|
آرشیو توانبخشی، جلد ۲۴، شماره ۳، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر کتابخوانیگفتگویی والد-کودک از راهدور، بر روی مهارتهای پیشکلامی و مهارتهای شنیداری کودکان ناشنوای زیر سه سال |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: اختلال ناشنوایی جزو اختلالهای پیچیده حسی است که منجر به افت عمده در مهارتهای شنیداری (گوش کردن) و پیشکلامی میشود. پژوهشها حاکی از این است که کتابخوانی، الگوهایی از مهارت های ارتباطی و کلامی به کودکان ناشنوا ارائه داده است. مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر کتابخوانیگفتگویی والد-کودک از راهدور، بر روی مهارتهای پیشکلامی و مهارتهای شنیداری کودکان ناشنوای زیر سه سال صورت گرفته است. روش بررسی: در این مطالعه نیمه آزمایشی تک گروهی با طرح پیشآزمون –پسآزمون ، 10 والد شنوای دارای کودک کمشنوا زیر 3 سال همراه کودک از انجمن خانواده ناشنوایان ایران و کانون ناشنوایان ایران شرکت کردند. گروه تشکیل شده 10 نفر (والد و کودک) ابتدا به صورت هدفمند (براساس معیارهای ورود به مطالعه) شناسایی و سپس از بین تمام افراد دارای معیار، افرادی که برای شرکت در مطالعه اعلام آمادگی کردند، به عنوان نمونههای مطالعه انتخاب شدند. قبل از شروع آموزش برنامه کتابخوانی گفتگویی والد-کودک از راه دور، آزمون مهارتهای پیشکلامی (که این مهارتها شامل اشارهکردن، توجهمشترک، تقلید و نوبتگیری بود) و مهارتهای شنیداری (گوشهای کوچولو) بهعنوان پیشآزمون اجرا شد. اجرای جلسات کتابخوانی به صورت آنلاین بود. به مدت 20 جلسه و هر هفته سه روز والدین در ساعتی مشخص (ساعت 10صبح روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه) آنلاین میشدند و هرروز یک کتاب همراه با تصاویر و محتواهای مرتبط با داستان، توضیحات و سؤالات مربوط به کتاب و فعالیتهای بیشتر در گروه واتساپی ایجادشده، قرار میگرفت. پس از اجرای برنامه کتابخوانی گفتگویی والد-کودک از راه دور، آزمون مهارتهای پیشکلامی و مهارتهای شنیداری(گوشهای کوچولو) بهعنوان پسآزمون برای گروه نمونه اجرا شد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از روش تحلیل آماری تی زوجی استفاده شد. یافتهها: نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد برنامه کتابخوانی گفتگویی والد-کودک از راه دور، سبب افزایش معنیدار(0/005>p) نمره پسآزمون مهارتهای پیشکلامی(تقلید،توجه مشترک،اشاره کردن و نوبتگیری) و مهارتهای شنیداری (0/005>p) در مقایسه با نمره پیشآزمون گروه نمونه شده است. نتیجهگیری: کتابخوانی گفتگویی والد-کودک ازدسته برنامههای والدمحور ی است که برای کودکان نوپای ناشنوا دارای اهمیت بسیار است. نتایج به دست آمده قابلیت کاربرد کتابخوانی گفتگویی والد-کودک را در بهبود مهارتهای شنیداری ( گوش کردن) و مهارتهای پیشکلامی کودکان ناشنوا نشان داد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
کتابخوانی گفتگویی، کودکان ناشنوا، مهارتهای شنیداری، مهارتهای پیشکلامی، کتابخوانی از راه دور |
|
عنوان انگلیسی |
The effect of online parent-child dialogic book reading on preverbal skills and listening skills of deaf children under three years of old |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract Deafness is one of the most complex sensory disorders that leads to a major decline in auditory and verbal skills. Research shows that reading books has provided patterns of communication and preverbal skills to deaf children. The aim of this study was to investigate the effect of online parent-child dialogic book reading on pre-verbal and listening skills of deaf children under three years of old. Method: In this one-group quasi-experimental study with pre-test-post-test design, 10 hearing parents with deaf children under 3 years old with a child from the Deaf Family Association of Iran and the Deaf Center of Iran participated. The group of 10 people (parent and child) was first purposefully identified (based on inclusion criteria) and then from all the people with criteria, the people who declared their readiness to participate in the study were selected as study samples. Before starting the distance parent-child conversation reading program, the pre-verbal skills test (which included pointing, shared attention, imitation, and timing) and listening skills (small corners) were administered as a pre-test. Online reading sessions were held. For 20 sessions, three days a week, parents went online at a specific time (10 a.m. on Saturdays, Mondays, and Wednesdays), and each day a book with pictures and story-related content, book descriptions, and questions, and more WhatsApp activities. Created, placed. After the distance parent-child conversation book reading program, the test of pre-verbal skills and listening skills (small corners) were performed as a post-test for the sample group. Paired t-test was used to analyze the data. Results: The results of this study showed that the online parent-child dialogic book reading program caused a significant increase (p < 0.005) in the post-verbal skills test score (imitation, shared attention, pointing and turning) and listening skills (p < 0.005). 005) In comparison with the pre-test score of the sample group. Conclusion: Parent-child dialogic book reading is one of the parent-centered programs that are important for deaf toddlers. The results showed the applicability of parent-child dialogic book reading in improving listening skills and preverbal skills of deaf children. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Book Reading Online, Dialogic Book Reading, Deafness Children, Listening Skills,Pre-Verbal Skills |
|
نویسندگان مقاله |
سیما رزمی | Sima Razmi Yazdanabad Exceptional Child Psychology and Education, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran. دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
گیتا مولّلی | Gita Movallali Exceptional Child Psychology and Education , University of Social Welfare & Rehabilitation, Sciences. Tehran, Iran دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
طلیعه ظریفیان | Taliee Zarifiyan Speech and Language Pathologist , University of Social Welfare & Rehabilitation, Sciences. Tehran, Iran آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت
سینا احمدی | Sina Ahmadi Health and Social welfare , Assistant Professor of University of Social Welfare &Rehabilitation, Sciences. Tehran, Iran. دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3432-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
روانشناسی کودکان استثنایی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|