طب توانبخشی، جلد ۱۲، شماره ۳، صفحات ۵۳۴-۵۴۹

عنوان فارسی یادگیری خاموش در کودکان: تأثیر خواب شبانه و بیداری بر تحکیم حافظه یک تکلیف حرکتی پیچیده
چکیده فارسی مقاله مقدمه و اهداف خواب بعد از تمرین یک مهارت توالی‌دار جدید، باعث بهبود حافظه آشکار در کودکان می‌شود، اما تحکیم حافظه حرکتی وابسته به خواب در کودکان، خصوصاً در تکالیف توالی‌دار‌ پیچیده ضمنی مبهم و بحث برانگیز است. بنابراین، هدف از انجام تحقیق حاضر، بررسی نقش خواب‌ شبانه و بیداری در تحکیم حافظه حرکتی کودکان در تکلیف پیچیده ضمنی بوده است.مواد و روش‌ها در تحقیق حاضر، 26 کودک داوطلب پسر (9-12 سال) به‌طور تصادفی به دو گروه خواب و بیداری تقسیم شدند. جلسه اکتساب شامل10 بلوک 96 کوششی بود. گروه خواب، تمرین اولیه را در ساعت (1±)20 شب و گروه بیداری در ساعت (1±)8 صبح با استفاده از تکلیف حرکتی بازوی دینامیک انجام دادند. شرکت‌کنندگان هیچ آگاهی در مورد ترتیب توالی‌ها نداشتند. پس از جلسه تمرین، عملکرد کودکان بعد از 12 ساعت مورد آزمون قرار گرفت.یافته‌ها تجزیه‌و‌تحلیل داد‌ه‌ها در مرحله تحکیم با استفاده از تحلیل واریانس مختلط 2×2 نشان داد اثر بلوک در زمان پاسخ اجزا (000/P=0) و خطای پیش‌بینی (023/P=0) معنا‌دار بوده است، اما اثر تعاملی بلوک و گروه در هر دو متغیر زمان پاسخ اجزا (566/P=0) و خطای پیش‌بینی (887/P=0) معنادار نبوده است.نتیجه‌گیری یافته‌ها نشان دادند تحکیم حافظه توالی حرکتی یک تکلیف پیچیده ضمنی به‌طور پنهان بهبود می‌یابد، بدون در نظر گرفتن این موضوع که شرکت‌کنندگان بین جلسه تمرین و آزمون، خواب شبانه را تجربه کرده‌اند یا خیر. بنابراین، خواب در بهبود پنهان همه مهارت‌های توالی حرکتی ضروری نمی‌باشد و گذر زمان در تحکیم تکلیف حرکتی بازوی دینامیک مؤثر است. بدین ترتیب سهم خواب در یادگیری خاموش مهارت‌های حرکتی وابسته به ماهیت تکلیف مورد استفاده در تمرین می‌باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تحکیم حافظه، تکلیف پیچیده، توالی حرکتی، خواب، یادگیری خاموش،

عنوان انگلیسی Offline Learning in Children: The Effect of Night Sleep and Wakefulness on Memory Consolidation of a Complex Motor Task
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aims Sleep after a new sequence memory training can enhance the explicit memory in children. However, children’s sleep-dependent motor memory consolidation particularly in implicit complex sequence tasks is unclear. Therefore, this study aims to investigate the role of night-time sleep and wakefulness on children’s motor memory consolidation following an implicit complex task.Methods In the current study, 26 boys aged 9-12 years were randomly assigned in two groups of sleep and awake. Acquisition phase included 10 blocks of 96 trials. The sleep group performed initial training at 8 (±1) PM while the awake group performed it at 8 (±1) AM by using the dynamic arm movement task. The participants were not aware of the sequence order. After training, the children’s performance was tested after 12 hours.Results The results of 2×2 Mixed ANOVA in the consolidation phase showed the significant main effect of block on response time (P=0.000) and prediction error (P=0.023). However, the interaction effect of block and group were not significant on response time (P=0.566) and prediction error (P=0.887). Conclusion The sequence memory consolidation in children under an implicit complex task can be improved offline regardless of having sleep between training and test sessions. Hence, sleep is not necessary for offline enhancement of motor sequence skills. Passage of time is effective for improvement in dynamic arm movement task. Therefore, the role of sleep in offline learning of motor skills depends on the nature of the task used in training.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله تحکیم حافظه, تکلیف پیچیده, توالی حرکتی, خواب, یادگیری خاموش

نویسندگان مقاله حمیده ایرانمنش |
گروه رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.

علیرضا صابری کاخکی |
گروه رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.

حمیدرضا طاهری |
گروه رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.

چارلز اچ. شی |
گروه حرکت شناسی و سلامت، دانشگاه تگزاس ای اند ام، تگزاس، آمریکا.

حسام ایرانمنش |
گروه رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.


نشانی اینترنتی https://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1101429_1de4d44bd42a07edca5921d5a6bbc0da.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات