|
، جلد ۱۰، شماره ۳۷، صفحات ۱۶۴-۱۹۰
|
|
|
عنوان فارسی |
طراحی الگوی سنجش دارایی دانش ملی با رویکرد انسجامبخشی به مدیریت دانش در راستای سیاستهای علم و فناوری کشور |
|
چکیده فارسی مقاله |
اقتصادهای دانشبنیان امروزی، بیش از هر زمان در گذشته، نیازمند مدیریت و ارزشگذاری منسجم دانش خود بهعنوان دارایی مولد ارزش و مزیت رقابتی هستند. این مهم در خطمشی و سیاستهای علمی و فناوری کشور نیز بهخوبی منعکس شده و ضرورت وجود الگویی منسجم بهمنظور سنجش این داراییهای دانش کشور محسوس است. برپایۀ این نیاز، پژوهش حاضر با هدف طراحی الگو برای سنجش دارایی دانش ملی و با رویکرد انسجامبخشی به مدیریت دانش، در راستای سیاستهای علم و فناوری کشور انجام شده است. این پژوهش از نوع اکتشافی است و بهصورت کیفی انجام شده است بهمنظور انجام این تحقیق، ابهامات و تناقضات موجود در پیشینۀ موضوع درخصوص تعریف مفهوم دارایی دانش و روشها و رویکردهای اندازهگیری آن شناسایی شد و براساس آن، مصاحبهای نیمهساختاریافته طراحی گردید و با هفده خبره در کشور مصاحبه انجام شد. گفتنی است که این خبرگان دارای آثار علمی مهمی در زمینۀ موضوع تحقیق، سوابق اجرایی یا پژوهشی در طرحهای دانشگاهی و سوابق تدریس و هدایت پروژههای تحقیقاتی بودهاند.. دادههای کیفی حاصل از مصاحبهها به روش تحلیل تم تجزیه و تحلیل شد. حاصل این تحقیق مدلی برای سنجش دارایی دانش ملی شامل چهار بُعد محیط، زیرساخت، برونداد و سرمایۀ انسانی است. الگوی ارائهشده در پژوهش حاضر امکان سنجش دارایی دانش برحسب ارزش نقدی را در بخش عمومی و خصوصی داراست و ابزاری را برای سنجش دارایی دانش ملی ارائه میدهد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
دارایی دانش ملی، سرمایۀ انسانی، سرمایۀ فکری، مدیریت دانش، |
|
عنوان انگلیسی |
A Model for Measuring the National Knowledge Assets through Coherent Knowledge Management Approach Considering the Science and Technology Policies |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Knowledge-based economies need management and coherent measurement of their knowledge as productive properties and a competitive advantage. This is noted in the science and technology policies of the country and requires a model for measuring the knowledge assets of the country. Accordingly, the current research aims to design a model for measuring the national knowledge assets through the coherent knowledge management approach considering the science and technology policies. This is an exploratory and qualitative study. Some misconceptions and contradictions, however, were noted in the literature regarding the definition of knowledge assets, and the methods and approaches of its measurement. Therefore, a semi-structured interview was conducted with 17 experts in the field. They were the authors of important works having research and executive experiences at different universities. The qualitative data of the interviews were analyzed through thematic analysis. The findings resulted in a model for measuring the national knowledge assets in four aspects: environment, infrastructure, outcome, and human capital. The suggested model measures knowledge assets based on money value in public and private sectors, and gives a tool for measuring the national knowledge assets. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
دارایی دانش ملی, سرمایۀ انسانی, سرمایۀ فکری, مدیریت دانش |
|
نویسندگان مقاله |
مهری عبدالوند | دانشجوی دکتری، رشتۀ مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
کرم اله دانش فرد | استاد، گروه مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
ابوالحسن فقیهی | استاد، گروه مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران. ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
https://www.jmsp.ir/article_133846_f433b42276f99dde99a847fdbf9dab47.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|