigue, Morals, family Conflict, Nurses.

نویسندگان مقاله ملیحه حسین جانی | Maliheh Hoseinjani
Department of Psychology, Faculty of Humanities and Social Sciences, Ardakan University, Ardakan, Iran
دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران

یاسر رضاپور میرصالح | Yasser Rezapour Mirsaleh
Department of Psychology, Faculty of Humanities and Social Sciences, Ardakan University, Ardakan, Iran
گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران

فاطمه بهجتی | Fatemeh Behjati
Department of Psychology, Faculty of Humanities and Social Sciences, Ardakan University, Ardakan, Iran
گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران

مهرنوش باقریان | Mehrnoosh Bagheriyan
Ministry of Education, Karaj, Iran
سازمان آموزش و پرورش، کرج، ایران


نشانی اینترنتی http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3063-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات