|
روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۲۹، شماره ۳، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
نقش میانجی تنوع گفتار درونی در ارتباط بین سبکهای تصمیمگیری و شیوههای مقابله با استرس با فکر خودکشی در بین دانشآموزان دبیرستانی دورهی دوّم شهرستان سقز |
|
چکیده فارسی مقاله |
اهداف: بررسی مدل روابط ساختاری سبکهای تصمیمگیری و شیوههای مقابله با استرس، با نقش میانجی تنوّع گفتار درونی، بر فکر خودکشی در بین دانشآموزان دبیرستانی دور دوّم شهرستان سقز در سال تحصیلی 1400 ـ 1399 بود. مواد و روشها: پژوهش از نوع معادلات ساختاری (تحلیل مسیر) و بر حسب نوع استفاده از نتایج، نظری/کاربردی است. جامعهی آماری شامل کلیهی دانشآموزان مقطع متوسطهی نظری شهرستان سقز در سال تحصیلی 1400-1399 است که 423 نفر از آنها به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و با پرسشنامههای مقیاس فکر خودکشی بک (BSSI)، پرسشنامهی سبکهای عمومی تصمیمگیری اسکات و بروس (GDMS)، پرسشنامهی سبکهای مقابلهای لازاروس و فولکمن، و پرسشنامهی تنوّع گفتار درونی تجدید نظر شده (VISQ-R) مورد ارزیابی قرار گرفتند. . دادهها با استفاده از روش آماری تحلیل مسیر و به کمک نرمافزار SPSS تحلیل شدند. یافتهها: تحلیل یافتهها حاکی از آن بود که میزان F مشاهده شده (9/15) معنادار است (0/01≥P) و (0/22 = R2) که نشان میدهد 22 درصد از واریانس فکر خودکشی و اقدام به خودکشی توسط متغیّرهای مستقل تبیین میشود. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که از بین سبکهای تصمیمگیری سبکهای وابسته (0/01≥P و r=0/150)، اجتنابی (0/01≥P و r=0/289)، و تکانشی (0/01≥P و r=0/259) به شیوهای مستقیم و سبک منطقی (0/01≥P و r=-0/151) به شیوهای غیرمستقیم، در بین راهبردهای مقابله با استرس نیز سبکهای هیجانمدار رویارویگر (0/01≥P و r=0/189) و اجتنابی (0/01≥P و r=0/429) به شیوهای مستقیم و روشهای مسئلهمدار ارزیابی مجدّد (0/01≥P و r=-0/178) و حمایت اجتماعی (0/05≥P و r=-0/131 ) به شیوهای معکوس، و در بین انواع سبکهای گفتار درونی دو سبک حضور دیگر افراد (0/01≥P و r=0/238) و خودارزیابی/ انتقادی (0/01≥P و r=0/247) به شیوهای مستقیم، و سبک خود تنظیمی (0/01≥P و r=-0/165) به شیوهای معکوس با فکر خودکشی دارای رابطهای معناداری میباشند. نتیجهگیری: بر اساس نتایج میتوان گفت که سبکهای گفتار درونی (حضور دیگر افراد، خود ارزیابی/ خودانتقادی، و خود نظمبخشی) میتوانند ارتباط بین سبکهای تصمیمگیری (اجتنابی، وابسته، تکانشی، و منطقی) و شیوههای مقابلهای (رویارویگر، اجتنابی، حمایت اجتماعی، و ارزیابی مجدّد) را با فکر خودکشی در بین دانشآموزان دبیرستانی شهرستان سقز میانجیگری کنند. مطالعهی حاضر دلالتهای مهمی در مطالعه و پیشگیری از خودکشی دارد. روانشناسان و متخصّصان بالینی در مواجهه با مراجعینی که در معرض خطر خودکشی قرار دارند، میتوانند توجّه بیشتری به آموزش شیوههای تصمیمگیری و شیوههای مقابله داشته، سبک گفتار درونی آنها را مدّ نظر قرار دهند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
خودکشی، تصمیمگیری، مقابله با استرس، گفتار درونی، دانشآموز |
|
عنوان انگلیسی |
The Mediating Role of Diversity of Inner Speech in the Relationship between Decision-Making Styles and Coping Styles with Stress with Suicidal Ideation among High School Students in Saqez |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objectives: To study the structural relationship model of decision-making styles and coping styles with stress, with the mediating role of internal speech diversity, on the idea of suicide among second-year high school students in Saqez in the academic year 1300-1499. Materials and Methods: This research is a structural equation (path analysis). Depending on the type of use of the results, it is theoretical / practical. The statistical population includes all high school students in Saqez city in the academic year 1399-1400. Among them, 423 people were selected by multi-stage cluster sampling method. Using the Beck Suicide Thought Scale (BSSI), the Scott and Bruce General Decision-Making Questionnaire (GDMS), the Lazarus and Folkman Coping Styles Questionnaire, and the Revised Internal Speech Diversity Questionnaire (VISQ-R) were assessed. Data were analyzed using path analysis statistical method using SPSS software. Results: The analysis of the research findings showed that the observed F (9.15) was significant (P≤ 0.01) and (R2 = 0.22), which shows 22% of the variance of suicidal ideation and suicide attempt. Explained by independent variables. The results of regression analysis also showed that among the decision-making styles, dependent styles (p ≤ 0.01 and r = 0.150), avoidance (p ≤ 0.001 and r = 0.289), and impulsive (p ≤ 0.001 and r=0.259) in a direct way and logical style (p ≤ 0.01 and r = -0.151) in an indirect way, among the coping strategies, the emotional styles of confrontation (p ≤ 0.001 and r= 0.189) And avoidance (p ≤ 0.001 and r = 0.449) in direct ways and problem-based methods of re-evaluation (p ≤ 0.01 and r = -0.178) and social support (p ≤ 0.05 and r= -0.131) in reverse, and among the types of inner speech styles, other people's presence style (p ≤ 0.001 and r = 0.238) and self-assessment/critical style (p ≤ 0.001 and r = 0.247) directly , And self-regulatory style (p ≤ 0.001 and r = -0.165) are inversely related to suicidal ideation. Conclusion: Based on the results, it can be said that the relationship between decision-making styles (avoidant, dependent, impulsive, and rational) and coping styles (coping, avoidance, social support, and re-evaluation) with suicidal ideation among high school students in Saqezra can be Mediate internal speech styles (presence of others, self-assessment / self-criticism, and self-regulation). The present study has important implications for the study and prevention of suicide. In the face of clients at risk of suicide, psychologists and clinical specialists can pay more attention to teaching decision-making and coping techniques, and consider their internal speech style. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Suicide, Decision making, Coping with stress, Inner speech, Student |
|
نویسندگان مقاله |
ابراهیم حسینی | Ebrahim Hosseini Urmia University, Faculty of Literature and Humanities, Urmia, Iran. دانشگاه ارومیه، گروه روانشناسی، دانشکدهی علوم تربیتی و روانشناسی، ارومیه، ایران.
علی عیسیزادگان | Ali Esazadegan Urmia University, Faculty of Literature and Humanities, Urmia, Iran. دانشگاه ارومیه، گروه روانشناسی، دانشکدهی علوم تربیتی و روانشناسی، ارومیه، ایران.
اسماعیل سلیمانی | Esmaeil Soleymani Urmia University, Faculty of Literature and Humanities, Urmia, Iran. دانشگاه ارومیه، گروه روانشناسی، دانشکدهی علوم تربیتی و روانشناسی، ارومیه، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4176-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
روانپزشکی و روانشناسی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|