نشریه پرستاری ایران، جلد ۳۷، شماره ۱۴۶، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی اثر آموزش پیشگیری از زخم فشاری مبتنی بر شبکه اجتماعی مجازی بر دانش، نگرش و عملکرد پرستاران بخش های مراقبت ویژه
چکیده فارسی مقاله زمینه: زخم فشاری، یک آسیب بافتی است که به واسطه فشار ایجاد می شود و می تواند پوست، عضله، بافت همبند، غضروف و استخوان را درگیر کند. زخم فشاری،  یک فرایند دردناک، ناتوان کننده می باشد و سلامتی فرد را با افزایش مرگ ومیر و ناخوشی برحسب افزایش طول مدت بستری، افزایش میزان عفونت و افزایش نیاز برای روش های جراحی به مخاطره می اندازد
زخم فشاری  ایمنی بیمار را به خطر می اندازد.  پیشگیری از زخم فشاری، همچنان یک چالش مهم برای پرستاران  ICU می باشد. دانش و عملکرد ناکافی پرستاران را می توان از طریق آموزش و یادگیری به صورت الکترونیکی در قالب آموزش مبتنی بر شبکه اجتماعی ارائه داد.
هدف:. هدف از مطاله حاضر تعیین اثر آموزش پیشگیری از زخم فشاری مبتنی برشبکه اجتماعی مجازی بر دانش، نگرش و عملکرد پرستاران بخش های مراقبت های ویژه می باشد.
روش‌ها: روش نمونه گیری مستمر بود و از فروردین تا دیماه 1401 در دو مرکز آموزشی درمانی و با طرح  پیش آزمون -  پس آزمون تک گروهی  بر روی 73 پرستار انجام شد.  3نفر به دلیل عدم تکمیل پرسشنامه ها و 4 نفر به دلیل انصراف از ادامه همکاری از مطالعه خارج شدند.  اطلاعات جمعیت شناختی و پرسشنامه سنجش دانش (PPUKT )، پرسشنامه نگرش و پرسشنامه عملکرد، قبل و بعد از آموزش تکمیل شد. محتوای آموزشی در طول 4 هفته از طریق شبکه اجتماعی واتساپ به صورت نوشتاری کوتاه، صوتی، انیمیش و تصاویر و فیلم برای پرستاران به اشتراک گذاشته شد.  برای تحلیل داده ها از آزمون تی زوجی و  نرم افزار SPSS V.22  استفاده  شد.  سطح معنی داری کمتر از 05%  در نظر گرفته شد.
یافته‌ها: میانگین دانش پرستاران مورد پژوهش قبل از مداخله 10/61±64/47 و بعد از مداخله10/48±70/47 شد. و براساس نتیجه آزمون تی زوجی این اختلاف معنی دار بوده است ( 0/001 > p ).
نگرش در 61/6 درصد از واحدهای مورد پژوهش مثبت بوده اما بعد از مداخله 56/2 درصد پرستاران نگرش مثبت داشتند. نتیجه آزمون تی زوجی نشان دهنده آن بود که نگرش قبل و بعد از مداخله در پرستاران مورد پژوهش تفاوت معنی دار آماری نداشته است( 0/526P=).
 عملکرد قبل از مداخله در78/1 درصد از پرستاران مورد پژوهش ضعیف بوده و بعد از مداخله 65/8 درصد عملکرد در سطح ضعیف و 34/2 درصد عملکرد خوب داشتند نتایج آزمون تی جی نشان داد که عملکرد پرستاران  قبل و بعد از مداخله تفاوت معنی دار آمارینداشته است ( 0/493 p= ).
نتیجه‌گیری: آموزش با شبکه های اجتماعی منجر به افزایش دانش پیشگیری از زخم فشاری در بین پرستاران شد ولی نگرش و عملکرد آنها تغییری نکرد.
بنابراین با توجه به تغییر نکردن نگرش و عملکرد پرستاران در مطالعه حاضر، پیشنهاد می‌شود با استفاده از این روش آموزشی و استفاده از فناوری‌های روز، با تکرار مستمر آموزش، ارائه آموزش‌های عملی حضوری و استفاده از راهکارهای ایمنی بیمار برای پیشگیری از زخم‌های فشاری، آگاهی، نگرش و عملکرد پرستاران در پیشگیری از زخم فشاری باید ترویج شود و این روش در سایر حوزه های حرفه پرستاری مورد استفاده قرار گیرد.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانش، نگرش، عملکرد، آموزش، زخم بستر، زخم فشاری، شبکه اجتماعی مجازی

عنوان انگلیسی Evaluating the Effect of Pressure Ulcer Prevention Training Based on Virtual Social Network on the Knowledge, Attitude and Performance of Nurses in Intensive Care Units
چکیده انگلیسی مقاله
  Background and purpose: Pressure ulcers are one of the most important challenges in hospitals that endanger patient safety and bring a significant financial burden to the patient, family, and health care organization. It has a great impact on the quality of life physically, psychologically and socially, which leads to pain, increased length of hospitalization and rehabilitation. Pressure ulcers occur as a result of a combination of intrinsic and extrinsic factors, and one important extrinsic factor is the competence of health care professionals. Competence including knowledge, attitude and performance can be acquired and provided through electronic education and learning in the form of social network-based education. This study was conducted with the aim of determining the effect of pressure ulcer prevention training based on virtual social network on the knowledge, attitude and performance of special care nurses.  Methodology: The present study was an evaluation study with a single group pre-test-post-test design on 73 nurses. The sampling method was continuous sampling was carried out in the period from April to January 2022, in which the evaluation of the effect of pressure ulcer prevention training based on virtual social network on the knowledge, attitude and performance of nurses in special care departments, in the treatment centers of Firozgar Hospital Prophet Muhammad (pbuh) was examined and compared in a group before and after the test. In order to carry out this research, at first, 80 nurses who met the inclusion criteria were included in the study by proportional stratified sampling method. Due to the fact that 3 participants did not complete the questionnaire and 4 participants were excluded from the present study due to their refusal to participate in the study, a total of 73 participants, questionnaires, demographic characteristics and measurement tools, knowledge, attitude and performance of nurses They completed pre-training on pressure ulcer prevention. According to the entry criteria, with an active What Sapp user account and access to the Internet, the study participants were joined by the researcher in a WhatsApp group. The educational content was shared for the nurses participating in the study in the group formed during the week through the WhatsApp social network. The educational content was in the form of short text, audio, animation, pictures and videos. Then, one month after completing the training, the nurses participating in the study were asked to complete the knowledge, attitude and performance questionnaires. To analyze the data, first, using descriptive statistics methods, frequency distribution tables were set up, and the numerical indices of the quantitative variables were calculated separately for two groups, and then the paired t-test was used to compare the knowledge, attitude and performance of the nurses. And SPSS V.22 software was used to check and analyze the data. And a significance level of less than 05% was considered..  Findings: The average knowledge acquired by the nurses before the intervention was 64.47±10.61, but after the intervention it was 70.47±10.48 and based on the result of the paired t-test, this difference was significant. Before the intervention, 61.6% of the nurses' attitudes were positive, but after the intervention, 56.2% of the nurses had a positive attitude. The result of the paired t-test indicated that there was no statistically significant difference in the attitude before and after the intervention of the nurses in the study. Before the intervention, the performance of 78.1% of the nurses in the study was poor, and after the intervention, 65.8% of the nurses had poor performance and 34.2% of the nurses had good performance. The result of the paired t-test showed that the performance of nurses before and after the training did not have a statistically significant difference.  Conclusion: In this study, training with social networks led to an increase in the knowledge of preventing pressure ulcers in nurses, the attitude and performance of nurses before and after the training did not have a statistically significant difference. In addition to using social networks, there is a need to The use of today's technologies, with continuous repetition of training, provision of face-to-face practical training and the use of patient safety strategies for the prevention of pressure ulcers, the knowledge, attitude and performance of nurses in the prevention of pressure ulcers should be increased.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Knowledge, Attitude, Performance, Education, Bed Sore, Pressure Ulcer, Virtual Social Networkvirtual Social Network

نویسندگان مقاله فضه خلیلی باقری | Fezeh Khalili Bagheri
Student Research Committee, Faculty of Nursing and Midwifery, Iran University of Medical Sciences and Health Services, Tehran, Iran
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران

مهری بزرگ نژاد | Mehri Bozorgnejad
Nursing and Midwifery Care Research Center, School of Midwifery Nursing, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشگاه علوم پزشکی ایران

طاهره نجفی قزلجه | Tahereh Najafi Ghezeljeh
Nursing and Midwifery Care Research Center, Health Management Research Institute, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران

حمید حقانی | Hamid Haghani
Nursing and Midwifery Care Research Center, Health Management Research Institute, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران


نشانی اینترنتی http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3360-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات