مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، جلد ۱۰، شماره ۱۱، صفحات ۷۱-۷۸

عنوان فارسی همبستگی بین ویژگی‌های شخصیتی و کیفیت زندگی در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی قم، سال ۱۳۹۴
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: دانشجویان از سرنوشت‌سازان کشور هستند و برخی از ویژگی‌های فردی آنان مانند نوع شخصیت، می‌تواند مهم‌ترین عامل تأثیرگذار در کیفیت زندگی آنان باشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین همبستگی ویژگی‌های شخصیتی با کیفیت زندگی در دانشجویان پرستاری انجام گرفت. روش بررسی: این پژوهش به روش توصیفی از نوع همبستگی بر روی 194 نفر از دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی قم در سال 1394 انجام شد. نمونه‌ها به روش سرشماری انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها شامل پرسشنامه‌های سنجش صفات شخصیتی و کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی بود. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های همبستگی پیرسون و تی مستقل تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: در این مطالعه، بُعد سلامت محیط، ارتباط معنی‌داری با جنسیت داشت (048/0p=) و نمره سلامت محیط در دانشجویان پسر بیشتر از دختران بود، ولی ویژگی‌های شخصیتی دانشجویان با جنسیت آنها، ارتباط معنی‌داری نداشت. ویژگی‌های شخصیتی برونگرایی، توافق و وجدانی‌بودن با ابعاد کیفیت زندگی، رابطه مثبت داشت، بین روان‌نژندخویی با ابعاد کیفیت زندگی، رابطه منفی بود و بین گشودگی تجربی با ابعاد کیفیت زندگی، رابطه معنی‌داری وجود نداشت. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج این مطالعه، از آنجا که ویژگی‌های شخصیتی، نقش موثری در ابعاد مختلف کیفیت زندگی دانشجویان ایفا می‌کنند، لذا انتظار می‌رود پذیرش دانشجو برای این رشته براساس ویژگی‌های شخصیتی آنها انجام گیرد. همچنین برنامه‌ریزی برای ارتقای کیفیت زندگی دانشجویان دختر در بُعد سلامت محیط، ضروری است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پرستاری، شخصیت، کیفیت زندگی، دانشجویان، قم، ایران

عنوان انگلیسی The Correlation between Personality Traits and Quality of Life in Nursing Students of Qom University of Medical Sciences, 2016, Iran
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Students are destiny makers of the country and some of their individual characteristics, such as personality type, can be the most important effective factor in their quality of life. The present study was performed with the purpose of determining the correlation between personality traits and quality of life in nursing students. Methods: This study was conducted as a descriptive correlational study on 194 undergraduate nursing students of Qom University of Medical Sciences in 2016. The samples were selected using census method. Data collection tools were Personality Traits Inventory and Quality of Life questionnaires of the World Health Organization. Data analysis was performed using Pearson’s correlation and independent t-tests. Results: In this study, environmental health dimension had a significant relationship with gender (p=0.048), and environmental health score was higher in the male students compared to the female students, but there was no significant correlation between the personality traits of students and their gender. Personality traits, including extraversion, agreeableness, and conscientiousness had a positive relationship with quality of life dimensions; there was a negative relationship between neuroticism and quality of life dimensions, and there was no significant relationship between openness to experience and quality of life dimensions. Conclusion: Based on the results of this study, since personality traits play an important role in various dimensions of quality of life of students, thus it is expected that admission of students in this field will be done based on their personality traits. Also, planning for the improvement of quality of life of female students in environmental health dimension is necessary.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Nursing, Personality, Quality of life, Students, Qom, Iran

نویسندگان مقاله مهناز سیدالشهدایی | mahnaz seyedallshohadaee
iran university of medical sciences and health services, tehran, iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری داخلی و جراحی ، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

مرجان مردانی | marjan mardani
faculty member department of medical surgical of school of nursing and midwifery, iran university of medical sciences and health services, tehran, iran.
دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

حمید حقانی | hamid haggani
faculty member department of medical surgical of school of nursing and midwifery, iran university of medical sciences and health services, tehran, iran.
دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

محمد عباسی | mohammad abbasi
qom university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی قم
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)

محمدحسین حکیمی | mohammad hossein hakimi
iran university of medical sciences and health services, tehran, iran.
دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://journal.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-323-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/70/article-70-317173.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری-روانپرستاری
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات