طب توانبخشی، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۴۴-۵۹

عنوان فارسی تأثیر خواب، نوع تداخل پس‌گستر و تمرین (جسمانی و ترکیب آن با مشاهده عمل) بر پردازش تحکیم حافظه حرکتی کودکان مبتدی در والیبال
چکیده فارسی مقاله مقدمه و اهداف تحکیم حافظه، مجموعه فرایندهایی است که حافظه را از یک حالت ناپایدار به پایدار تبدیل می‌کند. عوامل مختلفی بر تحکیم حافظه تأثیر دارند، ازجمله خواب که برای تحکیم یادگیری و حافظه ضرورت دارد. پژوهش‌های محدودی برای بررسی رخداد تحکیم حافظه‌ای، گروه سنی کودکان را به‌عنوان جامعه آماری انتخاب کرده‌اند. این عوامل باعث می‌شود انجام پژوهش حاضر ضرورت یابد. بنابراین در این پژوهش، اثر خواب و نوع تمرین (مشاهده‌ای ترکیبی و جسمانی) و نوع تداخل پس‌گستر در تکلیف حرکتی سرویس ساده والیبال در کودکان 10 تا 12 سال بررسی شد.مواد و روش‌ها این پژوهش از نوع نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون-‌پس‌آزمون بود. جامعه آماری شامل دختران سنین 10 تا 12 سال بود که در سال 1397 در باشگاه‌های شرق تهران در رشته والیبال ثبت نام کرده بودند. نمونه پژوهش شامل 62 کودک دختر مبتدی در والیبال بود که با روش نمونه گیری دردسترس، برحسب شرایط ورود و خروج از مطالعه انتخاب شدند. آزمودنی‌ها به گروه‌های تمرین مشاهده ترکیبی و تمرین جسمانی تقسیم شدند. گروه تمرین جسمانی در مجموع 80 کوشش (اجرای 80 سرویس ساده والیبال) وگروه تمرین مشاهده ترکیبی در مجموع 80 کوشش (40 کوشش مشاهده و 40 کوشش اجرای سرویس ساده والیبال) را اجرا کردند. ابزارهای استفاده‌شده در این پژوهش، پرسش‌نامه سلامت کودک لندگراف وآبتز، پرسش‌نامه عادت خواب کودکان اونز و همکاران و آزمون مهارت سرویس والیبال ایفرد بود. داده‌ها با استفاده از روش تحلیل واریانس عاملی مرکب با اندازه‌های تکراری و آزمون تعقیبی بونفرونی تحلیل شد.یافته‌ها نتایج تحلیل واریانس-‌کواریانس مرکب با اندازه‌های تکراری نشان داد یک دوره خواب شبانه تأثیر معنادار بر پردازش تحکیم مبتنی بر ثبات و ارتقا حافظه حرکتی در کودکان دارد (0/001=P)، اما نوع تمرین (جسمانی یا مشاهده‌ای) (0/67=P) و نوع تداخل پس‌گستر (اجرای عمل یا مشاهده عمل) (0/489=P) بر پردازش‌ تحکیم تأثیر معنا‌داری ندارد. نتیجه‌گیری با وجود اینکه نتایج این پژوهش نشان داد، تأثیر تمرین مشاهده‌ ترکیبی بر عملکرد کمتر از تمرین جسمانی است؛ با در نظر گرفتن این موضوع که در تمرینات مشاهده‌ای زمان و انرژی کمتری صرف می‌شود، به مربیان و آموزش‌دهندگان توصیه می‌شود برای رخداد پردازش تحکیم حافظه‌ای در کودکان علاوه‌بر تمرین جسمانی از تمرین مشاهده‌ای نیز استفاده کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مشاهده عمل، تداخل پس‌گستر، سرویس ساده والیبال، تحکیم حافظه،

عنوان انگلیسی The Effects of Sleep, Posterior Interference and Type of Exercise (Physical and Combine it With Observation of Action) on Consolidate Processing Consolidate Beginner Children's Motor Memory in Volleyball
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aims Memory consolidation is a set of processes that converts memory from an unstable state to a stable one. Various factors affect the consolidation of memory, including sleep and the type of exercise have an effect on consolidation. Given that little research on consolidation has used a motor task for the age group of children, the aim of thise study was to investigate the effect of sleep, type of exercise (Physical and Combine it whit observation of action) and posterior interference on consolidation processing based on stability and promotion of motor memory.Methods This research was a semi-experimental study with an pretest- posttest design. The statistical population included girls aged 10 to 12 years who had registered in volleyball in clubs in east Tehran in 2018. The sample included 62 novice girls in volleyball who were selected by available sampling method according to the inclusion and exclusion criteria. The experiments were divided into combined observation and physical exercise groups. The tools used in this study were, Landgrafe and Abetz child health questionnaire (1996), owens children's sleep habits questionnaire (2000), Aahperd Volleyball Serving Test (1969). Data were analyzed using combined factor analysis of variance with repeated measures and Benfferroni post hoc test.Results The results of the analysis of variance-covariance with repeated measures showed that a night's sleep has a positive effect on stabilizing processing based on stability and promoting motor memory in children (F=15.40, P=0.001), but the type of exercise (F=0.18, P=0.67), (Physically or observational) and type of posterior interference (performing or observing the action) (F=0.48, P=0.489) have no significant effect on consolidation processing. Comparison of averages showed that physical practice is more stable and promotion motor memory than observation.Conclusion Coaches and educators are recommended in addition to physical exercise, children can use observational exercise to process memory consolidation
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله مشاهده عمل, تداخل پس‌گستر, سرویس ساده والیبال, تحکیم حافظه

نویسندگان مقاله سهیلا رجایی |
گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران.

پروانه شمسی‌پور دهکردی |
گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران.

مریم عبدالشاهی |
گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1101371_05a1a9adb42d926063e1361bc81f82e0.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات