نشریه پرستاری ایران، جلد ۳۷، شماره ۱۴۶، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی ارتباط سواد سلامت با آگاهی، نگرش و عملکرد در رفتارهای پیشگیری از کووید-۱۹ – یک گزارش کوتاه
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: هنگامی که کووید-19 پیشرفت نمود، سواد سلامت عامل پیشگیری مهمی برای  آن ظاهر شد. نیاز به سواد سلامت  برای دستیابی به نتایج مثبت سلامت زنان مهم است. هدف ما تعیین رابطه بین سواد سلامت با آگاهی، نگرش و عملکرد در رفتارهای پیشگیری از کووید-19 در زنان مراجعه کننده به مراکز جامع خدمات سلامت بود.
روش بررسی: این مطالعه مقطعی از نوع توصیفی است که بر روی 144 نفر از زنان مراجعه کننده به مراکز جامع خدمات سلامت طی شهریور تا آذر سال 1401 انجام شد. روش نمونه گیری به صورت طبقه ای چند مرحله ای بر اساس معیار ورود (سن بین 18 تا 60 سال زنان) به مطالعه بود. به منظور جمع آوری داده ها از فرم مشخصات جمعیت شناختی، فرم آگاهی، نگرش و عملکرد و فرم سواد سلامت کووید-19 استفاده شد. داده ها با استفاده از آزمون های همبستگی پیرسون، تی مستقل، یک طرفه و کای- اسکوئر در SPSS نسخه 23 تجزیه و تحلیل شد.
یافته‌ها: در مطالعه حاضر، میانگین سن شرکت کنندگان 10/02±31/74 سال بود و بیشتر زنان تحصیلات راهنمایی (64/4%) ، وضعیت تاهل متاهل (90/3%) و میزان در آمد بین 10-6 میلیون (29/9%) داشتند. در بین زنان مورد مطالعه 81/9% تمایل به دریافت واکسن داشتند و 28/7% سابقه بستری در بیمارستان بدلیل کووید-19 را داشتند. در مطالعه حاضر مقدار آگاهی 2/93±14/9، نگرش 6/69±42/9، عملکرد 6/1±32 و سواد سلامت 11/08±39/5 بود. متغیرهای جمعیت شناختی (سن، تحصیلات، وضعیت تاهل، میزان درآمد، دریافت واکسن، سابقه بستری در بیمارستان)  48%  از واریانس سواد سلامت را نشان دادند که متغیر دریافت واکسن معنی‌دار بود (0/05>P)، به این معنی که پذیرش واکسن با افزایش سن و سطح تحصیلات افزایش یافته بود. در مرحله 2 61%  از واریانس رفتار گزارش شده بود که در آن متغیرهای سن، سطح تحصیلات، واکسینه شدن و آگاهی، نگرش و عملکرد معنادار بودند (0/05>P).
نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد که با افزایش سواد سلامت، آگاهی، نگرش و عملکرد زنان افزایش یافته بود. علاوه بر این، سواد سلامت با سن و سطح تحصیلات افزایش یافته بود.  هر چه آگاهی بیشتر بشود سواد سلامت افزایش می یابد. توصیه می شود از برنامه های مداخله ای در جهت افزایش سواد سلامت برای بیماری های نوپدید استفاده شود. همچنین سیاست گزاران می توانند از نتایج این پژوهش در مداخلات ارتقا سلامت استفاده کنند.

 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سواد سلامت، آگاهی، نگرش، عملکرد، کووید-19

عنوان انگلیسی The relationship between health literacy with knowledge, Attitude and practice in the prevention behaviors of covid-19- A Brief research
چکیده انگلیسی مقاله
Background and purpose: When COVID-19 progressed, health literacy emerged as an important tool for its prevention. The need for health literacy is also important for attaining positive woman health outcomes. The aim was to investigate the relationship between health literacy and knowledge, attitude and Functional in water behaviors of covid-19 in women referring to comprehensive health service centers.
Methods: This descriptive cross-sectional study was conducted on 144 women who referred to comprehensive health service centers between September and December of 2022. The sampling method was multi-stage stratified based on the entry criteria (age between 18 and 60 years of women) into the study.. In order to collect data, the demographic profile form, the awareness, attitude and performance form and the Covid-19 health literacy form were used. Data were analyzed using Pearson correlation, independent t, one-sided and chi-square tests in SPSS version 23.
Findings: In the present study, the average age of the participants was 31.74±10.02, 64.4% of middle school women had education, 90.3% were married, and 29.9% had income between 6-10 million. Among the studied women, 81.9% were willing to receive the vaccine and 28.7% had history of hospitalization. In the present study, the amount of knowledge was 14.9±2.93, attitude was 42.9±6.69, performance was 32±6.1, and health literacy was 39.5±11.08. Demographic variables (age, education, marital status, income, receiving vaccines, history of hospitalization) showed 48% of the variance of health literacy, and the variable of receiving vaccines was significant (P<0.05), which means that acceptance Vaccination increased with age and education level. In stage 2, 61% of the variance of behavior was reported, in which changes in age, education level, vaccination and report, attitude and performance were significant. (P<0.05).
Conclusion: The results of the study showed that with the increase in health literacy, awareness, attitude and performance of women increased. In addition, health literacy increased with age and education level. The more awareness, the more health literacy increases. It is recommended to use intervention programs to increase health literacy for emerging diseases. In addition, policy makers can use the results of this research in health promotion interventions.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Health Literacy, knowledge, Attitude, practice, covid-19

نویسندگان مقاله سارا مقیمی | Sara Moghimi
Health Education and Health Promotion, Student Research and technology Committee, Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan, Iran
کارشناسی ارشد، گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، کمیته تحقیقات و فناوری دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران

مریم سراجی | Maryam Seraji
Health Education and Health Promotion, Health Promotion Research Center, Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan, Iran.
استادیار آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، مرکز تحقیقات ارتقاء سلامت، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ، زاهدان ، ایران

زهرا عرب برزو | Zahra Arab Borzu
Department of Epidemiology & Biostatistics, Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan, Iran
استادیار آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران

فاطمه اقدام | Fatemeh Eghdam
Student Research and technology Committee, Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan, Iran
کارشناس بهداشت عمومی، کمیته تحقیقات و فناوری دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران

سارا رضایی | Sara Rezaei
Health Promotion Research Center, Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan, Iran
کارشناس بهداشت عمومی، مرکز تحقیقات ارتقا سلامت، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران


نشانی اینترنتی http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3323-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات