آرشیو توانبخشی، جلد ۲۴، شماره ۲، صفحات ۲۱۲-۲۳۳

عنوان فارسی تسهیل‌کننده‌ها و موانع درمان از راه دور لکنت کودکان پیش‌دبستانی: یک مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله هدف با پیشرفت فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات، استفاده از درمان از راه دور برای ارائه خدمات گفتار، زبان و بلع گسترش یافته ‌است. در کشور‌های مختلف، مطالعاتی درزمینه درمان اختلالات گفتار، زبان و بلع از جمله لکنت انجام ‌شده که این مطالعات اثربخشی این شیوه از ارائه درمان را تأیید‌کرده است و علاوه‌بر آن مشکلاتی را نیز بیان کرده‌اند. برای ارائه مؤثر‌تر این شیوه از درمان باید چالش‌های موجود بر سر راه این درمان را بررسی کرد. مطالعه حاضر با هدف بررسی تسهیل‌کننده‌ها و موانع درمان از راه دور لکنت کودکان پیش‌دبستانی انجام شده ‌است. روش بررسی در یک مطالعه کیفی با روش تحلیل محتوا با 11 مشارکت‌کننده شامل درمانگران دارای تجربه درمان از راه دور لکنت کودکان پیش‌دبستانی، درمانگران مخالف این شیوه از درمان (7 نفر) و همچنین والدینی که درمان از راه دور موفق داشته‌اند و والدینی که درمان از راه دور ناموفق داشته‌اند (4 نفر)، مصاحبه بدون ساختار انفرادی انجام شد.  یافته‌ها تسهیل‌کننده‌های درمان از راه دور شامل کاهش هزینه‌ها، ارتباط بین درمانگر و مراجع در بین جلسات، همکاری و مسئولیت بیشتر والدین در درمان غیرحضوری، کاهش استرس و افزایش همکاری کودک با درمان در محیط طبیعی و آزادی زمانی بیشتر بود. موانع درمان از راه دور در این گروه شامل اعتماد کمتر به درمانگر در درمان از راه دور، محدودشدن کانال‌های ارتباطی، صرف انرژی بیشتر توسط درمانگر، دشواری در آموزش به والدین و عدم وجود پروتکل‌های فراگیر در درمان از راه دور بوده‌ است. نتیجه‌گیری با شناخت این موارد می‌توان با کاهش موانع و تقویت تسهیل‌کننده‌ها، درمان را با کیفیت بالاتر به افراد نیازمند این خدمات ارائه کرد. برای رسیدن به این هدف لازم است که باتوجه‌به تسهیل‌گرها و موانع موجود، مطالعاتی به جهت تدوین پروتکل‌های جامع و دقیق برای ارائه این شیوه از درمان انجام ‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله درمان از راه دور، لکنت، مطالعه کیفی

عنوان انگلیسی Facilitators and Barriers to Stuttering Telepractice in Preschool Children: A Qualitative Study
چکیده انگلیسی مقاله Objective With the advancement of information and communication technology, the use of telepractice has expanded to provide speech, language, and swallowing services. In different countries, studies have been conducted in the field of telepractice of speech, language, and swallowing disorders, including stuttering, and these studies have confirmed the effectiveness of this method of providing treatment and have mentioned some problems. To present this method of treatment more effectively, the challenges of this treatment should be examined. The present study has been conducted to investigate the facilitators and barriers to the telepractice of stuttering in preschool children. Materials & Methods In this qualitative study, individual unstructured interviews have conducted using qualitative content analysis with 11 participants, including therapists with experience in stuttering telepractice in preschool children, therapists who were opposed to this treatment (n=7 people) as well as parents who have had successful telepractice and parents who have had unsuccessful telepractice (n=4). Results Telepractice facilitators included cost reduction, therapist-client communication between sessions, greater parental cooperation and responsibility in telepractice, reduced stress and increased child-therapist collaboration in the natural environment, more time freedom, and time flexibility for the family and therapist. Barriers to telepractice in this group included lower trust in the therapist in telepractice, limited communication cues, spending more energy by the therapist, difficulty in educating parents, and lack of comprehensive protocols in telepractice. Conclusion When these cases are recognized, it is possible to provide higher-quality treatment to people who need these services by reducing barriers and strengthening facilitators. To achieve this goal, it is necessary to conduct studies to develop comprehensive and detailed protocols for providing this method of treatment, taking into account the existing facilitators and obstacles.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Telepractice, Stuttering, Qualitative research

نویسندگان مقاله محمدحسین روحانی راوری | Mohammad Hosein Rohani Ravari
Department of Speech Therapy, School of Rehabilitation Sciences, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
گروه گفتاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.

عباس عبادی | Abbas Ebadi
Behavioral Sciences Research Center, Life Style Institute, Nursing Faculty, Baqiyatallah University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
مرکز تحقیقات علوم رفتاری، انستیتو سبک زندگی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران.

اکبر دارویی | Akbar Darouie
Department of Speech Therapy, School of Rehabilitation Sciences, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
گروه گفتاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3351-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده گفتاردرمانی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات