|
راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۲، شماره ۱، صفحات ۳۸-۴۶
|
|
|
عنوان فارسی |
مدرس بالینی اثربخش از دیدگاه دانشجویان و مدرسین بالینی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در سال ۱۳۹۴ |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه و هدف: آموزش بالینی یکی از جنبههای مهم آموزش در پرستاری است. این آموزش انتقالدهنده دانشجو از محیط تئوریک کلاسهای درس به سمت فضای اصلی بالین هست. مطالعه حاضر باهدف شناسایی ویژگیهای یک مدرس بالینی اثربخش از دیدگاه دانشجویان پرستاری و اساتید بالینی انجام شد. روش ها: مطالعهی توصیفی – تحلیلی حاضر بر روی 305 نفر از دانشجویان رشتههای پرستاری و مامایی و 26 نفر از مدرسین بالینی در سال 1394 انجام شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای شامل 49 سؤال بود که حیطههای خصوصیات حرفهای، ارتباطی، شخصی، تدریس و ارزشیابی را میسنجید. دادهها توسط نرمافزار SPSS 22 و آزمونهای t مستقل و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: میانگین کلی خصوصیات یک مدرس بالینی اثربخش از دیدگاه دانشجویان 13/0±54/6 و از دیدگاه اساتید بالینی 26/0± 36/6 بود. بیشترین امتیاز از دیدگاه دانشجویان مربوط به حیطه ی تدریس با میانگین 52/0±68/6 و از دیدگاه مدرسین بالینی مربوط به حیطه ی ارزشیابی با میانگین 43/0±67/6 بود. نتیجهگیری: با در نظر گرفتن اهمیت حیطه ی ارزشیابی از جانب اساتید بالینی، شیوه و چهارچوب درست ارزشیابی در کارآموزیهای بالینی باید در نظر گرفته شود. از طرفی به منظور برطرف ساختن هرچه بیشتر شکاف بین یادگیری نظری و خدمات بالینی پرستاری باید بر بالا بودن توان مهارتی مدرسین بالینی و داشتن تجربه کار در بالین تأکید گردد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
مدرس بالینی ، اثربخشی ،دانشجو |
|
عنوان انگلیسی |
Effective clinical instructors from the perspective of students and clinical teachers in Kermanshah University of Medical Sciences in 2015 |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Clinical training is an important aspect of nursing education which transfers students from theoretical training to clinical settings. This study aimed to identify the characteristics of effective clinical Instructors from the viewpoint of nursing students and clinical faculties. Methods: This descriptive-analytic study was conducted on 305 nursing students and 26 clinical Instructors. The data was collected using a 49-item questionnaire with five subscales of professional, personal, communicative, teaching methods and evaluation characteristics. Pearson correlation and t-test were employed to analyze the data using SPSS 22. Results: The overall mean of the characteristics of effective clinical instructors from the viewpoint of students was 6.54±0.13 and 6.36±0.26 from the viewpoint of instructors. The highest score of students’ perspective was related to the domain of teaching with a mean of 6.68±0.52, and the subscale of evaluation with a mean of 6.67±0.43 for the instructors. Conclusion: Considering the importance of evaluation from the viewpoint of clinical faculty, the context of proper evaluation is necessary to be considered in clinical training. For the subscale of teaching and the ability to connect theoretical and practical information, emphasized by the students, experienced teachers are needed in clinical practice. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Clinical Instructors, Effectiveness, Students |
|
نویسندگان مقاله |
محمد مهدی محمدی | mm mohammadi school of nursing and midwifery دانشکده پرستاری و مامایی استان کرمانشاه
منصور سخندانی | m sokhandani
پریسا بهره مند | p bahrehmand
شیما پرندین | s parandin
|
|
نشانی اینترنتی |
http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-71-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1855/article-1855-288061.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|