نشریه پرستاری ایران، جلد ۲۹، شماره ۱۰۲، صفحات ۱-۱۰

عنوان فارسی همبستگی هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان پرستاری و مامایی
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: هوش هیجانی یکی از عوامل تأثیرگذار در ابعاد مختلف زندگی افراد می‌باشد که منجر به درک احساسات خود برای تصمیم گیری مناسب گردیده و زمینه موفقیت فرد را در آینده فراهم می‌کند. با توجه به اینکه در مطالعات مختلف در مورد نقش هوش هیجانی در پیشرفت تحصیلی تناقض وجود دارد، لذا این پژوهش با هدف تعیین همبستگی بین هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان پرستاری و مامایی انجام گرفته است. روش بررسی: این پژوهش توصیفی- تحلیلی، به روش سرشماری بر روی 350 نفر از دانشجویان پرستاری و مامایی مشغول به تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت در سال 93-1392 انجام شد. جهت تعیین میزان هوش هیجانی از پرسشنامه Sibria Shiring استفاده شد. پیشرفت تحصیلی دانشجویان بر اساس نمره معدل ترم قبلشان بررسی شد. تجزیه و تحلیل نتایج با استفاده از نرم افزار آماری spss نسخه 16 و آزمونهای آماری تی مستقل، مجذور کای و ضریب همبستگی پیرسون صورت گرفت. یافته‌ها: میانگین و انحراف معیار نمره هوش هیجانی در دانشجویان پرستاری 56/13± 01/82 و مامایی 11/16± 06/76 بود. نتایج حاکی از وجود اختلاف آماری معنی‌دار بین میانگین نمره هوش هیجانی در گروه‌های مختلف سنی دانشجویان (05/0>P) بوده، همچنین بین معدل دانشجویان پرستاری با نمره کل هوش هیجانی (05/0>P) و بین معدل دانشجویان مامایی با بعد مهارت‌های اجتماعی (05/0>P) اختلاف آماری معنی‌دار وجود داشت. نتیجه‌گیری کلی: براساس نتایج به دست آمده که نشانگر همبستگی بین هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان است، انتظار می‌رود بتوان با گنجاندن مفهوم هوش هیجانی در برنامه ریزی آموزشی دانشگاهها به دانشجویان کمک کرد تا بهتر با فشارهای تحصیلی و اجتماعی مقابله کرده و کمتر دچار افت تحصیلی گردند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هوش هیجانی، دانشجویان پرستاری و مامایی، پیشرفت تحصیلی

عنوان انگلیسی The Correlation between Emotional Intelligence and Academic Achievement on Nursing and Midwifery Students
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Background & Aim: Emotional intelligence can be considered as one of the leading factors influencing different aspects of one's life that leads individuals to percept their feelings for appropriate decision making and fields for future accomplishments. Because of controversies in the studies about the role of emotional intelligence in academic achievement, the aim of this study has been done to determine the correlation between emotional intelligence and academic achievement on nursing and midwifery students. Material & Methods: This is a descriptive-analytic study conducted on 350 nursing and midwifery students who are studying at Islamic Azad University of Rasht in 2013-2014 years. The emotional intelligence questionnaire by Sibria Shiring has been used to determine the level of emotional intelligence among the students. The academic success was measured by the prior semester grade point average. Data analysis was performed by descriptive and inferential statistics (Independent t-test, chi-square and Pearson correlation test) using SPSS (v/16). Results: The mean score of emotional intelligence among nursing and midwifery students was 82/01 ± 13/56 and 76/06±16/11, respectively. The results has been showed significant difference between mean scores of emotional intelligence in different age groups of students (P< 0/05). Also, there was a significant relationship between average scores of nursing students' emotional intelligence and their academic achievements (P< 0/05). There is also a significant relationship between average social skill and academic achievement of midwifery students (P< 0/05). Conclusion: The results obtained indicate correlation between emotional intelligence and academic achievement of students. The concept of emotional intelligence should be included in educational planning of students. It will be help them to use better strategies when faced with social and academic problems, as a result will be reduced the academic failure.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سبحانه کوچک زاده طالمی | s kouchakzadeh talami
ms in nursing, rasht branch, islamic azad university, rasht, iran. corresponding author . tel 09112367059 e-mail skouchakzadeh@gmail.com
. کارشناس ارشد پرستاری و عضو هیأت علمی،گروه پرستاری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران. نویسنده مسئول شماره تماس 09112367059 skouchakzadeh@gmail.comemail
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی رشت (Islamic azad university of rasht)

آسیه نمازی | a namazi
دانشگاه آزاد اسلامی رشت
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی رشت (Islamic azad university of rasht)

شیوا علیزاده | sh alizadeh
دانشگاه آزاد اسلامی رشت
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی رشت (Islamic azad university of rasht)


نشانی اینترنتی http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1356-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/146/article-146-316622.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده nursing|
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات