آرشیو توانبخشی، جلد ۲۴، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی مقایسه میزان استرس، افسردگی و کیفیت زندگی در مادران کودکان مبتلا به اختلالات گفتار و زبان با تاکید بر طول مدت دریافت خدمات توانبخشی
چکیده فارسی مقاله  هدف: داشتن فرزند مبتلا به اختلالات گفتار و زبان، ضمن ایجاد احساس مسئولیت درمانی بزرگ در قبال آنها، تأثیرات قابل توجهی بر ابعاد روانی والدین به ویژه مادران به عنوان مراقب اولیه خواهد داشت. آنها بیشتر در معرض فشارها و استرس های ناشی از احساس مسئولیت در قبال فرزندانشان هستند. هدف از این مطالعه مقایسه سطح استرس، افسردگی و کیفیت زندگی بین مادران کودکان مبتلا به اختلالات گفتار و زبان بود که فرزندان آنها دوره‌های زمانی مختلفی، خدمات توانبخشی را دریافت کرده‌ بودند. روش بررسی: مطالعه مقطعی توصیفی_تحلیلی حاضر ، بر روی 185 مادر کودک مبتلا به اختلال گفتار و زبان که نیاز به دریافت خدمات توانبخشی داشتند، انجام شد. جمع‌آوری داده‌ها با استفاده از فرم کوتاه شاخص استرس والدینی برای اندازه‌گیری میزان استرس، پرسشنامه افسردگی بک_نسخه دوم برای اندازه‌گیری میزان افسردگی و پرسشنامه زمینه یابی سلامت (فرم کوتاه 36 سؤالی) برای اندازه گیری کیفیت زندگی مادران انجام شد. بر اساس مدت زمان دریافت خدمات توانبخشی، مادران شرکت کننده در این مطالعه به چهار گروه 1) کمتر از یک ماه، 2) بین 1 تا 6 ماه، 3) بین 7 تا 11 ماه، و 4) برای بیش از 12 ماه تقسیم شدند. داده ها با آزمون تحلیل واریانس یک طرفه و آنوای چند متغیره آنالیز شدند. یافته ها: مقایسه میانگین نمرات شاخص استرس والدینی، پرسشنامه افسردگی بک و پرسشنامه زمینه یابی سلامت در چهار گروه از مادران معنی دار بود (001/0>P-value). نتایج نشان داد مادرانی که فرزندان آنها خدمات توانبخشی را برای مدت طولانی تری دریافت کرده بودند، میانگین نمرات استرس و افسردگی کمتر و میانگین نمره کیفیت زندگی بالاتری داشتند (0/001> P-value). میانگین نمره کل شاخص استرس والدینی بین 4 گروه از مادران در اختلالات مختلف گفتار و زبان تفاوت آماری معنی داری داشت (005/0P-value≤). عامل نوع اختلال کودک، بر روی نتایج اثر معنادار داشت (0/05> P-value). نتیجه گیری: کمترین امتیاز استرس وافسردگی و بالاترین امتیاز کیفیت زندگی در مادرانی که بیش از 12 ماه خدمات توانبخشی را دریافت کرده بودند، می تواند بیانگر آن باشد که مادرانی که خدمات توانبخشی را برای مدت طولانی تری دریافت می کنند، بیشتر شاهد بهبود فرزندان خود هستند و همچنین بهتر می توانند از راهبردهای مقابله با استرس برای مقابله با مشکل کودک خود استفاده کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله استرس، افسردگی، کیفیت زندگی، مادران، اختلالات گفتار و زبان، توانبخشی

عنوان انگلیسی Comparing the level of stress, depression and quality of life in mothers of children with speech and language disorders with emphasis on the duration of receiving rehabilitation services
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Having a child with speech and language disorders, while creating a sense of great therapeutic responsibility towards them, will significantly affect the psychological dimensions of parents, especially mothers as the primary caregiver. They are more exposed to the pressures and stress that result from the sense of responsibility towards their children. The aim of this study was to compare the level of stress, depression, and quality of life among mothers of children with speech and language disorders whose children have received rehabilitation services for different periods of time. Materials & Methods: The current descriptive-analytical cross-sectional study was conducted on 185 mothers of children with speech and language disorders who needed to receive rehabilitation services. Data collection was done using: a short form of parenting stress index (PSI-SF) to measure stress and a Beck Depression Inventory (BDI-II) to measure maternal depression rate, a health survey questionnaire (a 36-item short form ) (SF-36) to measure the quality of life. Based on the duration of receiving rehabilitation services, mothers participating in this study were divided into four groups: 1) for less than one month, 2) between 1 to 6 months, 3) between 7 to 11 months, and 4) for more than 12 months. The data were analyzed by one-way analysis of variance and multivariate ANOVA. Results: Comparing the mean scores of PSI, BDI-II, and SF-36 between four groups of mothers was significant (p-value < 0.001). The results showed that mothers whose children had received rehabilitation services for a longer period of time had lower mean stress and depression scores and higher mean quality of life scores (P-value < 0.001). The factor of the type of child's disorder had a significant effect on the results (P-value < 0.05). Conclusion: The lowest score of stress and depression and the highest score of quality of life in mothers who had received rehabilitation services for more than 12 months can indicate that mothers who receive rehabilitation services for a longer period of time see the improvement of their children. They are also better able to use stress coping strategies to deal with their child's problem.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Quality of life, Stress, Depression, Mothers, Speech and language disorders, Rehabilitation

نویسندگان مقاله آزاده عابدین زاده | Azadeh Abedinzadeh
Musculoskeletal Rehabilitation Research Center Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran
مرکز تحقیقات توانبخشی اسکلتی_عضلانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران

فاطمه شمال نسب | Fatemeh Shomal Nasab
Musculoskeletal Rehabilitation Research Center Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran
مرکز تحقیقات توانبخشی اسکلتی_عضلانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران

فاطمه ستوده لار | Fatemeh Sotoudeh Lar
Musculoskeletal Rehabilitation Research Center Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran
مرکز تحقیقات توانبخشی اسکلتی_عضلانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران

عماد اژدری | Emad Azhdari
Musculoskeletal Rehabilitation Research Center Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran
مرکز تحقیقات توانبخشی اسکلتی_عضلانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران

کبری رجبی | Kobra Rajabi
Musculoskeletal Rehabilitation Research Center Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran
مرکز تحقیقات توانبخشی اسکلتی_عضلانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران

نگین مرادی | Negin Moradi
Musculoskeletal Rehabilitation Research Center Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran
مرکز تحقیقات توانبخشی اسکلتی_عضلانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران

معصومه حسینی بیدختی | Masoumeh Hosseini Beidokhti
Musculoskeletal Rehabilitation Research Center Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran
مرکز تحقیقات توانبخشی اسکلتی_عضلانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران

سید محمود لطیفی | Seyed Mahmoud Latifi
Faculty Member of Biostatistics and Epidemiology, Faculty of Health, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran
عضو هیئت علمی آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران

فاطمه حسینی بیدختی | Fateme Hosseini Beidokhti
Graduate student of English, University of Semnan, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد زبان انگلیسی، دانشگاه سمنان، ایران


نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3593-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده گفتاردرمانی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات