، جلد ۱۳، شماره ۵، صفحات ۵۸۱-۵۸۸

عنوان فارسی مقایسه تأثیر جمعی ممانتین و متیل فنیدیت با متیل فنیدیت به تنهایی در درمان کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی- کم توجهی
چکیده فارسی مقاله زمینه وهدف: اختلال بیش فعالی- کم توجهی یک اختلال شایع روانپزشکی در کودکان می­باشد و تشخیص و درمان به موقع این اختلال اهمیت به سزایی در کنترل علایم و پیشگیری مشکلات بعدی کودکان دارد. این مطالعه اثر تجویز ترکیبی ممانتین و متیل فنیدیت در درمان کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی- کم توجهی را بررسی میکند. روش بررسی: این مطالعه یک کارآزمایی بالینی دو سو کور است. 36 کودک مبتلا به اختلال بیش فعالی- کم توجهی به روش تصادفی در دو گروه (هر گروه18 نفر) قرار گرفتند. گروه اول متیل فنیدیت و ممانتین و گروه دوم متیل فنیدیت و دارونما دریافت کردند. میزان پاسخ به درمان بر اساس مقیاس کانرز و عوارض جانبی داروها در ابتدای مطالعه و هفته­های 1، 2، 3 و4 مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافته­ها: نمرات کانرز در ابتدای مطالعه(835/0P=) و پایان هفته اول (136/0P= ) در دو گروه تفاوت معنی­داری با هم نداشتند ولی در پایان هفته دوم، پایان هفته سوم و پایان هفته چهارم در دوگروه تفاوت معنی داری با هم داشتند (002/0 و 001/0 و012/0P=). در گروه ممانتین و متیل فنیدیت از 3/22 به 10 رسید (001/0P<) که به طور معنی داری از گروه دارونما و متیل فنیدیت کمتر بود(از 4/22به 5/13 کاهش یافت) (001/0P<). عوارض در دو گروه تفاوت معنی­داری نداشت(05/0P<). نتیجه­گیری: این مطالعه نشان داد که ممانتین همراه متیل فنیدیت در درمان اختلال بیش فعالی-کم توجهی کودکان مؤثرتر از متیل فنیدیت به تنهایی است و نیمرخ عوارض دارویی مشابهی دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ممانتین، متیل فنیدیت، اختلال بیش فعالی-کم توجهی، آزمون کانرز،

عنوان انگلیسی Comparison of Effectiveness and Side Effects of Combination of Memantine and Methylphenidate with Methylphenidate alone in Treatment of Children with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: Attention deficit/Hyperactivity disorder (ADHD) is a common childhood psychiatric disorder and its early diagnosis and treatment have significant role in control of symptoms and prevention of the subsequent complications in children. This study assesses effects of combination of memantine and methylphenidate in treatment of children with ADHD. Subjects and Methods: This study was a double-blinded clinical trial. Thirty-six children with ADHD were divided randomly in two equal groups (18 in each group). The first group received a combination of methylphenidate and memantine and the second group received methylphenidate and placebo. The therapeutic effect was assessed by Conner’s scale and side effects were determined in each group at the begging and at the end of the first, second, third and fourth weeks after intervention. Results: Conner’s test scores did not show statistically significant difference (P=0.835) between two groups at the beginning of study and at the end of the first week (P=0.136). However, at the end of the second, third and fourth weeks, the group of methylphenidate with memantine had more decline in Conner’s test scores (P=0.012, 0.001 and 0.002, repectivley) compared to group of methylphenidate with placebo. The overall results showed that the Conner’s scale decreased from 22.3 to 10 (P< 0.001) in the methylphenidate and memantine combination group which was significantly lower than in methylphenidate with placebo (decreased from 22.4 to 13.5) (P< 0.001). There was no statistically significant differences in side effects between two groups (P>0.05). Conclusion: This study showed that methylphenidate with memantine is more effective than methylphenidate alone for ADHD in children and it has similar side effects profile.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ممانتین, متیل فنیدیت, اختلال بیش فعالی-کم توجهی, آزمون کانرز

نویسندگان مقاله اشرف تشکری |
گروه روانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، اهواز، ایران.

داود محمدبیگی |
گروه روانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، اهواز، ایران.


نشانی اینترنتی https://jsmj.ajums.ac.ir/article_52087_88c078b60f73ad8c82a9dc720524ff4a.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات