نشریه پرستاری ایران، جلد ۳۶، شماره ۱۴۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی نیازهای آموزشی ارائه‌دهندگان مراقبت سلامتی برای مراقبت از مادران و نوزادان در بلایا
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: ارائه­دهندگان مراقبت سلامتی به عنوان یکی از اعضای تیم بحران، ارائه خدمات به مادر و نوزاد را در شرایط بحرانی به عهده دارند. هدف این قسمت از مطالعه تعیین نیازهای آموزشی ارائه­دهندگان مراقبت سلامتی برای مراقبت از مادران و نوزادان در بلایا بود. روش بررسی: این تحقیق، یک مطالعه مقطعی بود که در سال 1396 انجام شد. تعداد 208 نفر از ارائه­دهندگان خدمات مراقبت، شامل پرستار، بهیار و ماما در 9 بیمارستان­ نیروهای مسلح در سطح شهر تهران، با روش سرشماری در مطالعه شرکت نمودند. جهت جمع­آوری داده ها از پرسش­نامه محقق­ساخته استفاده شد. روایی صوری، محتوا و سازه پرسش­نامه قابل قبول بود. در بررسی پایایی، آلفا کرونباخ 0/94 محاسبه شد. داده­ها با استفاده از آمار توصیفی در نرم­افزار SPSS v.16 تجزیه و تحلیل­ شد.  یافته­ ها: متوسط نیاز آموزشی ارائه­ دهندگان مراقبت سلامت، به ترتیب در حیطه­های مدیریت خشونت جنسی 0/01 ± 4/30 و مدیریت اطلاعات 0/01 ± 4/28 بیش از میانگین سایر حیطه­ها و در سطح نیاز آموزشی زیاد قرار گرفت. در حیطه مراقبت­های بعد از زایمان در نوزادان (0/4±2/19) و پاسخگویی (0/55 ± 2/47) کمترین نیاز آموزشی اعلام شد. در مجموع نیازهای آموزشی ارائه­دهندگان مراقبت سلامت نیروهای مسلح برای ارائه خدمات به مادر و نوزاد در بلایا در حد زیاد ارزیابی گردید (0/43 ± 3/3). نتیجه ­گیری کلی: آمادگی ارائه­دهندگان مراقبت سلامت برای ارائه مراقبت به مادران و نوزادان در شرایط بلایا کم بوده و نیازمند توجه بیشتری است. پیشنهاد می­شود تدوین و بازنگری برنامه­های آموزشی دانشگاهی و اجرای برنامه­های آموزش مداوم بر اساس نتایج نیازهای آموزشی به دست آمده و در خصوص حیطه­های پیشنهاد شده مخصوصا مدیریت خشونت جنسی و مدیریت اطلاعات به صورت منظم، دوره­ای و مستمر در دستور کار قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نیازسنجی آموزشی، مادران، نوزادان، بلایا، ارائه دهندگان مراقبت سلامتی ​​​​​​​

عنوان انگلیسی Educational Needs of Healthcare Providers for Maternal and Newborn Care in Disasters
چکیده انگلیسی مقاله Background & Aims: Healthcare providers, as members of the crisis team, are responsible for providing services to mothers and babies in critical situations. The purpose of this study is to determine their educational needs to plan their education. Materials and methods: This research was a cross-sectional study that was conducted in 2018. 208 healthcare providers, including nurses, practical nurses, and midwives in 9 armed forces hospitals in Tehran participated in the study by census method. The data collection tool was a researcher-made questionnaire with acceptable face validity, content, and structure. On the reliability check, Cronbach's alpha was calculated as 0.94. The data were analyzed using descriptive and analytic statistics in SPSS v.16 software. Results: The average and standard deviation of the educational needs of health service providers were 4.30 ± 0.01 in the field of sexual violence management and 4.28 ± 0.01 in the field of information management. This amount is more than the average of other areas and it was placed at the level of high educational need. In the field of postpartum care in newborns (2.19 ± 0.96) and responsiveness (2.98 ± 0.89), the lowest educational need was declared. In total, the educational needs of health care providers of the armed forces to provide services to mothers and newborns in disasters were assessed as high (3.3 ± 0.43). Conclusion: The readiness of healthcare providers to provide care in disaster conditions is low and needs more attention. Therefore, it is essential to develop a curriculum and train them.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Educational needs assessment, Mothers, Newborn, Disasters, Healthcare providers ​​​​​​​

نویسندگان مقاله لیلا پورسلیمان | Leila Poursoleiman
Emergency Department, Faculty of Nursing, AJA University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
دانشکده پرستاری آجا، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران.

شهلا علیاری | Shahla Aliyari
Maternal Newborn Health Department, Faculty of Nursing, AJA University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
دانشکده پرستاری آجا، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران.

سیمن تاج شریفی فر | Simintaj Shrififar
Maternal Newborn Health Department, Faculty of Nursing, AJA University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
دانشکده پرستاری آجا، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران.

سیدامیرحسین پیشگویی | Seyed Amir Hosein Pishgooei
Maternal Newborn Health Department, Faculty of Nursing, AJA University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
دانشکده پرستاری آجا، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3310-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات