نشریه پرستاری ایران، جلد ۳۶، شماره ۱۴۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی ارتباط بین استدلال اخلاقی و نگرش در مورد آتانازی در پرستاران بیمارستان های کودکان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: مواجه شدن پرستاران کودکان با چالش های اخلاقی در محیط کار حرفه ای امری اجتناب ناپذیر است. یکی از دو راهی های اخلاقی که همواره برای پرستاران چالش برانگیز بوده است، مسئله آتانازی است که با مسائل قانونی، دینی و فرهنگی گسترده ای همراه است. بررسی ارتباط توانایی استدلال اخلاقی با نگرش در مورد آتانازی که یک چالش اخلاقی پیچیده به حساب می آید نگرش ما را در مورد نحوه برخورد پرستاران با دوراهی های اخلاقی ارتقا می دهد. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط بین استدلال اخلاقی و نگرش در مورد آتانازی در پرستاران بیمارستان های کودکان انجام شد.
مواد و روش ها: این مطالعه مقطعی بر روی تعداد 194 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان های کودکان دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. جمع آوری اطلاعات به صورت الکترونیکی و حضوری با استفاده از یک پرسشنامه سه بخشی شامل فرم اطلاعات جمعیت شناختی، پرسشنامه استدلال اخلاقی (NDT) و پرسشنامه نگرش درباره آتانازی (EAS) انجام شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 26 تجزیه و تحلیل شدند.
نتایج: میانگین نمره استدلال اخلاقی پرستاران  10.33±42.92 و میانگین نمره نگرش در مورد آتانازی 0.12±2.65 بود. بین نمره استدلال اخلاقی و سن، سابقه کاری پرستاران، جنسیت، وضعیت تاهل، سطح تحصیلات و سابقه شرکت در دوره های اخلاق ارتباط معناداری وجود نداشت اما محل خدمت سبب ایجاد تفاوت معنادار در نمره استدلال اخلاقی شد. نمره نگرش در مورد آتانازی با هیچکدام از متغیر های جمعیت شناختی به جز محل خدمت ارتباط معناداری نداشت. نتایج حاصل از آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین نمره استدلال اخلاقی و نگرش در مورد آتانازی ارتباط منفی معناداری وجود دارد (r=-0.60 و P<0.001).
نتیجه گیری: میانگین نمره استدلال اخلاقی پرستاران کودکان در سطح متوسط بود و نگرش منفی در مورد آتانازی داشتند. نتایج نشان دادند که پرستاران با مهارت استدلال اخلاقی بالاتر، نگرش منفی تری در مورد آتانازی داشتند. پرستاران بخش های ویژه و اورژانس نمره استدلال اخلاقی پایینتر و نگرش مثبت تری در مورد آتانازی داشتند. سابقه شرکت در کارگاه های اخلاق پرستاری ارتباط معناداری با نمره استدلال اخلاقی و نگرش در مورد آتانازی نداشت. با استناد به یافته های این پژوهش، جهت اطمینان از کیفیت مراقبت ها، بر لزوم برگزاری برنامه‌ های آموزشی جامع جهت تقویت استدلال اخلاقی پرستاران کودکان و ارتقای درک آنها از آتانازی تاکید می شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله استدلال اخلاقی، آتانازی، نگرش، پرستاران، کودکان

عنوان انگلیسی The Relationship between Ethical Reasoning and Attitudes about Euthanasia in Nurses of Children's Hospitals
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: The confrontation of pediatric nurses with ethical challenges in the professional work environment is inevitable. One of the ethical dilemmas that has always been challenging for nurses is the issue of euthanasia, which is accompanied by extensive legal, religious, and cultural issues. Examining the relationship between ethical reasoning ability and attitudes towards euthanasia, which is a complex ethical challenge, informs our perspective on how nurses deal with ethical dilemmas. Therefore, this study was conducted to determine the correlation between ethical reasoning and attitudes towards euthanasia among nurses in pediatric hospitals.
Methods: This descriptive-analytical study was conducted on 194 pediatric nurses employed in children's hospitals affiliated with Tehran University of Medical Sciences. Data were collected electronically and in person using a three-part questionnaire, including a demographic information form, the Nursing Dilemma Test (NDT), and the Euthanasia Attitude Survey (EAS). The collected data were analyzed using SPSS version 26.
Results: The average score of nurses' ethical reasoning was 10.33±42.92, and the mean score for attitudes toward euthanasia was 0.12±2.65. There was no significant correlation between ethical reasoning scores and variables such as age, nursing experience, gender, marital status, education level, and participation in ethics courses, except for the workplace, which significantly influenced ethical reasoning scores. The attitude score toward euthanasia did not show a significant correlation with any of the demographic variables, except for the workplace. The Pearson correlation test results indicated a significant negative correlation between ethical reasoning scores and attitudes toward euthanasia (r=-0.60 and P<0.001).
Conclusion: The average ethical reasoning score of pediatric nurses was moderate, and they had a negative attitude toward euthanasia. The results showed that nurses with higher ethical reasoning skills had a more negative attitude toward euthanasia. Nurses in special and emergency departments had lower ethical reasoning scores and a more positive attitude toward euthanasia. Participation in nursing ethics workshops did not show a significant relationship with ethical reasoning scores and attitudes toward euthanasia, which is believed to be due to the inadequate content of the educational workshops. Based on the findings of this study, it is emphasized that comprehensive educational programs should be held to strengthen the ethical reasoning of pediatric nurses and enhance their understanding of euthanasia to ensure the quality of care.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Ethical reasoning, Euthanasia, Attitudes, Nurses, Pediatric

نویسندگان مقاله اکرم سادات سادات حسینی | Akram Sadat Sadat Hoseini
Department of Pediatric Nursing and Neonatal Special Care, Tehran University of Medical Sciences, Faculty of Nursing and Midwifery, Tehran, Iran.
گروه پرستاری کودکان و مراقبت های ویژه نوزادان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.

محمد مهدی رجبی | Mohammad Mahdi Rajabi
Department of Pediatric Nursing and Neonatal Special Care, Tehran University of Medical Sciences, Faculty of Nursing and Midwifery, Tehran, Iran.
گروه پرستاری کودکان و مراقبت های ویژه نوزادان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.

حانیه توسلی | Hanie Tavasoli
Department of Pediatric Nursing and Neonatal Special Care, Tehran University of Medical Sciences, Faculty of Nursing and Midwifery, Tehran, Iran.
گروه پرستاری کودکان و مراقبت های ویژه نوزادان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.

هادی رنجبر | Hadi Ranjbar
Mental Health Research Center, Iran University of Medical Sciences, School of Nursing and Midwifery, Tehran, Iran.
مرکز تحقیقات بهداشت روان، دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشکده پرستاری و مامایی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3348-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات