|
نشریه پرستاری ایران، جلد ۳۶، شماره ۱۴۱، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسهی اثربخشی آموزش تنظیم هیجان با شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر تاب آوری و شفقت به خود در مبتلایان به سندرم روده تحریک پذیر |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف مقایسهی اثربخشی آموزش تنظیم هیجان با شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر تابآوری و شفقت به خود در مبتلایان به سندرم روده تحریک پذیر انجام شده است. مواد و روشها: این پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع طرح پیش آزمون- پس آزمون- پیگیری با گروه گواه بود. جامعه پژوهش تعداد 300 نفر از بیماران زن مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر در شهر ایلام بودند که در سال 99-1398 به مطب خصوصی پزشکان متخصص داخلی مراجعه کرده اند. حجم نمونه براساس معادله برآورد حجم نمونه Fleiss ، 12/07 بهدست آمد که برای اطمینان برای هر گروه 20 نفر در نظر گرفته شد. 60 نفر به روش خوشه ای ساده و براساس رضایت آگاهانه که معیارهای ورود را داشتند، به عنوان نمونه انتخاب شدند و سپس براساس ویژگیهای جمعیتشناسی در سه گروه (20 نفر تحت آموزش تنظیم هیجان براساس مدل گراس ، 20نفر تحت ذهنآگاهی مبتنی بر شناختدرمانی و 20 نفر هم گروه گواه) جایگزین شدند. بعد از ارائه آموزش ها، پس آزمون در مورد گروه ها اجرا شد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه تاب آوری کونور- دیویدسون (CD-RIS) و پرسشنامه شفقت به خود نف (2003) بوده است. برای تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS23 و آزمون آماری تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر استفاده شد. یافتهها: آموزش تنظیم هیجان و آموزش شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر تغییرات تاب آوری افراد و شفقت به خود و مولفه های آن تاثیر دارد (0/001=p-value). بین آموزش های انجام گرفته بر روی مبتلایان به سندرم روده تحریک پذیر تفاوت معنی داری وجود دارد و شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی در مقایسه با آموزش تنظیم هیجانی تاثیر بیشتری بر تاب آوری و شفقت به خود و مولفه های آن داشته است. بحث و نتیجهگیری: با توجه به یافته های پژوهش، می توان از شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی به عنوان روش مؤثر برای افزایش تاب آوری و شفقت به خود در مبتلایان به سندرم روده تحریک پذیر استفاده کرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آموزش تنظیم هیجان، شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی، تاب آوری، شفقت به خود، سندرم روده تحریک پذیر |
|
عنوان انگلیسی |
Comparison of the Effectiveness of Emotion Regulation Training with Cognitive Therapy based on Mindfulness on Resilience and Self-Compassion in Irritable Bowel Syndrome Patients |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: The present study was conducted with the aim of comparing the effectiveness of emotion regulation training with cognitive therapy based on mindfulness on resilience and self-compassion in patients with irritable bowel syndrome. Materials and methods: This research was semi-experimental and of pre-test-post-test-follow-up design type with control group. The number of 300 female patients with irritable bowel syndrome in Ilam city who visited the private practice of internal medicine specialists in 2018-2019. The sample size was obtained based on the Fleiss sample size estimation equation, 12.07, which was considered to be 20 people for each group. 60 people in a simple cluster method and based on informed consent that met the entry criteria, and then based on demographic characteristics, they were divided into three groups (20 people under the training of emotion regulation based on the Grass model, 20 people under mindfulness based on cognitive therapy and 20 people from the control group) were replaced. After the training, the post-test was conducted for the groups. The instruments used in this research were the Connor-Davidson Resilience Questionnaire (CD-RIS) and the self-compassion questionnaire of Neff (2003). For data analysis, SPSS23 software and repeated measurement variance analysis statistical test were used. Findings: Emotion regulation training and cognitive therapy training based on mindfulness have an effect on changes in people's resilience and self-compassion and its components (p-value=0.001). There is a significant difference between the trainings conducted on irritable bowel syndrome patients and cognitive therapy based on mindfulness has had a greater impact on resilience and self-compassion and its components compared to emotional regulation training. Discussion and conclusion: According to the research findings, cognitive therapy based on mindfulness can be used as an effective method to increase resilience and self-compassion in people with irritable bowel syndrome. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
emotion regulation training, cognitive therapy based on mindfulness, self-compassion, irritable bowel syndrome. |
|
نویسندگان مقاله |
آیدا امیدی | Ayda Omidi Islamic Azad University, Ilam branch, Ilam, Iran. دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام، ایلام، ایران.
وحید احمدی | Vahid Ahmadi Islamic Azad University, Ilam branch, Ilam, Iran. دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام، ایلام، ایران.
رضا ولیزاده | Reza Valizadeh Ilam University of Medical Sciences, Department of Psychiatry, Faculty of Medicine, Research Center for Mental and Social Injuries, Ilam, Iran. دانشگاه علوم پزشکی ایلام، گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، مرکز تحقیقات آسیب های روانی و اجتماعی، ایلام، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3236-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
پرستاری |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|