Current Psychosomatic Research، جلد ۱، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی رابطه بین کمال‌گرایی و اختلال‌خوردن افراطی در دختران دانشجو: نقش میانجیگر تحمل پریشانی
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: اختلال‌خوردن نوعی اختلال رفتاری تغذیهای است که با محدودیت‌های ارادی در خوردن غذا بروز می‌کند و اساسا منشا روانی و اجتماعی دارد و یکی از نگرانی‌های سازمان بهداشت جهانی است. هدف پژوهش حاضر تبیین روابط علی بین کمال گرایی و اختلال خوردن افراطی در بین دانشجویان با نقش میانجیگر تحمل پریشانی بود.
مواد و روشها: این مطالعه از نوع توصیفی-همبستگی بوده که برای تجزیه‌وتحلیل اطلاعات، از روش مدل‌یابی معادلات‌ساختاری استفاده شد. جامعه‌آماری این پژوهش را کلیه دختران دانشجو شهر اصفهان تشکیل می­دادند که از میان آن­ها 214 نفر به‌صورت در دسترس به‌عنوان گروه نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامه­های کمال‌گرایی، پرسشنامه تحمل‌پریشانی و مقیاس خوردن افراطی پاسخ دادند.
یافتهها: نتایج مدلسازی حاکی از برازش مناسب مدل پژوهش بود. همچنین نشان داده شد که ضریب مسیر کل(مجموع ضرایب مسیر مستقیم و غیرمستقیم) بین کمال‌گرایی انطباقی و اختلال‌خوردن افراطی(01/0>p، -=β0/286) منفی و در سطح 0/01و ضریب مسیر کل بین کمال‌گرایی غیرانطباقی و اختلال‌خوردن افراطی (0/01>p، 0/329β=) مثبت و در سطح 0/01 معنادار بود. بنابراین تحمل‌پریشانی در دختران رابطه بین کمال‌گرایی انطباقی با اختلال‌خوردن را به صورت منفی و رابطه بین کمال‌گرایی غیرانطباقی و اختلال خوردن افراطی را به صورت مثبت و معنادار میانجیگری می‌کند.
استنتاج: بر اساس نتایج پژوهش حاضر پیشنهاد می­شود که به نقش میانجی تحمل‌پریشانی در رابطه­ی بین کمال‌گرایی و علائم اختلال‌خوردن افراطی توجه شود و درمانگران این مؤلفه­ را در کاربست درمانی خود بگنجانند.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تحمل‌پریشانی، اختلال‌خوردن افراطی، کمال‌گرایی

عنوان انگلیسی Explaining the causal relationship between perfectionism and extreme eating disorder among students: The mediating role of distance tolerance
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: Eating disorders are a behavioral nutritional disorder that occurs with voluntary restrictions on eating food and basically has psychological and social source and is one of the concerns of the World Health Organization. The aim of this study was to explain the causal relationship between perfectionism and extreme eating disorder among students with the mediating role of distance tolerance
Materials and methods: This is a descriptive-correlational study in which structural equation modeling was used to analyze the information. The statistical population of this study consisted of all female students in Isfahan, from which 214 people were selected as the sample group by availability and answered the questionnaires of perfectionism, distance tolerance questionnaire and extreme eating scale.
Results: The modeling results indicated a good fit for the research model. It was also shown that the total path coefficient (sum of direct and indirect path coefficients) between adaptive perfectionism and extreme eating disorder (p <0.01, β = 0.286) was the negative path coefficient between Non-adaptive perfectionism path and extreme eating disorder (p <0.01, β = 0.329) were positive and significant at the level of 0.01. Thus, distance tolerance in girls mediates the relationship between adaptive perfectionism and way and the relationship between non-adaptive perfectionism and extreme eating disorder in a positive and meaningful way.
Conclusion: Based on the results of this study, it is suggested to pay attention to the mediating role of distance tolerance in the relationship between perfectionism and the symptoms of extreme eating disorder and therapists include the application
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله distance tolerance, eating disorder, perfectionism

نویسندگان مقاله غلامرضا خیرابادی | Gholamrez Kheirabadi
Department of Psychiatry, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.

بتول صالحی | Batol Salehi
.M.A guidance and counseling, Deputy of education, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
کارشناس ارشد راهنمایی و مشاوره، معاونت آموزشی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

مینا سلطانی | Mina Soltani
Department of Counseling, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران


نشانی اینترنتی http://cpr.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-103-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات