آرشیو توانبخشی، جلد ۲۴، شماره ۲، صفحات ۱۵۰-۱۷۱

عنوان فارسی تجربیات خانواده‌های افراد دارای زبان‌پریشی از موانع و تسهیل‌کننده‌های دریافت خدمات گفتاردرمانی در ایران
چکیده فارسی مقاله هدف زبان‌پریشی نوعی اختلال اکتسابی زبان است که می‌تواند کلیه‌ بازنمایی‌های زبان (درک، بیان، خواندن و نوشتن) را تحت تأثیر قرار دهد. این اختلال، یک ناتوانی ارتباطی است که دارای اثرات طولانی‌مدت بر ابعاد مختلف زندگی افراد دارای زبان‌پریشی می‌باشد. شایع‌ترین علت زبان‌پریشی، سکته‌ مغزی است. باتوجه‌به این که شیوع این اختلال در کشور ایران در حال افزایش است، شایسته است که کیفیت خدمات ارائه‌شده به این افراد را بهبود ببخشیم. برای رسیدن به این هدف لازم است که از وضعیت فعلی خدمات آگاه باشیم. شواهد نشان می‌دهند عوامل مؤثر بر ارائه‌ خدمات گفتاردرمانی به افراد دارای زبان‌پریشی در کشورهای مختلف متفاوت است. بنابراین هدف از انجام این مطالعه این بود که موانع و تسهیل‌کننده‌های دریافت خدمات گفتاردرمانی از دیدگاه خانواده‌های این بیماران در کشور ایران مشخص شود. روش بررسی مطالعه‌ حاضر به‌صورت کیفی و با رویکرد تحلیل محتوا انجام شد. در این مطالعه با 12 نفر از خانواده‌های افراد دارای زبان‌پریشی، مصاحبه‌های فردی، نیمه ساختارمند و با سؤالات باز انجام شد. این افراد با روش نمونه‌گیری مبتنی بر هدف برای شرکت در مطالعه انتخاب شدند. مصاحبه‌ها به‌صورت تماس صوتی از طریق واتساپ و یا تماس تلفنی اجرا شد. تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها با روش برنارد صورت گرفت. مدت مصاحبه با خانواده‌ها، به‌طور میانگین 25 دقیقه بود. یافته‌ها موانع دریافت خدمات گفتاردرمانی از دیدگاه خانواده‌های دارای زبان‌پریشی، در 5 طبقه و 12 زیرطبقه و تسهیل‌کننده‌های دریافت خدمات در 5 طبقه و 13 زیرطبقه قرار گرفت. بین موانع و تسهیل‌کننده‌های شناسایی‌شده هم پوشانی وجود داشت. بنابراین عنوان‌های طبقه‌ها با هم یکسان و عبارت بودند از: عوامل مؤثر بر حضور مراجع در جلسات گفتاردرمانی، عوامل مربوط به بیمار، عوامل مربوط به محل درمان، عوامل مربوط به خانواده و عوامل مربوط به گفتاردرمانگر. همه‌ شرکت‌کنندگان به مانع و تسهیل‌کننده‌ای مربوط به طبقه‌ عوامل مؤثر بر حضور مراجع در جلسات گفتاردرمانی اشاره کردند. همچنین همه‌ آن‌ها مانعی مربوط به بیمار و تسهیل‌کننده‌ای مربوط به خانواده را هم در دریافت خدمات گفتاردرمانی مؤثر دانستند. نتیجه‌گیری با بررسی عوامل استخراج شده از صحبت‌های مصاحبه‌شوندگان، می‌توان با کمک افرادی که در این مسیر کمک‌کننده هستند، برای کاهش موانع و تقویت تسهیل‌کننده‌ها برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داد. بیشتر شرکت‌کنندگان، شدت بالای آسیب را مانع از دریافت درمان دانستند. همه‌ آن‌ها اتفاق نظر داشتند که وجود یک منبع جهت اطلاع از خدمات گفتاردرمانی، دریافت این خدمات را تسهیل کرده ‌است. با در نظر گرفتن موانع و تسهیل‌کننده‌ها افراد دارای زبان‌پریشی و خانواده‌های آن‌ها می‌توانند درمان مناسب‌تری را متناسب با شرایط خود دریافت کنند و کیفیت زندگی آن‌ها افزایش پیدا خواهدکرد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله زبان پریشی، گفتاردرمانی، ایران ، خانواده‌، تحقیق کیفی

عنوان انگلیسی The Experiences of the Families of People With Aphasia About the Barriers and Facilitators of Receiving Speech Therapy Services in Iran
چکیده انگلیسی مقاله Objective Aphasia is an acquired language disorder that can affect all representations of language (comprehension, expression, reading, and writing). This disorder is a communication disability that has a long-term effect on various aspects of the life of people with aphasia and their families. The most common cause of aphasia is stroke. The prevalence of this disorder is increasing in Iran. The evidence shows that the factors affecting the provision of speech therapy services to people with aphasia are different in various countries. Therefore, this study aimed to determine the barriers and facilitators of receiving speech therapy services from the perspective of the families of these people in Iran. Materials & Methods The study was conducted qualitatively with a content analysis approach. In this study, individual, semi-structured interviews with open-ended questions were conducted with 12 families of people with aphasia. Interviews were conducted by voice calls through WhatsApp or phone calls. Data analysis was done by Burnard's approach. The duration of interviews with families was 25 minutes on average. Results Barriers to receiving speech therapy services from the perspective of families of people with aphasia were divided into five categories and twelve subcategories, and facilitators of receiving services were divided into five categories and thirteen subcategories. There was an overlap between the identified barriers and facilitators, so the titles of the categories were the same and included: factors affecting clients' attendance in speech therapy sessions, factors related to the patient, factors related to the place of treatment, factors related to the family, and factors related to speech therapist. All the participants pointed out a barrier and a facilitator related to the category of factors affecting clients' attendance in speech therapy sessions. Also, all of them found a barrier related to the patient and a facilitator related to the family to be effective in receiving speech therapy services. Conclusion By examining the factors extracted from the interviewees, it is possible to make the necessary plans to reduce the barriers and strengthen facilitators with the help of people who have responsibilities in this field. Most of the participants considered the high severity of the impairment a barrier to receiving treatment. All of them agreed that the existence of a source to inform about speech therapy services has facilitated receiving these services. By considering the barriers and facilitators, people with aphasia and their families can receive more appropriate treatment according to their conditions and their quality of life will increase.   
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Aphasia, Speech therapy, Iran, Family, Qualitative research

نویسندگان مقاله زهرا پور سعید | Zahra Poursaeid
Department of Speech Therapy, Student Research Committee, School of Rehabilitation, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran.
گروه گفتاردرمانی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.

محدثه محسن پور | Mohaddeseh Mohsenpour
Nursing and Midwifery Care Research Center, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.
مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

لیلا قسیسین | Leila Ghasisin
Department of Speech Therapy, School of Rehabilitation, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran.
گروه گفتار درمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.


نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-141-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده گفتاردرمانی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات