رفاه‌اجتماعی‌، جلد ۲۴، شماره ۹۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی ااثر بخشی بازی درمانی کودک محور بر افزایش جرأت‌ورزی و مهارت های اجتماعی کودکان طلاق پیش دبستانی
چکیده فارسی مقاله  هدف: این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی بازی درمانی کودک محور (CCPT) بر افزایش جرات­مندی و مهارت های اجتماعی در کودکان طلاق پیش دبستانی انجام شد.
روش: روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه کودکان طلاق پیش دبستانی  شهر مهاباد در سال تحصیلی 1402-1401 بود. 20 کودک به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و پس از جایگزینی تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 10 نفر) مورد مطالعه قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه (هر جلسه 1 ساعت) به مدت پنج هفته تحت آموزش بازی درمانی قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. همچنین، داده ها با استفاده از مقیاس جرات­ورزی گمبریل و ریچی (1975) و مقیاس درجه‌بندی مهارت‌های اجتماعی تراسکات (1989) جمع آوری شدند.
یافته‌ها: نتایج با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره (MANCOVA)  مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. با کنترل اثرات پیش آزمون، نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش بازی درمانی منجر به تفاوت بین گروه آزمایش و گروه کنترل شده است. به این معنا که آموزش بازی درمانی،  جرات­مندی و مهارت­های اجتماعی کودکان طلاق پیش دبستانی را بهبود بخشیده است (05/0 > P).
نتیجه‌گیری: یافته‌ها نشان داد که بازی‌درمانی کودک محور می‌تواند عامل مؤثری در افزایش جرأت­ورزی و مهارت‌های اجتماعی کودکان پیش‌دبستانی باشد، بنابراین این رویکرد درمانی توجه ویژه معلمان و متصدیان آموزشی را می‌طلبد.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بازی‌درمانی کودک محور، جرأت‌ورزی ، مهارت‌های اجتماعی، کودکان طلاق.

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Child-Centered Play Therapy on Increasing Assertiveness And Social Skills of Preschool Children of a Divorced Family
چکیده انگلیسی مقاله Aim: This study aimed to evaluate the effectiveness of Child-Centered play therapy (CCPT) on increasing assertiveness and social skills in preschool children of divorced families.
Method: The research method used for the present study was a quasi-experimental method with a pre-test-post-test design with experimental and control groups. The statistical population included all preschool children of a divorced family in Mahabad in the academic year 2022-2023. Twenty children were selected by the Convenience Sampling method and were studied after they were randomly allocated to experimental and control groups (10 subjects in each group). The experimental group underwent play therapy training for 10 sessions (1 hour each) for five weeks and the control group did not receive any training. Also, The data were collected using a Gambrill-Richey Assertiveness Scale (1975) and a Social Skills Rating Scale (ROSS) (Truscott, 1989).
Results: The results were analyzed using multivariate analysis of covariance (MANCOVA). By controlling the pre-test effects, the results of the analysis of covariance showed that play therapy training led to a difference between the experimental group and the control group. That is, play therapy training has improved the assertiveness and social skills of preschool children of a divorced family (P <0.05).
Conclusion: It can be concluded that child-centered play therapy can be an effective element in increasing assertiveness and social skills, therefore, requires special consideration from teachers and those involved in education.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Child-Centered play therapy, assertiveness, social skills, children of a divorced family.

نویسندگان مقاله هانا میرخضری | Hana Mir khezri
Payame Noor university
دانشگاه پیام نور

هیمن محمودفخه | heman Mahmoud Fakhe
Payame Noor university
دانشگاه پیام نور

صبری کریمی | sabri karimi
Islamic Azad University, Urmia, Iran.
دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه


نشانی اینترنتی http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4303-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کودک، کودکان کار و خیابانی
نوع مقاله منتشر شده اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات