رفاه‌اجتماعی‌، جلد ۲۴، شماره ۹۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی الگوی ساختاری سرمایه روانشناختی و حمایت اجتماعی ادراک شده با کیفیت زندگی: نقش میانجی توانمندی روانشناختی
چکیده فارسی مقاله مقدمه
 هرسال سال به علت فشار‌‌‌های اقتصادی و اجتماعی، والدین شمار زیادی از کودکان را در جامعه رها می‌کنند که رایج‌ترین شکل مراقبت از این کودکان در سراسر جهان مراقبت و زندگی در پرورشگاه (خانه‌های شبانه‌روزی) است. پژوهش حاضر با هدف بررسی برازش الگوی ساختاری سرمایه روانشناختی و حمایت اجتماعی ادراک شده با کیفیت زندگی در دختران ساکن در خانه­های شبانه روزی با نقش میانجی توانمندی روانشناختی انجام پذیرفت.
روش
روش پژوهش حاضر همبستگی بود که در قالب الگویابی معادلات ساختاری انجام شد. جامعه تحقیق دختران ساکن در خانه­های شبانه روزی شهر رشت در سال 1400 بودند که از بین آنها تعداد 120 نفر به شیوه نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامه های سرمایه روانشناختی لوتانز، حمایت اجتماعی ادراک شده زیمت و همکاران،  توانمندی روانشناختی اسپریتزر و کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی پاسخ دادند. برازش الگوی پیشنهادی با روش مدل یابی معادلات ساختاری مبتنی بر رویکرد حداقل مربعات جزئی با نرم افزار SmartPLS3 انجام شد.
یافته ­ها
 نتایج نشان داد که تمامی متغیرهای برون‌زا و میانجی یعنی سرمایه روانشناختی، حمایت اجتماعی ادراک شده و توانمندی روانشناختی  می­توانند 75 درصد از تغییرات کیفیت زندگی را در دختران ساکن در خانه­های شبانه روزی پیش‌بینی کنند که این میزان در حد قوی می­باشد. شاخص GOF این مطالعه 586/0 بدست آمده است که با توجه به ملاک تعیین شده در حد قوی می­باشد، بنابراین برازش کلی مدل تایید شد.
بحث
با توجه به نتایج به دست آمده می توان نتیجه گرفت که برای ارتقای کیفیت زندگی نوجوانان ساکن در خانه های شبانه روزی باید متغیرهایی همچون سرمایه­ی روانشناختی، حمایت اجتماعی ادراک شده و توانمندی روانشناختی توسط دست اندرکاران این مراکز مورد توجه و استفاده قرار بگیرند.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سرمایه روانشناختی، حمایت اجتماعی ادراک شده، توانمندی روانشناختی، کیفیت زندگی

عنوان انگلیسی Structural model of psychological capital and perceived social support with quality of life: Mediating role of psychological empowerment
چکیده انگلیسی مقاله Introduction
Every year, due to economic and social pressures, parents leave a large number of children in the community, which is the most common form of care for these children around the world, care and living in orphanages (boarding houses).  Quality of life is a multidimensional construct that can be influenced by aspects of work and family life, physical and psychological health, social relationships and the environment in which a person lives.
Method
 The present study was conducted with the aim of examining the fit of the structural model of psychological capital and perceived social support with quality of life in girls living in boarding houses with the role of psychological empowerment as a mediator. The method of the current research was correlation, which was done in the form of structural equation modeling. The research population were girls living in boarding houses in Rasht city in 1400, from which 120 people were selected as a sample using available sampling method, and Luthans psychological capital questionnaires, perceived social support by Zimet et al. Spritzer's psychological empowerment and WHO quality of life were answered. The fitting of the proposed model was done with the method of structural equation modeling based on partial least squares approach with SmartPLS3 software. In order to check the overall fit of the structural model, the goodness of fit index has been used, which is strong according to the set criteria.
Findings
  So the overall fit of the model has been confirmed, and the sum of the structural model and the measurement model have good quality in explaining the research variables. The results showed that all exogenous and mediating variables, i.e., psychological capital, perceived social support, and psychological empowerment can predict 75% of the changes in the quality of life in girls living in boarding houses, which is highly significant. The GOF index of this study is 0.586, which is strong according to the set criteria, so the overall fit of the model was confirmed.
Discussion
 According to the obtained results, it can be concluded that in order to improve the quality of life of teenagers living in boarding houses, variables such as psychological capital, perceived social support and psychological empowerment should be considered and used by the workers of these centers.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله psychological capital, perceived social support, psychological empowerment, quality of life.

نویسندگان مقاله امیر قربان پور لفمجانی | Amir Qorbanpoor Lafmejani
Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, University of Gilan, Gilan, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، گیلان، ایران

تکتم نحوی نژاد | toktam nahvinejad
Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, University of Gilan, Gilan, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، گیلان، ایران

سجاد رضایی | sajjad rezaei
Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, University of Gilan, Gilan, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، گیلان، ایران


نشانی اینترنتی http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4020-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کیفیت زندگی
نوع مقاله منتشر شده اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات