، جلد ۲۵، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی مشکلات شناختی سالمندان ایرانی مبتلا به نقص شناختی خفیف: مطالعه‌ای کیفی در راستای تدوین بسته توانمندسازی شناختی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: ساخت بسته‌های توان‌بخشی شناختی جز با شناخت دقیق مشکلات شناختی سالمندان میسر نیست. در پژوهش حاضر، با به‌کارگیری یک روش پژوهش کیفی، شناسایی مشکلات شناختی سالمندان ایرانی مبتلا به نقص شناختی خفیف (MCI) مدنظر قرار گرفت. روش کار: نوع پژوهش، کیفی از نوع تحلیل مضامین بود. جامعه هدف شامل تمامی سالمندان ایرانی مبتلا به MCI بود. تعداد 14 آزمودنی سالمند با تشخیص MCI، 7 فرد آگاه از وضعیت افراد سالمند (افراد مطلع) و 5 فرد متخصص آشنا به امور مراقبتی از سالمندان، جمعاً به تعداد 26 نفر، به‌عنوان اعضای نمونه در پژوهش حاضر مشارکت داشتند. این افراد به شکل هدفمند انتخاب شدند و مبنای کفایت حجم نمونه نیز اصل اشباع داده‌ها بود. یافته‌ها: نتایج نشان داد سالمندان ایرانی مبتلا بهMCI  در حیطه شناختی با دو نوع کلی مشکلات دست‌وپنجه نرم می‌کنند: مشکلات شناختی اصلی و مشکلات جانبی. مشکلات اصلی شامل مضامین مشکلات حافظه (عمدتاً از نوع حافظه رویدادی)، توجه (شامل مشکلات تغییر توجه، توجه گزینشی، حفظ توجه و توجه پراکنده)، کارکردهای اجرایی (شامل مشکلات حافظه کاری، مشکلات در کنترل بازداری و مشکلات در حیطه انعطاف‌پذیری شناختی) و مضمون مشکلات زبانی (عمدتاً از نوع یافتن کلمات) بود. در کنار مشکلات اصلی، مشکلات دیگری تحت عنوان مضمون خلق مضطرب نیز از داده ها استخراج گردید. نتیجه‌گیری: فهم عمیق از نوع مشکلات شناختی که سالمندان ایرانی مبتلا به MCI واقعا با آن روبرو هستند، در کنار اهمیت توجه به وضعیت خلقی سالمندان که عملکرد شناختی آنان را تحت تاثیر قرار می دهد، یافته هایی است که می تواند محققان ایرانی را در ساخت بسته‌های توانمندسازی شناختی موثرتر برای سالمندان یاری رساند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نقص شناختی خفیف، توجه، حافظه، کارکرد اجرایی، ایرانی

عنوان انگلیسی Cognitive problems of Iranian elderly with mild cognitive impairment: a qualitative study for developing a cognitive rehabilitation package
چکیده انگلیسی مقاله Introduction:  Cognitive rehabilitation packages cannot be developed unless the cognitive problems of the elderly are understood. This study used a qualitative research design to identify the cognitive problems of the Iranian elderly with mild cognitive impairment (MCI). Methods: The research method employed was thematic analysis. The statistical population consisted of all Iranian elderly with MCI. The sample was made up of 14 subjects with MCI disorder, seven informants (aware of the elderly person's condition), and five experts providing elderly care services, for a total of 26 people. This sample was selected purposefully, and the basis of the adequacy of the sample size was based on the principle of data saturation. Results: The findings revealed that Iranian elderly with MCI experience two types of cognitive problems: main cognitive problems and side problems. The main problems included four themes: problems in the era of memory (mainly episodic memory problems), attention (including problems of alternating, selective, sustained, and divided attention), executive functions (including problems of working memory, problems in inhibitory control, and problems in cognitive flexibility), and in the language (mainly word-finding type). Other problems were observed under the theme of anxious mood, in addition to the main problems. Apparently, the problems of anxious mood affect the cognitive problems of the Iranian elderly. Conclusion: Having a thorough understanding of the cognitive issues that Iranian elderly with MCI face, as well as the importance of paying attention to the elderly's mood, which affects their cognitive performance, are findings that can assist Iranian researchers in developing more effective rehabilitation programs.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Mild Cognitive Impairment, Attention, Memory, Executive Function, Iranian

نویسندگان مقاله محمد قادری رمازی | Mohammad Ghaderi Rammazi
Ph.D. student of psychology, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology
دانشگاه اصفهان

ماهگل توکلی | Mahgol Tavakkoli
University of Isfahan
دانشگاه اصفهان

مجید برکتین | Majid Barekatain
Isfahan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

احمد عابدی | Ahmad Abedi
University of Isfahan
دانشگاه اصفهان


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1566-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روان شناسی شناختی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات