روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۲۹، شماره ۱، صفحات ۴-۴

عنوان فارسی ارزشیابی برنامه ارتقاء سلامت روان مدارس: یک مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله هدف: با توجه به اهمیت شناسایی مشکلات مربوط به حوزه سلامت روان در میان دانش­آموزان و مدیریت مناسب و دریافت خدمات درمانی تخصصی در این سنین، ارزشیابی برنامه های ارتقا سلامت روان مدارس ضروری به نظر می رسد. از آنجایی که تنها با ارزشیابی یک برنامه می‌توان اثربخشی آن را سنجید و نقاط قوت و ضعف آن را استخراج کرد، پژوهش حاضر با هدف پایش و ارزشیابی طرح ارتقاء سلامت روان مدارس، به منظور ارتقاء کیفیت اجرای طرح، شناخت نقایص و کاستی ها و ارتقاء سیستم موجود اجرا شده است. روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه کیفی با روش تحلیل محتوای قراردادی است که برای بدست آوردن داده ها  از دیدگاه گروهی از ذینفعان از مصاحبه نیمه ساختار یافته عمیق استفاده کرد. تعداد 35 نفر از مربیان منتخب، معلمان، مدیران و طراحان برنامه ارتقا سلامت روان مدارس جامعه این پژوهش بودند. یافته ها: یافته‌های پژوهش حاضر در چهار طبقه نقاط قوت برنامه، نقاط ضعف برنامه، عوامل تاثیرگذار در محقق نشدن اهداف برنامه و پیشنهادات برای ارتقای طرح قرار گرفت. 50 کد  استخراج شد. و 14 زیرطبقه به دست آمد.  نتایج کلی ارزشیابی که از مصاحبه های عمیق و بحث گروهی متمرکز به دست آمد نشان از اثربخشی برنامه سلامت روان مدارس دارد. نتایج: نتایج کلی ارزشیابی طرح سلامت روان مدارس نشان از اثربخشی این طرح دارد. مدل جدید و کاربردی طرح سلامت روان مدارس چشم انداز جدیدی به مداخلات مدرسه محور گشوده است. با این وجود انتظار استقرار کامل و تداوم این طرح در کوتاه مدت و با منابع محدود چندان واقع بینانه به نظر نمی رسد. لذا پیشنهاد می شود ابتدا زیرساخت های مورد نیاز برای اجرای این برنامه از جمله نیروی آموزش دیده، ارتقا هسته مشاوره مدارس، محدودیت زمانی معلمان و محدویت های قانونی و ... برطرف گردد و سپس این طرح در سطح ملی برای تمامی مدارس کشور اجرا گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارزشیابی برنامه، مدارس، ارتقا سلامت، سلامت روان

عنوان انگلیسی Evaluation of School Mental Health Promotion Program: A Qualitative Study
چکیده انگلیسی مقاله Background: Due to the need to identify problems related to mental health among students and their proper management by offering specialized medical services to them, recently a relevant research project has been fully implemented in schools of all grades in Iran. Since the only way to measure the effectiveness and find the strengths and weakness of a program is to evaluate it, the present study aims to monitor and evaluate the mentioned project in order to improve the quality of project implementation, identify defects and shortcomings and upgrade the existing system. Methods: The present study was a qualitative study using conventional content analysis that used a semi-structured in-depth interview to obtain information from group of stakeholders. Selected instructors, teachers, principals and designers of the School Mental Health Promotion Program were the target of the study. Results: The findings of the present study were presented in four categories of program strengths, program weaknesses, factors preventing achievement of program objectives and recommendations for program improvement. It is to be noted that 14 subcategories were also devised, and finally, 50 codes were extracted. The overall results of the evaluation of the School Mental Health Program showed its effectiveness. Conclusions: The new and practical model of School Mental Health Program has opened a new perspective to school-based interventions. However, the expectation of full implementation and continuation of this program in the short term and with limited resources does not seem very realistic because making change is often challenging and fraught with problems and obstacles.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Health promotion, Schools, Mental health, Program evaluation

نویسندگان مقاله میترا برجی | Mitra Borji
Department of Clinical Psychology, School of Behavioral Sciences and Mental Health, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.

مرتضی ناصربخت | Morteza Naserbakht
Mental Health research Center, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
مرکز تحقیقات بهداشت روان، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.

احمد حاجبی | Ahmad Hajebi
Research Center for Addiction and Risky Behavior (ReCARB), Psychiatric Department, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
مرکز تحقیقات اعتیاد و رفتار پرخطر، گروه روانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.

عسل فاضلی | Asal Fazeli
Mental Health research Center, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

زهرا خرمی | Zahra Khorrami
Department of Clinical Psychology, University of social welfare and rehabilitation sciences, Tehran, Iran.
گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.

هلیا رنجبر | Helia Ranjbar
University of Tehran, Tehran, Iran.
دانشگاه تهران، تهران، ایران.

امیرعلی حاجبی | Amirali Hajebi
Non-Communicable Diseases Research Center, Endocrinology and Metabolism Population Sciences Institute, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
مرکز تحقیقات بیماری های غیرواگیر، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4560-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانپزشکی و روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات