|
، جلد ۱۱، شماره ۴۱، صفحات ۵۶-۸۵
|
|
|
عنوان فارسی |
عوامل مؤثر در نظام اداری دانشبنیان جهت تحقق سیاستهای کلی نظام اداری |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر در نظام اداری دانشبنیان جهت تحقق سیاستهای کلی نظام اداری است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی، از نظر روش، توصیفی ـ یمایشی و از لحاظ نوع دادهها آمیخته (کیفی و کمّی) است. روش نمونهگیری در بخش کیفی هدفمند و گلولهبرفی و در بخش کمّی خوشهای و تصادفی طبقهای است. جامعۀ آماری در بخش کیفی بیست نفر از خبرگان و متخصصان و در بخش کمّی 1472 نفر از کارکنان بانک ملی شهر تهران هستند که با استفاده از روش کوکران، 305 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای تحلیل دادهها در بخش کیفی از ضریب توافق کندال و در بخش کمّی از تحلیل عاملی تأییدی و تحلیل سلسلهمراتبی (AHP) استفاده شد. نتایج تحلیل بخش کیفی به تأیید نظری مدل، به 7 بُعد، 28 مؤلفه و 91 شاخص منجر شد. اطلاعات مورد نیاز با استفاده از پرسشنامۀ محققساخته جمعآوری و با نرمافزارهای اسپیاساس (SPSS)، لیزرل (Liserl) و اکسپورت چویس (Expert choice) تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان داد مهمترین ابعاد بهترتیب اهمیت عامل مدیریت دانش، یکپارچهسازی اطلاعات، عوامل مرتبط با دولت، عامل محیطی، عامل سازمانی، عامل زیرساختها و عامل ارزشهای اسلامی است که با توجه به تأیید شدن ضریب مسیر و آمارۀ t، هفت عامل شناساییشده تأثیر مستقیم و معناداری در مؤلفههای نظام اداری دانشبنیان دارند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
نظام اداری دانشبنیان، مدیریت دانش، تحلیل عاملی تأییدی، تحلیل سلسلهمراتبی، |
|
عنوان انگلیسی |
Factors Affecting the Knowledge-Based Administrative System to Implement the Administrative General Policies |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
This study aims to identify the effective factors of knowledge-based administrative system to implement the administrative general policies. The study is practical and descriptive-survey. The data is mixed, qualitative and quantitative. The sampling in the qualitative phase is purposeful and snow ball. In the quantitative phase, the sampling was random grouped sampling. The population in the qualitative phase was 20 experts and in the quantitative phase was 1472 staff of the central bank of Tehran, out of which 305 individuals were selected. The content analysis in the qualitative phase employed Kendal index, and in the quantitative phase, the confirmatory factor analysis and AHP were used. The results in the qualitative phase confirmed the theoretical model in 7 aspects, 28 elements, and 91 indexes. The data was collected through researcher-made questionnaire, and analyzed by SPSS, Liserl, and Expert choice. The findings showed that the most important aspects were knowledge management, information coherence, government-related factors, environmental aspects, organizational aspects, infrastructural and Islamic variables, respectively. The path index and t-test showed that the seven factors had a direct and significant relationship with the knowledge-based administrative system elements. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
نظام اداری دانشبنیان, مدیریت دانش, تحلیل عاملی تأییدی, تحلیل سلسلهمراتبی |
|
نویسندگان مقاله |
فاطمه فتحعلی زاده کاوران | دانشجوی دکتری، رشتۀ مدیریت دولتی، دانشکدۀ علوم تربیتی، مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، تهران، ایران
اسماعیل اسدی | استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه هوایی شهید ستاری، تهران، ایران
سحر درنیانی | استادیار، گروه آمار ریاضی، دانشکدۀ فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
https://www.jmsp.ir/article_151855_c8b07b3f11c80c43e4039e1f1cdf68e4.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|